lördag 28 december 2013

Mål 2014



2013 års mål var följande:

Spara 360 000 kr
Amortera 40 000 kr

Vad blev då facit?

Jo, vi har satt av 384 000 kr till aktier (och köpt en bil). Vi har amorterat ca 60 000 kr. Målen för 2013 kan jag bocka av som avklarade!

För 2014 kommer jag bara att sätta upp 2 mål:


  • Vi ska sätta in 360 000 kr till aktiedepån
  • Jag ska fortsätta min utveckling och bli en ännu bättre investerare


Mål nr 2 är diffust. Jag vet inte riktigt hur jag ska mäta målet. Vi får se när 2014 är slut om jag kan bocka av målet som avklarat eller inte...Jag läser många finansböcker och det finns en bok som har fångat mitt intresse extra mycket. Det är boken Margin Of Safety med Seth Klarman. När jag läser boken så känner jag igen mig själv. Jag tänker i liknande banor. Det är troligen också därför som jag dras till bolag i kris och turn-around.case, omstruktureringscase t.ex. Jag ska under 2014 fortsätta att fokusera på den typen av bolag men givetvis hålla ögonen öppna andra case.

Lycka till med era investeringar.

ägamintid





16 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är på mitt första år som investerare (av mina egna pengar) och skulle nog som många andra bloggare kalla mig för värdeinvesterare. Det är iaf åt det hållet jag lutar starkt. Vad jag finner absolut svårast med analys är konkurrensen för ett givet bolag (tänk tyskt fastighetsbolag som exempel). Hur sonderar du terrängen vad gäller konkurrerande bolag till ditt ”case”? Om du aldrig varit i kontakt med marknaden tidigare, hur vet du att du inte missar en stark konkurrent när du jämför bolagen?

    Tack för en grym blogg!

    Christopher

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jämfört bolagen i samma bransch och väljer ut det som jag anser vara bäst. Som t.ex. avseende de danska bankerna så valde jag ut de 5-6 banker som jag ansåg vara bäst och ha den största potentiella uppsidan. Lycka till Christopher! Kom ihåg att investera och inte spekulera,så kommer det att gå bra för dig.

      Radera
    2. Tack för svar!

      Ponera att du ger dig på, tex den franska telecom-marknaden, eller den spanska fastighetsmarknaden som du (bara för detta exempel) inte kan nånting alls om vad gäller aktörer. Det enda du har är ett intressant case, hur hittar du konkurrenterna? Gäller det business-to-consumerbolag är det lite enklare, men om det är ett business-to-business bolag upplever jag att googlingar inte räcker.

      Kan jag anta att du inte har någon speciell teknik, utan söker genom internet, årsredovisningar etc?

      Radera
    3. Du kan alltid hitta konkurrenterna. Om du söker på franska telecombolag så kommer du att hitta Iliad, France Telecom och Vivendi t.ex. Antingen via en googlesökning eller via en screeningtjänst där du kan söka på branscher i ett speciellt land t.ex.

      Radera
    4. Christofer,

      För de större bolagen är årsredovisningarna och hemsidorna ofta en god källa till information. Ofta finns det avsnitt där marknaden beskrivs och i vissa fall nämns även konkurrenter.

      Man ska dock alltid läsa den information som bolaget ger ut med ett kritiskt öga, då den självklart alltid ska få bolaget att se så bra ut dom möjligt.

      Radera
  2. Har du funderat på att ta med utdelningar som sparande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bara pengar som jag själv tillför till depån tar jag med.

      Radera
  3. Har du boken?

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är sällsynt, men finns på nätet. :)

      Radera
    2. Jag har skrivit ut en version som jag hittade på nätet. Den är mycket mycket bra!

      Radera
  4. Har ni satt upp något långsiktigt målbelopp ni vill ha på aktiedepån för att ni skall kunna äga er tid och sluta arbeta. Är det ca 10 miljoner ni siktar på eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har vi inte. Första målet är att få en passiv inkomst som täcker våra levnadskostnader vilket kommer att ta några år. Sedan ska vi ha en marginal också. Jag skulle tippa på att vi har 8-10 år kvar till vi äger vår tid. Då har vi runt 7-8 miljoner i kapital och en utdelning på 40-50 k per månad.

      Radera
  5. OT:

    Först beröm till dig, gillar din attityd.

    Jag undrar vad du anser om 3D systems? Amerikanskt bolag som sysslar främst med 3D printing, ticker ddd.

    Mvh
    Bachata

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var kul att höra att du gillar min attityd.

      Nej, jag följer debatten kring 3D tekniken men kan inte bedöma de bolag som är verksamma inom området. Värderingarna idag är skyhöga och jag kan inte berömma om det är befogat eller inte. Jag kan heller inte bedöma vilket bolag man skulle köpa eller om branschen kommer att vara vinnare i framtiden. Det finns allt för många frågetecken för att jag ska bli allvarligt intresserad av att köpa ett bolag i branschen som t.ex. ddd eller Arcam.

      Radera
  6. Hej!
    Spännande att läsa om dina framsteg. Har själv liknande tankar om att bli självförsörjande på investeringar. Jag funderar mycket på KPI och inflation i mina tankebanor, har du själv med det i beräkningarna?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...