lördag 21 december 2013

Att förvalta andras pengar

Jag hanterar vår familjs investeringar. Sedan några år tillbaka förvaltar jag min morfars pengar och numera även min mormors. Jag förvaltar mina syskons portföljer, min mammas och min svärfars portfölj.

Vad är nästa steg? Ja, det skulle vara att förvalta mina vänners pengar?

Jag har fått förfrågningar att förvalta stora pengar av några vänner. En del nära vänner och en del vänner till vänner och ytligt bekanta personer. Jag har tom fått förslag att förvalta helt okända personer pengar via min blogg.

En viss skepsis känner jag att förvalta andras pengar. Det är lätt att hamna i en situation där man känner press att leverera. Jag märker att förväntningarna är höga, allt för höga. Detta beror mestadels på okunskap om vilka förväntningar som man ska ha på aktieavkastning.

Jag brukar säga till mina potentiella investerare att jag försöker slå den riskfria räntan vilket är deras alternativ till att investera på börsen. Men att kunna erbjuda några % överavkastning är för lågt för att någon av dom ska vilja ta risken att köpa aktier.

Att ta betalt för mina tjänster känns främmande. Jag är inget proffs även om jag lägger stora delar av mina lediga tid på att analysera diverse aktier.

Jag vill inte känna mig ansvarig för andras pengar och må dåligt om det inte går som man har tänkt. Tills vidare kommer jag att avstå att förvalta vänners pengar. Det är ingen bra risk/reward.

Hur tänker ni när det gäller att investera andras pengar? Gör ni det? Har ni tackat nej!? Är det en bra idé?

Ha en trevlig helg!


34 kommentarer:

  1. Oj! Jag har vänligt men bestämt tackat nej till att förvalta till syster och mor. Däremot har jag sagt att jag kan svara på precis alla frågor som uppstår. Tycker inte man ska äga aktier om man inte är intresserad av många anledningar.

    Med detta sagt är jag dock väldigt uppmuntrande inför aktie och fondsparande, speciellt till kvinnor i min omgivning.

    SvaraRadera
  2. När det gäller vänner eller till och med okända människor som vill att du förvaltar deras pengar så har de en ypperlig chans att följa dig via din blogg. Här finns också länkar till andra bloggar. Det krävs inte mycket tid till att se vad folk köper och till vilka nivåer. Ett sätt att också lära sig lite om aktier. Jag "förvaltar" delvis familjens pengar och delvis min svärfars pengar. Men andra ord har jag inte helt förtroende än ; ). Jag uppskattar ändå att de har ett intresse för sina egna pengar. Dock är det ett ansvar och heder att få förtroende att förvalta andras pengar när de tror att aktier är en vetenskap.

    SvaraRadera
  3. Förvalta andras pengar är väl bästa sättet bli rik, förutsatt man tar betalt och håller det på lite professionell nivå. Annars känns det mest som nackdelar. Hade nog inte gått utanför familjen då, är för mycket risk för intriger.

    SvaraRadera
  4. Förvaltar portföljer för min mamma, syster och sambo. Brukar börja med testet "Hur skulle du känna om du förlorade alla pengarna?" och "Pengarna är inlåsta i 10 år, går inte att få ut dem". Där har personer utanför familj inte klarat testet eftersom de förväntade sig orimligt hög avkastning på kort tid utan risk.

    SvaraRadera
  5. Bara en tanke.. Att blanda ihop affärer med familj och vänner funkar så länge allt går bra. Men var beredd på att du kommer förlora relationen så fort det inte går uppåt längre. Det bör tas med i risk- och konsekvensanalysen. Jag själv riskar gärna pengar och relation med kompanjoner. Aldrig relationer med vänner och familj. I korthet: jag blandar inte affärer och relationer med vänner och familj. Hur tänker ni andra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många äktenskap går ju åt pipan just av ekonomiska skäl så du har absolut en poäng där. Ska man investera till andra i familjen måste man ju informera om riskerna och hur aktiemarknaden fungerar. När jag tex förvaltar till närstående så håller jag mig till så låg risk som möjligt. De mer spekulativa aktierna får jag investera själv i.

      Radera
    2. Anledningen till att jag förvaltar familjens/släktens pengar är att jag har en nära dialog med personerna och de vet vad de kan förvänta sig. Ska man utöka och börja förvalta kompisar och okända personers pengar måste man skriva avtal och styra upp det på ett helt annat sätt. Det kommer då bli betydligt mer pressande. Nu kan jag göra det enkelt för mig och i mångt och mycket köpa samma aktier till familj/släkt som till mig själv.

