fredag 20 december 2013

Triggers

En aktie kan vara övervärderad och undervärderad under längre perioder. Det har jag lärt mig under de år som jag har sysslat med aktier. Det krävs ofta någon form av bolagsspecifik nyhet eller större makroekonomiska förändringar för att det ska ge utslag på aktiekursen.

Det senaste året har jag börjat lägga större vikt vid att hitta "triggers", alltså hitta bolag där det finns saker i pipeline som kan förändra "marknadens" syn på bolaget. Jag har märkt att detta driver aktierna åt rätt håll. Om aktiemarknaden har en morot som hänger och dinglar lite längre fram så brukar det löna sig.

Exempelvis har Immofinanz en trigger i IPO:n eller spin-off av BUWOG som kommer att ske H1 2014. AIG har försäljningen av flygplansleasingen och återupptagen utdelning och återköp. Citigroup har kommande återköp och utdelning som triggers. Danska bankerna har minskande kreditförluster och Vivendi har en renodling av verksamheten som trigger.

Jag gillar denna typ av bolag, där det pågår förändringar till det bättre. Där det finns morötter en bit framåt i tiden. Jag tror, utan att kunna bevisa det empiriskt, att det är ytterst viktigt med ett positivt framtida nyhetsflöde och att bolagen visar att de genomför åtgärder som gynnar aktieägarna.




19 kommentarer:

  1. Jag som rätt ny värdeinvesterare har än inte kunskap nog för att göra några djupare analyser av bolag. Jag har efter ett antal misstag (och ett par lyckträffar) en strategi att rygga andra med mer kunskap än mig själv. Självklart är det alltid mitt eget beslut om köp och sälj. Har framförallt ryggat lundaluppen och fundamentalanalysbloggen.
    Jag uppskattade verkligen ett av dina tidigare inlägg där du presenterade ett antal bolag och hur stor uppsida du uppskattade att det fanns.
    Är inte omöjligt att det kommer in ett av dina bolag i min portfölj.
    Mao, tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att höra. Lycka till med din investeringskarriär!

      Radera
  2. Jag tänkte börja negativt och därefter jobba mig mot din bild

    Om marknaden är rationell så har du fel eftersom eventuella triggers redan är inräknade i kursen och det du gör är då med största sannolikhet att du hänfaller åt confirmation bias då du tar vissa risker och sedan blir nöjd då det negativa utfallet ej inträffar.

    Men som vi vet är marknaden ofta irrationell och triggers kan ses som en delmängd av detta då osäkerhet ofta innebär en orimligt hög rabatt.

    Men kom ihåg att varje gång du satsar på en "trigger" innebär det att någon annan antingen har missat den eller att det finns andra faktorer som gör att de säljer. Just nu kommer vi ut ur en mycket negativ period och jag kan tänka mig att triggers därför har rabatterats en del.

    Så det kan helt klart fungera men jag tror att du bör vara försiktig och inte bygga för mycket självförtroende när det gäller att hitta triggers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välskrivet, som vanligt. Håller med dig om att strategin har fungerat väl nu och kanske inte fungerar lika bra vid andra tidpunkter. Många av dessa bolag är "eftersläntare" och de reser sig senare i en börscykel.

      Nr 1 är ändå att bolaget ska ha ett värde som vida överstiger priset. Om det sedan finns en trigger så är detta bra. Självförtroende har jag haft ett tag när det gäller aktier och varje gång det blir stort, för stort, så kommer bakslaget. Jag har ännu inte missbedömt något case, förutom RSA Insurance, och jag hoppas att det ska förbli så.

      Radera
    2. Angående RSA, vad tror du om det nu? Jag börjar bli sugen på att köpa...

      Radera
  3. Det är lätt att tappa fokus på fundamenta om man börjar leta efter triggers i första hand. Jag ser dem bara som ett plus i kanten, och då endast när det gäller rena value plays. När jag ska behålla ett företag "för alltid" så ser jag hellre en nedtryckt kurs länge.

    Med det sagt så kan triggers definitivt vara en faktor att ta med i beräkningarna när det gäller investeringar med lite kortare tidshorisont.
    När det gäller Rella holding som Värdebyrån har analyserat hade jag t.ex. varit mycket mer intresserad om det fanns någonting som kunde "utlösa" värde ur den låga värderingen i den nära framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Jag svarar som jag svarade Aktieingenjören. Nr 1 är ändå att bolaget ska ha ett värde som vida överstiger priset. Om det sedan finns en trigger så är detta bra.

