onsdag 25 december 2013

2013 - en återblick på börsåret

2013 har varit ett bra börsår och ett bra privatekonomiskt år.

De stora indexen världen över har stigit kraftigt. Vår portfölj är i dags dato upp ca 49 % vilket är smått fantastiskt. Jag måste säga att man blir lite "rädd" då det känns lite för bra. Samtidigt när jag tittar på värderingen på innehaven så blir jag inte avskräckt. Det finns fortfarande möjlighet till ytterligare uppvärdering. Det gäller att koppla bort psykologin och fokusera på värderingen av bolagen. Man måste ha ett räcke att hålla sig i för att inte tappa fokus. Räcket är analysen av bolaget och den bedömda uthålliga vinstförmågan.

2013 började med att jag viktade om från högutdelare och köpte in mig i den danska banksektorn. Med facit i hand så var det detta som lade grunden till den goda utvecklingen 2013. Försäljningen av RSA, efter deras vinstvarning, i februari var mycket lyckad. Istället köptes en mängd mindre danska banker in. Banknordik, Spar Nord, Lollands Bank, Nordjyske Bank, Nordfyns Bank, Danske Bank och Sydbank köptes in till mycket låga värderingar tidigt under året. Samtliga dessa aktier gick som tåget under året medan RSA har fortsatt att sjunka.

Under andra halvan av året har jag minskat något i bankerna i takt med de kraftiga uppgångarna och har idag bara Lollands Bank och Banknordik kvar.

Sorgebarnet Vivendi kom äntligen till skott och genomför just nu den omstrukturering/renodling som jag väntat på ganska länge. I takt med att marknaden insåg att Vivendi menade allvar så har en ordentlig uppvärdering skett. Tålamod belönade sig.

Under sommaren så köpte jag in ett nytt stort innehav. Protector Försäkring som numera tillhör basen i aktieportföljen. Utvecklingen har varit god men det finns mer att hämta i aktien. Det amerikanska försäkringsbolaget AIG köptes in och tillhör tillsammans med Citigroup också stommen i portföljen.

Under hösten så gjorde jag en gedigen genomgång av Amhult2 och har plockat in ett ganska stort antal aktier i bolaget. Amhult2 är ett spännande bolag som jag tror kan överraska under 2014, i positiv bemärkelse. Jag hoppas att de kan fortsätta att öka substansvärdet och kanske nå ca 50 kr per aktie under nästa år.

Sammanfattningsvis så har året varit magiskt bra. Jag har inga förhoppningar om att 2014 ska bli lika bra men förutsättningar finns för ytterligare ett bra börsår.

Jag återkommer med en sammanfattning av den privatekonomiska utvecklingen under året.

10 kommentarer:

  1. 49% är sannerligen en imponerande siffra. Gratulerar!

    En liten fråga bara: inkluderar de 49%:en nya insättningar också? Eller är det avkastningen på den pengar du hade 2013-01-01?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är exklusive insättningar. Inklusive insättningar har vi dubblerat depåvärdet. Men det är ointressant. Det viktiga är hur stor avkastningen blir exklusive insättningar.

      Radera
  2. Jag får gratulera, din strategi har fungerat väldigt väl i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Året har varit fantastiskt. Det återstår att se hur det blir kommande år. Jag vill överprestera över en 10-års period innan jag drar någon slutsats om hur duktig jag är som investerare.

      Radera
  3. Det är ingen dålig siffra...Det är bara 2 personer i världen som driver större fonder som ens har snitt på 30 % under längre perioder (David Tepper och Jim Simons) så du får arbeta vidare på att bli historisk. Buffett snittar bara cirka 11 % senaste 10 åren.

    Till dina läsare. Kika gärna in min sida

    http://bokanalys.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,det är en bra siffra men ett år är inget att skryta med. Jag siktar på 15 % per år vilket är enormt svårt. Jag utvärderar mig själv som investerare 2020 då jag har investerat i ca 10 år. Uthållighet är allt. Ett eller två bra år kan alla göra. 10-20 bra år är det väldigt få som klarar av.

      Radera
  4. Stort grattis . Du har en uttalad strategi och den verkar fungera. Jag håller på att gå igenom mina sifffror för året och det har givetvis inte varit dåligt med tanke på att börsen gått generellt bra men dina siffror kommer jag inte nå. Jag är lite skeptiskt till bank och försäkringsbolag med tanke på alla skandaler de senaste 5 åren, men 2014 kanske man ska ta rygg på ÄMT ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi får väl se hur 2014 blir... Oavsett hur börsen går så kommer jag att fortsätta på den inarbetade vägen. Lycka till själv!

      Radera
  5. Får vi se en uppdatering om 2014 innehavet och tankar om dessa?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...