      Radera
  6. När det gäller att förvalta pengar åt sina vänner o bekanta så gäller för mig en sak jag hörde i en gammal gangsterfilm:
    "Money and friendskip is like oil and water. They dont mix".
    Gör du bra affärer (du kunde alltid ha gjort ännu bättre) ja jag då gör du bara ditt jobb. Gör du dåliga affärer ja då riskerar du vänskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra kommentar!
      Kalle56

      Radera
  7. Jaja i bra tider växer sig hatten oftast hög...

    SvaraRadera
  8. Hmm rent spontant kan jag tänka mig ett upplägg med bloggposter/brev/råd om någon i min familj skulle vilja ha investeringshjälp. Alltså att de själva har det yttersta ansvaret men där jag skriver/berättar om mina affärer och vad som är tilltalande med dem - någon typ av rådgivning alltså.

    Mer än detta skulle jag nog inte våga/vilja göra, åtminstone inte när det gäller substantiella summor pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får en dialog och de köper sedan på min inrådan. Ibland har jag tillgång till deras depåer och köper åt dom. Det viktigaste är att klargöra förväntningar som allt som oftast är för höga. Lämpligast är att jämföra sig mot ett index för att de ska se att det kan gå både upp och ner...

      Radera
  9. Man riskerar vänskapen när man förvaltar åt släkt och vänner. Det är viktigt att vara övertydlig med riskerna samt att förvalta en "lämplig" summa i förhållande till förmögenhet, intjäning, ålder etc.

    SvaraRadera
  10. Förvaltar mindre kapital åt mor och far även fast det är rätt små summor för dom. Syrran litar inte på mig än haha medans farfar gärna frågar om tips som han går vidare med ibland. Har givit några rekommendationer som jag själv äger till kompisar med tryckt på risken och att våra tidshorisonter mm kan vara väldigt olika och att jag kan glömma att säga till dagen jag säljer.. så att man inte har några krav på sig.

    SvaraRadera
  11. Med erfarenhet kan jag säga att det inte hjälper att informera om riskerna. I goda tider lyssnar få och girigheten bara växer. Går det bra är det den man investerar åt som tar åt sig äran, när det går dåligt är det du som får skulden. Absolut bästa sättet att få ovänner för livet är att ta ansvar för andras placeringar. Inget får människan så totalt att tappa förståndet som jakten på pengar !

    SvaraRadera
  12. Jag tar hand om min & frugans gemensamma depå. Sen också, så klart, grabbens (16 månader) depå.

    Släkt & vänner informerar jag gärna. Jag pratar ofta Avanza Zero som basinnehav, att Didner & Gerge historiskt lyckats bra och därför kan få vara i portföljen. Vill den som frågar köpa aktier pratar jag ofta investmentbolag.

    Sen så berättar jag så klart gärna vad jag har köpt och varför. Men är noga med att det inte är en rekommendation.

    Som många är inne på; när allt går bra är allt frid & fröjd och även om folk säger att de förstår riskerna så kommer du säkert få ta skit till slut om det går åt skogen.

    Mitt tips: Säg åt dina vänner att de gärna kan få tips på "en bra blogg du läser" (om du vill vara anonym för dem också) och att du ofta följer tips från den (din) bloggen ;)

    SvaraRadera
  13. För kapitalförvaltning måste du ha ett tillstånd från Finansinspektionen, åtminstone om du vill ta betalt för arbetet.

    För släkt och vänner måste du ändå ha ett avtal/fullmakt om du själva gör transaktioner på deras konto.

    Var mycket försiktig med råd till släkt och vänner då ett dålig utfall, trots att rådet var mycket bra, kan störa relationen.

    SvaraRadera
  14. Äga min tids portfölj är ett sparande han och hans partner har ihop. Så länge ens partner förvaltar själv större delen av sitt sparande och att man har ett mindre gemensamt sparande tror jag inte det äventyrar relationen. Jag skulle dock aldrig själv aktivt förvalta min frus kapital.

    SvaraRadera
  15. Även om jag "aktivt förvaltar" mina egna aktieinvesteringar gör jag nästan aldrig några bolagsanalyser.
    Det är ett närliggande case till att förvalta andras pengar....

    Jag köper bara aktier i bolag som andra har analyserat och köpt aktier i.
    Men det stora tricket är att veta vem man skall lita på.
    Några som jag litar på är bl.a Fredrik Lundberg och Cristina Stenbeck,
    Det är enkelt att kopiera deras innehav, allt finns på webben.
    Andra som jag också litar på är Lundaluppen och "4020".
    Även här kan man kopiera delar av portföljerna rakt av.

    Ganska enkelt att förvalta sitt kapital, och jag kan med gott samvete rekommendera andra att göra lika dant.
    Men man står själv för risken med inköpen, även om jag tror att risknivån är mycket begränsad...
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra idé. Att använda sig av andras verk. Det bygger dock på att man själv har förmågan att förstå om de är "rätt på" eller inte. Jag litar mer på Lundberg är på Stenbeck t.ex.

