söndag 15 december 2013

Nya aktier på bevakningslistan

Den senaste tiden har jag läst in på 1 nytt företag 2 företag som jag tidigare haft på bevakningslistan.

Det nya bolaget heter Uniqa och ett är Österrikiskt försäkringsbolag. Jag fick upp ögonen för bolaget när Labrusca Global köpte in bolaget. De skriver lite om caset på följande länk. Uniqa är inget "P/B-case" utan bygger på att de kan öka lönsamheten på sin befintliga verksamhet.

De andra två som är nere på intressanta nivåer är Standard Chartered (STAN) som jag tidigare varit intresserad av. Nu ligger de under 1300 pence vilket ger ett P/E-tal på ca 10. Det känns ganska rimligt/prisvärt för en kvalitetsbank som STAN. Deras geografiska exponering lockar mig mycket.

Det tredje bolaget är Raiffeisen Bank som jag tidigare skrivit en del om. Se länken här. Skagen har tagit in banken och jag är fortfarande sugen på den. Trots att jag bedömer att de behöver ta in pengar, med utspädning som effekt, som är de ändå väldigt billiga på nivåer under 30 EUR.

Ovanstående 3 bolag ligger nära till hands för inköp framöver om börsen fortsätter att vara svag kommande månader.

Vad har ni själva för bolag på inköpslistan?

Trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. Citigroup, Kinder Morgan, Deere, Realty Income, Leggett and Platt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inga dumma förslag alls. Leggett har jag ingen koll på men övriga ser riktigt intressanta ut. Deere sticker ut med en ganska låg värdering. Även CAT har jag på bevakning. KMI har sjunkit en del och ser prisvärt ut.

      Radera
    2. Det är så svårt att hitta bra inköpsalternativ nu. Jag har faktiskt köpt in mig alla ovan utom Citigroup och Deere, men planerar att öka. Cat ser också spännande ut. Ventas höjde nyligen utdelningen och är på fina nivåer nu. :)

      Radera
    3. Ja, en liten rekyl hade inte skadat... :)

      Radera
  2. Österrikiska aktier, köper du dem via telefonorder hos Avanza?

    Hälsningar,
    Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det sker via telefonorder.

      Radera
  3. Blir nog några Realty Income till mig själv i julklapp :)
    SFL sneglar man lite på också, överlag så känns det ganska tråkigt nu, sitter mest och väntar på årsskiftet när alla har kvittat sina vinster/förluster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ungefär så jag känner också. Hoppas vi kan få lite volatilitet framöver så att det uppstår lite köplägen i kvalitetsbolag.

      Radera
  4. HEJ,
    Har med intresse följt din resa genom Danmark och bankerna där. Själv har jag på senare tid tittat lite längre västerut och då specifikt på regionala banker i USA. Tycker mig se ett liknande mönster där som du beskrivit i Danmark dvs andelen dåliga lån sjunker kraftigt, utlåningen ökar och kapitaliseringsgraderna börjar vara starkare. Vid en grov genomgång verkar värderingarna ganska ojämna men det finns flera utdelare som säljs under Price/bv som ändå har bra finaser och många rapporterade rekord kvartal nu senast. HBNCoch PFBI är på min genomgångslista just nu men det finns säkert fler.
    P.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...