måndag 9 december 2013

Inköp Banknordik, försäljning Nordjyske Bank

Köpte tillbaka Banknordik som tidigare såldes, och sålde Nordjyske Bank.

Banknordik har hela tiden varit min favoritbank bland de danska bankerna. Jag sålde aktien när de gick lite väl snabbt till 150 dkr. Nu är den nere igen på bra nivåer och jag har tänkt att hålla den till den uppnår min målkurs, som är 250 dkr

Nordjyske är stabil och trygg bank men jag finner potentialen större i Banknordik, om än till något högre risk. Sedan tidigare har jag Lollands Bank där jag fortfarande finner uppsidan stor.

Nu är det färdigt med justeringar i portföljen. Den känns bra balanserad inför 2014.

Ha en trevlig kväll!






11 kommentarer:

  1. Intressant, du verkar se stora värden i europeiska financials.

    Vart handlar du europeiska aktier till vettigt courtage, Avanza tex verkar ju inte erbjuda detta på sajten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringer in mina order om jag vill handla i Europa. Ibland dyrt coutage och ibland mindre dyrt...

      Radera
  2. Målkurs 250, sålde vid 150... Kom du fram till målkursen efter du sålt eller vad är det jag inte förstår?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl antagligen så att 250 är nivån när vissa förväntade händelser/scenarier realiserats. 150 kanske var en övervärdering givet att dessa händelser ännu inte ägt rum. Kurser backade ju också mycket riktigt.

      Radera
    2. anonym, jag har haft ca 250 dkr länge i målkurs men uppvärderingen från 100-150 gick väldigt snabbt vilket gjorde att jag valde att ta hem vinst innan delårsrapporten. Med facit i hand var det korrekt. Nu ska jag hålla aktien ett bra tag och se hur banken utvecklar sig.

      john-magic, helt korrekt. Precis så jag tänkte. En uppgång på 30-40 % på 2 månader gjorde att jag valde att ta hem vinst, kortsiktigt.

      Radera
    3. Tack ÄMT och J-M, för era svar. Kan se fördelen med hemtagning av vinst, men förstår ändå inte riktigt varför man vill betala omkostnader när man gjort bedöningen att målkursen är såpass mycket högre. Känns som att ge pengar till Avantza mfl. helt i onödan...

      Radera
  3. Dina senaste försäljningar får mig att fundera över din långsiktighet när du ser betydligt högre kurser i framtiden. Jag kämpar själv mot min kortsiktighet och undrar därför hur du ser på kortsiktiga hemtagningar när du egentligen ser högre kurser på sikt?

    Eller har de senaste vinsthemtagningarna att göra med ombalansering (som du skriver)?

    SvaraRadera
  4. Börja bli lite löparneffekt snart på dina köp och sälj...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag måste erkänna att jag köpte ett par hundra aktier i Banknordik jag med. Vi får hoppas att AMT har rätt :)

      Radera
  5. Noterade att Protector dök 2% idag, ser du/kommentatorerna någon underliggande orsak?

    /V

    SvaraRadera
  6. Vill också veta din strategi för vinsthemtagningar kontra den långsiktiga analysen. Blir det inte större inbakad risk i att köpa sälja och försöka överlista den kortsiktiga marknaden (där det är mycket svårt att veta hur det går)? Jag ger ingen kritik över ditt agerande är bara intresserad om du har några regler eller förhållningssätt att falla tillbaka på eller om det mest är magkänsla? Mvh

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...