torsdag 12 december 2013

Inköp Lollands Bank

Ökade en skvätt i Lollands Bank. Innehavet gick från att vara litet till lite mindre litet.

Första gången köptes Lollands Bank runt 110 dkr. Nu är kursen knappa 200 dkr men jag bedömer ändå att det finns god uppsida kvar.

Fusionen med Vordingborg är positiv och gör att banken nu blir en än starkare lokal bank, men något mindre finansiellt stark. I den danska banksektorn äger jag nu Lollands Bank och Banknordik

Protector har haft en svag utveckling. Sitter i lite funderingar i att öka ytterligare i bolaget. Vi får se hur börsen utvecklar sig och om det kan dyka upp några köplägen framöver.

Har haft en del datastrul och väldigt mycket jobb vilket har gjort att jag ligger lite efter med blogguppdateringarna.

Trevlig kväll!




8 kommentarer:

  1. Jag ser också Lollands bank som köpvärda! Jag skulle också öka om det inte redan vore mitt största innehav!

    Apropå Protector så hoppas jag att marknaden är livrädd för kommande bostadskrasch i Norge vilket kommer slå mot Protector men säkert mer mot Protectors börskurs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag är inne på samma spår som dig. Kursen kommer att ta mer stryk än deras resultat...

      Radera
  2. Blev ett litet inköp av Protector för mig idag på 18 kr.

    SvaraRadera
  3. Kenny, vad ser du för risker med Protectors intjäning i fall bostadspriserna i Norge faller?

    Mvh
    Ingenjorsliv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägarskiftesförsäkringarna kommer att drabbas eftersom de är beroende på omsättningen av bostäder. En hög omsättning beror i sin tur på en icke-fallande bostadsmarknad.

      Protector har ytterligare ett ben att stå på och växer snabbt i Sverige+Danmark så man klarar sig men det är klart att intjäningen kommer att drabbas om bostadspriserna faller i Norge. Därtill kan man fundera på vilken aktör som går stärkt ur en kris. Protector är störst på ägarskiftesförsäkringar i Norge, så det är nog ingen tokig gissning att de kommer att vara de som går minst dåligt under en bostadskrasch.

      Radera
    2. Ja, det är den effekt som jag ser också. Mindre omsättning av bostäder kommer slå igenom i resultatet även om jag tror marknaden kommer att överreagera vilket kan leda till riktigt fint köpläge. Konkurensen lär inte öka i ett sådant läge utan andra aktörer lär hålla sig utanför och Protector kan stärka sin position ytterligare.

      Radera
  4. Hej. Ny läsare.Har du några svenska aktier ? mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger Amhult 2 som mitt svenska innehav. Målet är att det ska bli fler framöver.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...