fredag 10 januari 2014

Banknordik vinstvarnar



Idag kom Banknordik men en vinstvarning för 2013. Aktien gick ner 6 %.

Anledningen är högre kreditförluster än beräknat samt försäkringsersättningar som blivit högre än beräknat.

Jag ser inget av ovanstående som särskilt oroande. Försäkringsbiten är av naturen volatil. Banknordik tjänar dock bra pengar vanligtvis på försäkringsdelen.

Avseende kreditförlusterna så har de hela året legat något högre än föregående år (guidance var i nivå med föregående år). Detta gör att jag inte tycker det är särskilt förvånande heller.

Jag ser gärna att de rensar ut skiten så att 2014 blir ett "renare" år. Jag anser fortfarande att Banknordik är värd + 200 dkr och kommer att öka om aktien skulle röra sig ner mot 120 dkr.

Länk

14 kommentarer:

  1. Jag hoppades på ett större prisfall jag med men Mr. Market blev tyvärr inte mer besviken än så här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde på ett lägre fall men kanske fortsätter den ner i veckan så man kan fiska.

      Radera
  2. Jag har gjort mina köp i BankNordik så jag sitter nog lungt och väntar om ingenting väldigt radikalt inträffar. Men alltid lite synd när man kunde fått det billigare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, aktien kommer tillbaka men man vill ju alltid köpa på botten. :)

      Radera
  3. Jag gör som Kenny ovan, gör inget om jag får vänta med min tänkta byggportfölj..Kan tänka mig ta lite rygg på ägamintid ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de kan få ordning på nedskrivningarna nästa år så kommer ju vinsten att stiga ordentligt och då är dagens kurs låg. Jag är lite skeptisk till deras danska verksamhet men samtidigt är det också stor uppsida där om de får ordning på den.

      Radera
  4. Litet sidospår...missade själv chansen i de danska bankerna, men ser nu liknande köpläge i USA, och det jag talar om de sk. Regional banks. Många med bra fart på återhämtningen, ökad utlåning, kraftig minskning av dåliga lån etc. Någonting du följer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har börjat titta men tycker inte att de ser så billiga ut. Tycker många bolag intecknar stora förbättringar vilket inte är fallet i de danska mindre bankerna. Har du några förslag?

      Jag har även börjat att screena spanska, italienska, irländska och Holländska fastighetsbolag. Det finns tidiga tecken på en vändning på fastighetsmarknaden där vilket kommer gynna bolagen.

      Radera
    2. Skulle någon av er vara schyst och förklara hur man når aktiemarknaden i irland, spanien, italien etc. Har googlat omkring utan att få något riktigt svar. Ska man ha någon speciell mäklare? Har AVA, SWE och NON idag. Kommer t.ex inte åt ett bolag som Vivendi genom swedbank. En del pratar om orderläggning via telefon.

      Radera
  5. Kollar mest på regioner som Texas o Louisiana pga av pågående uppsving inom olja o gas som spiller ner i systemet till mindre företag och tex husköpare = lånebehov.
    Även Californien är en ständig favorit pga storleken på ekonomin i delstaten, tex större än Syd-Koreas...
    Personliga favoriter som jag kollar på nu är OZRK, UNB, MBVT och PVLY. Delvis även CFNB trots något icke traditionell verksamhetsår form. Alla är inte billiga precis som du säger, men har bra finanser, delar ut pengar och sköts konservativt.

    Beträffande olika europeiska länder så är Irland min favorit. Arbetslösheten äntligen i sjunkande trend, likaså statskuld i förhållande till BNP - på sikt bidrar båda till tillväxt och då är det bra att vara med på tåget.

    En irländsk bank eller ett fastighetsbolag låter intressant...men man får vara noga med bakgrundsjobbet...har sett riktiga spökstäder på Irland med igenbommade förnster på nybyggda fastigheter för inte alls många år sedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har spanat lite på amerikanska banker också men jag ser det som att gå över ån efter vatten om man jämför med danska banker. Värderingen av de amerikanska är inte lägre än de danska och det är mycket lättare att handla med de danska. Likviditeten skrämmer till och med mig i vissa fall när det gäller de små amerikanska, liksom informationen som är tillgänglig.

      Radera
    2. Hej Kenny,
      Kan se en poäng i det du säger, men ger ännu inte upp bevakningen med motiveringen att de regionala skillnaderna kan ge fördelar och tror inte heller på att Usa och Danmarks återhämtning går i samma takt.
      Ännu lite Irland....efter härdsmältan 2008 så räddades egentligen bara två banker för att fungera som " pillar banks". Kollade lite snabbt och verkar som om Bank of Ireland (IRE) verkar vara klart bättre skött än Allied Irish och sålunda ha ett bra försprång! Själklart kvarstår mycket skräp och städning men för den som vill/kan/vågar vara tidigt ute så finns fina förutsättningar att köpa en marknads ledare på en marknad under återhämtning. Har själv ingen position så jag puschar inget här av eget intresse...

      Radera
  6. Blev det något nytt inköp nu när den föll under 120dkr? Och hur ser du på utdelningstillväxten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte köpt några fler än. Utdelningen kommer att höjas kraftigt när de betalat tillbaka hybridkapitalet. Det kan ta ett några år till.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...