måndag 30 december 2013

Nyårssummering

Dags att summera 2013.

Nu är grunden i vår privatekonomi på plats efter hårt sparande och hårt arbete i några år. En kraftig skuldsättning för 3 år sedan är förbytt till en nettoförmögenhet på 1,5 miljoner. Vi har nu en stabilitet i vår privatekonomi som gör att vi kan sova mycket gott på natten. Nu ska vi jobba vidare mot målet att äga vår tid. Fokus framöver blir att hitta nya bolag som kan vara med och bidra till vår kassaflödesmaskin som på sikt ska göda oss med en passiv inkomst, i form av utdelning, som kan försörja oss. Här kommer några utvalda väsentliga händelser under 2013.

Årets flipp: De danska bankerna, utan tvekan. Det är var dessa som gjorde att portföljen sköt i höjden!

Årets flopp: RSA Insurance. Vinstvarning, sänkt utdelning och diverse problem som eskalerat under året. Jag är glad att jag sålde aktien i samband med utdelningssänkningen, tidigt i våras.

Årets inlägg: Hur mycket kan vi spara med en svensk medelinkomst Inlägget är det överlägset mest lästa inlägget sedan jag började att blogga.

295 blogginlägg har jag lyckats producera. Inte illa alls.

Utöver blogg och aktier så har jag hunnit med att bli pappa. Det var den bästa dagen under året!

Jag har lyckats göra "ofrivillig karriär", 2 gånger...

Det är inte lätt att sammanfatta ett helt år med några rader... Det har hänt så mycket. Jag har blivit pappa. Jag har bytt jobb. Börsen har stigit i höjden. Portföljen har stigit nästan 50 %. Bloggen är vid liv trots stor tidsbrist.

Jag har lärt mig väldigt mycket och är idag en bättre investerare än för ett år sedan. Detta ser jag som det viktigaste. Att utvecklas som investerare och bli bättre. Hård träning ger resultat, precis som när det gäller idrott, studier eller arbete.

Jag vill passa på att tacka för alla kommentarer och för att ni läsare gör bloggen levande. Nivån på diskussionen är så hög så att jag får nypa mig i armen. Ett stort tack! Jag kommer att fortsätta att skriva och dela med mig av mina tankar och hoppas att vi kan fortsätta utbytet. Lycka till under 2014!

ägamintid






26 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg. Den är en stor inspiration och får mig att bli en bättre investerare med!

    SvaraRadera
  2. Instämmer med ovan! Kul blogg och bra inspiration när man tittar på nya inköpskandidater. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Tack för en bra blogg och ett bra bloggår. Jag väntar mig ännu mer inlägg och djup under föräldraledigheten nästa år ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! hehe, föräldraledighet.... Jag ska försöka ta ut lite dagar mellan juni-augusti.

      Radera
    2. Klart du ska vara ledig, jag har lyckats få till det som företagare så det måste en elittjänsteman som du kunna ordna :-)

      Din tjusiga Lundaluppen-länk till höger verkar ha fastnat på ett två månader gammalt inlägg?

      Radera
    3. Japp, inget är omöjligt för en elittjänsteman :) Jag har trots allt stor flexibilitet att strukturera upp när och hur jag vill jobba.

      Angående länken så har jag fixat till detta nu. Har inte gått igenom listan på ett tag och det verkade vara fler som "fastnat".

      Med detta fixat är jag därmed redo att fira in det nya året. ;)

      Radera
  4. Tack för 2013 och god fortsättning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma och lycka till 2014!

      Radera
  5. Håller med alla ovan...
    Bra och personligt skriven blogg som ger gott hopp om dagens ungdom.... :)
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fint skrivet. Härligt att bli kallad ungdom! :)

      Radera
  6. Kul att 2013 gick så bra för er!
    Några frågor: Fick du pengarna från Trustbuddy efter samtalen?
    När du säger 50 000 i utdelning, menar du netto då?
    Tror du att 2014 är vändningen för SSAB?
    Gott nytt år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått pengarna nu så läget är under kontroll. Ja, jag menar netto.