      Radera
  16. Förvaltar föräldrarnas och mitt syskons sparmedel. Att göra detsamma för vänner skulle aldrig komma på fråga för min del. Gentemot mina föräldrar och syskon är relationen av sådan art att det fungerar utan problem. Relationer till vänner inbillar jag mig snabbt kan ändras på ett annat sätt (i negativ bemärkelse) än den kan till mina blodsband, eller åtminstone är risken för detta betydligt mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min erfarenhet också. Släkt är ok, vänner ej ok. Delar din uppfattning.

      Radera
  17. Jag håller mig generellt borta från att direkt förvalta familj eller vänners pengar. Den största anledningen till det är att dom inte har en tillräckligt god förståelse för vad för avkastning man kan förvänta sig, vilka riskerna är etc. De flesta har läst nått om att man kan göra klipp på börsen, men säger man att en vettig årlig avkastning är mellan ca 10% så tycker dom det är helt onödigt att ens investera.

    Jag brukar ge tips och råd men är alltid tydlig med att dom ska försöka förstå det på egen hand och göra någon typ av analys om dom kan. Jag ser mig mer som ett bollplank ur den aspekten.

    / 1vid30och10vid40

    SvaraRadera
  18. Brukar följa din sida och jag tycker den är bra. Förstår om folk vill att du ska hjälpa dem. Själv har jag startat upp en ny blogg idag. Den får dina besökare gärna spana in

    http://bokanalys.blogspot.se/

    SvaraRadera
  19. Starta en lågavgiftsfond! 0.1-0,2 %! Ägamintid-Akitefond.

    Jag hade direkt lastat in ;)

    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, 1,0-2,0 % så kanske jag skulle starta... ;)

      Radera
  20. What? Vad är det för 1800-tals samhälle där mannen, dvs familjens överhuvud har hand om hela familjens ekonomi. Hur tror ni det går i längden? Dagens kvinnor är inte som på 1800-talet. De kräver mer. Idag leder ca. 50% av alla äktenskap till skillsmässa. Över hälften av dem har ekonomiska orsaker. Ja, i goda tider då ekonomin går bra så funkar det nog att tuta i frugan att hon inte kan något om pengar, men i dåliga ekonomiska tider är det nog annat ljud i skällan. Nej, låt era kvinnor vara moderna attraktiva kvinnor som på egen hand har hand om ekonomin.

    SvaraRadera
  21. Förvaltar inte andras kapital. Däremot hjälper jag mina familjemedlemmar samt föräldrar med deklarationen. Även ett par riktigt nära vänner. Gjort det i flera år nu. Ser jag att de har för mkt likvida medel till värdelös ränta frågar jag lm de är nöjda och tipsar annars om andra räntebärande sparkonton. Aldrig med börsen för som sagt, jag litar på mina egna råd men inte på relationen/vänskapen om rådet visar sig vara fel...

    SvaraRadera
  22. min erfarenhet att hjälpa andra oavsett släkt eller inte är att de blir giriga. hjälpte till ett tag med fina otionsavtal som gav uppåt 12ggr pengarna på 24mån, men sedan blev de sura när de "bara" låg på 10%. efter ett tag trodde vissa att det var de själva som satt på kunskapen och slutade lyssna på mina förslag utan gjorde egna slutsatser.... resultatet totalkrascher och vem fick skulden för detta. det blev för mycket till slut så jag slutade att hjälpa alla förutom min fru. god JUL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt klart en risk. Förväntningarna blir väldigt höga så fort ordet aktier nämns. Man måste klargöra vad som är en rimlig avkastning. Jag brukar dra exemplet vad de kan förvänta sig för bankränta och vad de kan förvänta sig för avkastning på börsen. Det handlar inte om att förvänta sig 50% per år.

      Radera
  23. Jag gillar risk och ger inte ens råd till kompisar. Jag skulle nog tänka mig för innan jag förvaltade kompisars pengar. Du tjänar bra och är enligt mina ögon en bra investerare. Sen heter din blogg "äga min tid" och om du ska förvalta massa personers pengar ökar pressen och kan innebära att du äger mindre av din tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng! Jag använder oftast mina egna analyser vilket innebär att jag inte behöver lägga så mycket mer tid än vad jag själv gör. Ska jag börja analysera mer bolag utöver de som jag själv äger så hamnar jag i tidsnöd...

      Radera
  24. En hobby är nåt man sysslar med för att man tycker att det är roligt! Men så fort man blandar in folk som gärna vill ha hjälp av din hobby utan att ha samma intresse. Så blir det en tråkig plikt som kan få dig att tröttna på din hobby på sikt. God jul önskar Dacce

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...