söndag 29 december 2013

Passiv inkomst december

Så här ser vår passiva utdelning ut per december. Vi ligger på ca 52 000 kr i beräknad utdelning för 2014. Denna kommer att öka i takt med nya insättningar och utdelningshöjningar. Men med befintliga innehav är det denna passiva inkomst som jag förväntar mig. Jag skulle tippa på den vid nästa årsskifte har stigit till ca 75 000 kr.


Som framgår i diagrammet nedan så täcker vi ca 20 % av våra levnadskostnader med vår passiva inkomst. Vid årets början så låg vi på ungefär 18 %. Det är alltså bara en modest ökning under året vilket beror på att jag sålde några högutdelare tidigt under 2013 vilket sänkte vår årliga utdelning ganska kraftigt. Senare delen av året har vår utdelning stigit igen i takt med nya inköp.



Slutligen en sammanställning över vår utdelning på årsbasis och vår yield on cost (YC). YC har också minskat något under året i takt med att fokus flyttades från utdelning mot att köpa kassaflöde. Jag bedömer att den kommer att ligga runt 4 % ett tag framöver då utdelninghöjningar kommer att öka YC medan nya inköp kommer att ligga på ett snitt på runt 3-4 %. Man lever inte av %:en utan av pengar så det viktiga är att utdelningen i pengar ökar. På sikt kommer både YC och pengar öka i takt med att innehaven höjer utdelningarna och varje inköp slår mindre mot YC.


Jag är sagolikt nöjd med året och ser fram emot att uppdatera mina många diagram under 2014. Det är ett stort nöje att månadsvis gå in och uppdatera diagrammen och få ett kvitto på att utvecklingen går enligt plan.

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Jag har tittat lite på RSA insurance UK. Något du följer, jag ser att Skagen varit med sedan före problemens början?
    Mvh HowardMarks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag ägde RSA från 90 pence till 115 pence. Sålde i samband med deras vinstvarning och utdelningssänkning i februari i år. Nu har jag återupptagit bevakningen då jag gillar bolaget. Deras problem nu tror jag kan leda till en bra ingång även om jag inte anser att de billiga förrän 70-80 pence. Skagen var med sedan 2012 om jag inte minns fel. Dvs de har upplevt den skakiga resan under 2013 som startade med sänkt utdelning och guidning och sedan problem på Irland.

      Radera
    2. Har du någon mailadress som jag kan nå dig på Howard? Annars dra ett mail till mig om du har lust.

      Radera
    3. u99osni@gmail.com

      Läser även att Skagen Global ligger minus 2 MNOK i Esprit. Står i deras senaste rapport, men kan inte hitta något om bolaget i deras portfölj? Esprit är ett intressant turnaround-case som jag investerat i. Maila gärna.

      Radera
  2. Imponerande utveckling, du har all anledning att vara nöjd! Angående RSA ligger jag kvar, men kan tänka mig att sälja om kursen stiger. Delarna var för sig är väl värda typ 130 och nu står kursen i 90. Frågan är om de säljer något av "familjesilvret", slopar utdelningen totalt eller gör något annat. Något kommer hända och jag tycker det är dags för positiva nyheter någon gång:-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...