      Angående SSAB, inte en aning. Har ingen koll på bolaget är inte expert på den typen av bolag, tyvärr.

      Radera
  7. Hej!

    Har du din depå i en ISK eller K.F. eller betalar du 30% i skatt
    på utdeln. och reavinst?
    Är ni 2 personer som ägare till depån?Hur gör ni om ni skils åt?
    Hur gammal är du? Med vänlig hälsning Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. ISK har jag. Vi har ett avtal ifall något skulle inträffa. Jag är i mina bästa år... ;)

      Radera
  8. Angående RSA, du tror inte att det kan vara en bra investering att ta in dem i portföljen nu? Verkar som att tillfälliga problem har dragit ner priset på aktien rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ser ganska intressant ut men jag tycker fortfarande inte att aktien är billig. Jag kommer att avvakta då det finns risk för ytterligare negativa nyheter för aktien som är relativt högt värderad kontra andra försäkringsbolag.

      Radera
  9. Hej tack för en grym blogg. Vad tror du om att investera i guldaktier? Har tittat en del på kanandensiska bolag som sjukt länge nu bla Victoria Gold. Kan dessa fortsätta sjunka i all oänlighet?
    Gott nytt år!
    John

    SvaraRadera
  10. Nu när det nya året "grytt", vad tror ni om börsåret 2014?
    Kommer OMX, Dow Jones m.fl. fortsätta öka, eller kommer det bli en svacka? 4år med ständig uppgång, känns lite som att en stagnation/minskning närmar sig. Dock, många experter anser att även detta börsar kommer visa blå siffror vad gäller index - vad tror ni?

    Funderar att öka mitt innehav i b.la. AIG, men just rädslan för att detta år kan bli "mellanåret", då börsen mer eller mindre står still, finns lite i mitt bakhuvud.

    Vad tror ni? Kommer världens börser att öka (om än i mindre fart/takt), eller kommer stagnationen nu? Varför tror ni som ni tror?

    Jättekul att följa, läsa och ta del av denna blogg och alla ni som är "aktiva". En stor eloge och tack till dig, "ägamintid", som tar dig tid att läsa samt svara på de flesta av alla kommentarer!

    Önskar er alla en god början på detta år!

    SvaraRadera
  11. Hej ägamintid!

    trevlig blogg, kul att följa! En sak som jag funderar över är hur du hanterar räntekostnaderna på era lån i din budget. Du talar om amortering, är räntekostnaderna inbakade där? Ni borde i vart fall tidigare haft lite räntekostnader med tanke på lånens storlek. Eller har jag missat ngt?

    /Kalle

    SvaraRadera
  12. Jag tror att vi kommer att se väldigt små rörelser upp och ned fram till våren. Möjligtvis lite mera uppsida än nedsida. Sedan kommer det att bli oroligt, lite ned, kanske runt nollan när utdelningssäsongen är över. Lite kräftgång fram till valet, sedan kommer raset när S vinner valet, stigande räntor. 2015 fortsätter trenden nedåt, arbetslösheten minskar, räntan fortsätter uppåt. 2015 blir också ett börsmässigt svagt år. 2016 börjar festen igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tror alltså så...ja, visst är den en möjlighet. har liknande tankar som du och just därför går ju tankarna i att stanna kvar i b.la. Citigroup och AIG fram till q2 och därefter sälja, eller sälja redan nu...dock, enligt "experterna" så tippar en majoritet på ca 5-10% plus detta år. Fan, hatar detta:)

      Radera
  13. Hej herr och fru ägamintid!

    Ville passa på att tacka för ett grymt 2013 och önska er all gott i det nya året! Super blogg!

    Hoppas familjen och Mrs Ägamintid har det bra :)

    Robert

    SvaraRadera
  14. Tack för en bra blogg och jag ser fram emot fler givande inlägg :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...