torsdag 26 december 2013

Portföljen inför 2014

Den portfölj som jag går in med 2014 ser ut enligt följande:

Immofinanz
AIG
Citigroup
Protector Försäkring
Amhult 2

Vivendi
Talanx
Banco Santander
Kvaerner
Chesnara
Banknordik
Lollands Bank
Omega Healthcare Investors
American Realty Capital Properties
Prospect Capital
Van Lanchot

De 5 översta bolagen är de största innehaven. Jag känner mig fortsatt bekväm med fastighet, bank och försäkring. De ska bli väldigt spännande att se vad 2014 har att erbjuda.

Här kommer några spådomar:

AIG dubblar utdelningen
Citigroup höjer utdelningen kraftigt till 80 cent (årligen)
Immofinanz knoppar av BUWOG
Konsolideringen i den danska banksektorn fortsätter
Vivendi knoppar av SFR
Amhult 2 säljer samtliga bostadsrätter


12 kommentarer:

  1. Hej, du har många banker. Jag funderar själv på banker som Citigroup och Banco Santander, men även Deutsche bank och den danske bank med flera eller våra svenska banker, då Nordea Eller Swedbank.

    Men jag liksom många andra funderar på om det blir en rekyl under nästa år, så jag vet inte när jag ska gå in i bankerna.

    Kanske är bra att gå in redan nu, men jag funderar på avvakta och se om det blir rekyl, vad tror du angående kommande bra ingångslägen i banker?

    Tror du konjunkturen kommer förbättras 2014 så banker i europa och USA kommer gå starkt bara eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konjunkturen är på väg upp och det finns förutsättningar för att det ska bli bättre även i Europa. Jag har väntat på en rekyl länge men är inte så fokuserad på indexnivåer utan fokuserar mer på vilka uthålliga vinstnivåer som jag tror att bolagen har och köper de där jag får mest vinst för pengarna. Under 2014 kommer jag att fortsätta att köpa titt som tätt. Jag hoppas på en rekyl för att kunna fylla på med mer aktier.

      Radera
  2. Trevlig läsning! Äger vissa bolag som även du äger.
    Undrar över en sak - hur ser du på att 15% av din utdelning går till utländsk källskatt? Du mister ju en del av din utdelning. Visst du får tillbaka dem på skatten, men där är det ju inte alltid så att man får dem in "rena pengar" för du kan tex ha eftersläpande skatt på annat och så kvittar de ut varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del skatt blir det. Men den kan jag avräkna mot skatten på min ISK. Så skatt blir det på det ena eller andra sättet. Därav lägger jag inte allt för stor vikt vid källskatten då den inte blir någon realitet i och med kvittningen mot skatten för ISK.

      Radera
    2. Men... Man får ju inte kvitta tillbaka mer än vad schablonskatten är för ett isk? Det är inget problem om man mest har svenska aktier/utdelningar. Men om man som du mest har utländska så blir det ju begränsat hur mycket utländsk skatt du kan få tillbaka?

      Radera
    3. Ja, det stämmer, men min skatt på ISK är högre än vad jag har betalat i utländsk källskatt vilket gör att jag kan tillgodoräkna mig all skatt som jag har betalat på utländska innehav.

      Radera
  3. Hej,

    Hur motiverar du dig i tider av turbulens, när börsen går riktigt dåligt, och då portföljen gått ned 40-50% på något år? Det tycker jag själv är det allra svåraste, trots att jag investerat på börsen i snart 20 år och gjort mig ekonomiskt oberoende. Jag har väldigt svårt att hålla mig från att peta i portföljen när börsen störtdyker, trots att jag "vet" att det bästa är att ligga lågt och hålla fast vid sin strategi/analys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker att vara kall och köpa ganska regelbundet. Jag sätter in rätt stora pengar så jag kan ta del av större nedgångar på ett bra sätt. utdelningen ger också ett kassaflöde att fylla på aktier under svaga börstider. Men visst skulle en nedgång på 50 % göra ont. Det skulle vara intressant att få uppleva det.

      Radera
    2. Men samtidigt blir jag ganska entusiastisk av alla låga värderingar. Som en "oversexed man in a harem" som någon beskrivit det. Men jag har inte varit med om några extrema börsnedgångar då jag köpte mina första aktier i kölvattnet av finanskrisen.

      Så jag håller med - det vore en lärorik upplevelse!

      Radera
  4. Hur resonerar ni kring papper som faller? Jag har följt Börsveckans råd lite det senaste året och när dom kommer med sina råd så låter det ju väldigt bra och man köper ett papper som dom rekomenderar. Efter några månader när utvecklingen kanske inte gått åt det önskade hållet så skriver dom detta samtidigt som dom säljer sitt fiktiva innehåll med påföljden att aktien störtdyker. Sitter man på ett innehav som innan kanske gått ned 10% så går det garanterat ned 10 ytterligare när deras säljråd kommer. Då sitter man där och tänker "men va f-n, ni hade ju såna positiva kommentarer och så hoppar ni av efter några månader". Sedan känns det som att aktien är stendöd. Hur resonerar ni då beträffande behåll eller sälj? Ska man stå kvar och hålla fast vid att det första rådet om man ändå tycker att det låter vettigt. Eller ska man vara så kortsiktig som Börsveckan och sälja med 20% nedgång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som Anonym säger - man måste enligt mig göra sin egen analys. Annars har man ingen aning om hur man ska agera i framtiden. Är man övertygad om att företaget är värt, säg 50-80kr/aktie och man köper för 50, ja då fyller man på innehavet vid kursras fram till den punkt där det får en för stor del av portföljen för att fylla på mer, eller där ett annat innehav ser ännu mer attraktivt ut.
      Har man inga likvider eller redan har ett stort innehav är det bara att sitta still i båten, så länge inget fundamentalt har förändrats i bolaget sedan man gjorde sin analys.

      Att blint följa andra leder till att man inte vet vad som händer när förutsättningarna förändras i framtiden, eller hur man ska reagera på detta. Därför leder det till att man ofta köper dyrt och säljer billigt.

      Radera
  5. Man följer helt enkelt inte deras råd. Jag gör en FA av bolaget och sedan TA innan jag handlar och låter ingen tidning påverka mitt beslut. Skulle aktien falla endå då köper jag på mer så länge bolaget i sig inte har kommit med några negativa nyheter som ändrar min syn på bolaget.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...