fredag 6 december 2013

Aktieinnehaven och målkurser

Bolag Kurs Motiverad kurs K/M Uppsida
Protector Forsikring 19 35 0,54 84%
Van Lanchot NV 18,5 34 0,54 84%
Amhult2 28 50 0,56 79%
AIG 50 84 0,60 68%
Citigroup 53 84 0,63 58%
Immofinanz 3,5 5 0,70 43%
Santander 6,5 9 0,72 38%
Lollands Bank 200 275 0,73 38%
Kvaerner 11,2 15 0,75 34%
American Realty Capital 13 17 0,76 31%
Talanx 24,5 32 0,77 31%
Nordjyske Bank 116 150 0,77 29%
Omega Healthcare 33 40 0,83 21%
Vivendi 18,5 22 0,84 19%
Chesnara 300 330 0,91 10%
Prospect Capital 11,5 12 0,96 4%

Jag har gått igenom innehaven och noterat de kurser som jag finner motiverade på de innehav som jag äger per idag. Som synes ovan så finns det en stor spridning i uppsida.

Eftersom mina 5 största innehav står för ca 50 % av portföljen så är det avgörande hur dessa bolag kommer att utveckla sig.

De största innehaven är för närvarande Protector, Immofinanz, Citigroup, AIG och Amhult 2. Dessa bolag har enligt mina beräkningar en förväntad uppsida på 43-84 %. Protector Försäkring har den största uppsidan följt av Amhult 2. 

Mina motiverade kurser är beräknade utifrån lite olika parametrar men utgångspunkten är vilken uthållig vinstgenereringsförmåga bolagen har och hur bolagen bör handlas i förhållande till sina nettotillgångar.

Vissa bolagen kommer kanske aldrig nå mina motiverade kurser, andra kommer att nå dom snabbt och andra kommer att nå dom men det kommer att ta lång tid. Tidsaspekten är viktig. Om en aktie dubblas på 5 år så motsvarar det en årlig avkastning på 15 %. Tar det längre tid så blir avkastningen lägre. En stor uppsida i en aktie behöver inte innebära hög avkastning om det tar lång tid för aktien att uppnå den.



15 kommentarer:

  1. Fin sammanställning!
    Jag skulle säga i de aktier du ser störst uppsida är också de med högst risk. Nu är iofs varken Amhult och Protector lottsedlar, men det kan vara bra att flagga för nybörjare.
    I övrigt är den här en av de bästa aktiebloggarna jag träffat på i Sverige. /Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra att den uppskattas. Avseende risk så finns den i samtliga innehav men jag bedömer att jag har en ganska stor säkerhetsmarginal i bolagen och de med störst uppsida har också den största marginalen. Jag utvärderar resultaten på 3-5 års sikt. Vi får se hur det ser ut då. Är nöjd med portföljen så som den ser ut.

      Radera
  2. Hej,
    Tack för en bra blogg!
    Känns som att du ligger farligt tungt i bank/finans som bransch, hur resonerar du kring det?
    Hälsningar /Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ligger ganska tung mot finans/försäkring/fastighet. Ser mest värde där just nu. Ser ingen större risk i detta då jag tycker att jag har bolag med låg värdering där även betydligt lägre vinster kan bära upp aktiekurserna.

      Radera
  3. Hej, bra blogg!
    Jag är relativt ny inom aktiehandel, men jag har inspirerats av dig och lundaluppen. Jag har själv gett mig på att analysera och värdera lite aktier. Den aktie jag verkligen inte fick samma motiverade kurs till var Lollands Bank.

    Jag värderar NEPS till 10 kr och P/E 15. Jag är försiktig med P/E talet där eftersom jag vet att det är bra tillväxt i intäkter, men vinsten tycker jag inte växer speciellt bra de senaste åren.. Om man ska komma upp i en motiverad kurs på 275 och behålla NEPS 10 kr bör jag ha ett P/E på 27,5. Det känns högt.

    Har du lust att dela med dig av din motivering för 275 kr?

    Tack
    // entusiastisk amatör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Lollands kan tjäna 25-30 dkr per aktie när nedskrivningarna avtar. Kanske tom lite mer. Med ett eget kapital på över 300 dkr per aktie borde de kunna nå 30 dkr per aktie i vinst. En värdering kring p/e 8-10 anser jag vara rimlig på en bank som Lollands.

      Radera
    2. Intressant att se dina bedömningar!

      Jag har tagit höjd för att fusionen med Vordingborg bank går igenom, vilket allt tyder på, och bedömer då uppdaterad normal intjäningsförmåga för den fusionerade banken till 34 DKK/aktie som följd av det vrakpris som Lollands betalar. Annars har jag för mig att jag brukar ha försiktigare bedömningar än du av de danska bankernas vinster! :-)

      Radera
    3. haha, ja, du brukar vara mer försiktig. 300 dkr kan jag sträcka mig till men även jag är en försiktig general. Återköpte fö Banknordik i veckan... :)

      Radera
  4. Såg att Skagen har lite lägre målkurser på AIG:70 och Citigroup:75 men de kanske måste vikta om oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur de räknar fram sina riktkurser men jag räknar med att båda bolagen kan nå ROE 10 % om 2-3 år och då gör de 6-8 USD per aktie. P/E 12 ger runt 75-95 USD.

      Radera
    2. Läge att öka i ARCP nu kanske..?

      Radera
    3. Det är ett svårbedömt bolag då de har förvärvat något enormt. Kan de få ordning på förvärven kommer det att gå riktigt bra. Annars sämre. Jag avvaktar att öka efter det senaste mega-förvärvet. Men de är absolut inte högt värderade.

      Radera
  5. Hej , är det Banco Santander SA eller Banco Santander Brasil SA du har och tror på ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bbnco Santander SA är det som jag äger. De är i sin tur delägare i Santander Brasil.

      Radera
  6. Ok , men jag ser du har en målkurs på den aktien på 9 ? är det dollar eller euro för den står just nu i 8,65 dollar ?
    Vet du varför Santander Brasil går så pass mycket sämre än Santander SA ?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...