      Håller också med dig om att det gäller valueplays. Tiden är en faktor. Att få 100 % kursuppgång är inte så bra om det tar 10 år. Något måste utlösa kursuppgången för en aktie kan vara undervärderad och övervärderad länge.

      Radera
    2. Det var precis så jag menade :) Buffett som har gått över till att investera i kvalitetsbolag med otroligt lång tidshorisont behöver såklart inte tänka på triggers alls, men när det gäller "cigar butts" eller liknande så tog han säkert hänsyn till detta också.

      Man kan ju t.ex. se investeringar i olika arbitragesituationer som rena "trigger plays" där man utnyttjar en kommande händelse, som en fusion eller uppdelning av ett företag.

      Radera
  4. Ja, det är väl vad equity research avdelningarna på bankerna sysslar med. Tror nog snarare att man ska förenkla det. Det som avgör priset på ett bolag över tid är earnings. Så det jag brukar min tid på är att hitta anledningar till varför earnings kommer kunna gå upp från dagens läge. Det kan det göra av en mängd olika anledningen men oftast är det marginal-förbättring som i danska bankernas fall, eller så sker det genom tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Earnings är nr 1. Triggers är grädde på moset som kan realisera en motiverad kursuppgång. Tid är inte oväsentligt när det gäller investeringar då 100 % uppgång på 5 år ger 15 % årlig avkastning och 100 % på 10 år ger en betydligt lägre avkastning även om bolaget från början var väldigt undervärderat.

      Radera
  5. Och självklart att ovan köp sker på hyftsat låga multiplar så det inte redan är inprisat

    SvaraRadera
  6. Min tro är, att för oss som köper företag istället för aktie är inte triggern så viktig.

    Är du fondförvaltare så kan den nog vara viktig. Det är nog få kunder som inte jämför en fonds utveckling mot ett index eller andra fonder.

    Som individuell investerare har vi ju friheten att kunna fokusera på värdeskapandet i bolaget och inte behöva jämföra oss med kortsiktiga prisförändringar på andra bolag.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma "tro". Men det finns en tidsaspekt där man inte kan vänta i 10 år för att en aktie ska börja röra sig.

      Radera
    2. Där skiljer vi oss åt. :-)
      Så länge värdeskapandet i mitt bolag varje år ger mig mina 15%, får det gärna stanna kvar på köppriset.
      Ett bolags värde är ju inte statiskt. Efter 10 år kommer ett mycket större värde att finnas i bolaget än vad det gör efter 1 år.
      God Jul önskar Kalle

      Radera
  7. Jag skulle vilja skilja på triggers och "vanlig reversion to the mean" som jag ser som två olika saker. Att lönsamheten är tillfälligt pressad men kan förväntas återgå till det normala är inget konstigt om det handlar om en bransch i tillfällig nedgång eller om en konjunktursvängning. Att en trigger ska lösa ut och värden lyftas fram från bolag, där marknaden inte redan har sett detta, är jag som Aktieingenjören m.fl. tveksam till. Speciellt för stora välbevakade bolag. Osäkerhet späder förstås på nedgången i en redan nedtryckt bransch men jag lägger själv ingen vikt vid triggers.

    Tar man SAAB som exempel så har JAS-triggern funnits sedan urminnes tider och nu slog den plötsligt till. Man kan få vänta väldigt länge på triggers!

    Jag söker snarare orsaken till att bolaget kommer att lyckas i framtiden och ett bra exempel är de finansiellt starka danska bankerna som bör gå stärkta ut ur den konsolidering som pågår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har bra poänger där. Det är nog främst en återgång till det normala som är nyckeln. Det är iofs ingen trigger.

      Radera
  8. Jag håller helt klart med dig om triggers. Problemet som jag upplever det är att ofta tar mycket längre tid än vad man hoppats på. Om det finns en tydlig tidpunkt är det ofta inprisat (enligt min erfarenhet) och om det inte finns det så tar det jättelång tid innan triggersen visar sig, om alls. Ett bra exempel är SCA som under år hade "dolda" värden som bara väntade på att komma fram så snart bolaget inte ansågs vara ett skogsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det finns en tidsaspekt även på triggers. SCA är ett bra exempel. Vivendi är faktiskt ett annat bra exempel där triggern har funnits i flera år men realiserades först 2013.

      Radera
  9. Fö mycket intressanta och tänkvärda kommentarer! Ett stort tack för det!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...