söndag 17 november 2013

Svenska bolag lyser med sin frånvaro

Jag har som bekant bara ett bolag i portföljen, som är noterat i Sverige, och det är Amhult 2.

Anledningen till detta är att jag tittar på bolag över hela världen och har funnit bättre case än på svenska börsen. Till stor del beror detta på att Sverige är en liten marknad och det finns så oerhört många fler bolag i USA, Tyskland och England t.ex.

Jag skulle gärna vilja ta in några bolag som är noterade i Sverige.

På bevakningslistan finns några fastighetsbolag som jag tidigare skrivit om. Jag håller även ögonen på Skanska och NCC.

H&M är en självklar favorit tillsammans med Handelsbanken, Getinge och SCA men jag tycker bolagen är för dyra. Möjligen är Getingen den som ser aptitligast ut tillsammans med Handelsbanken av ovanstående bolag.

Vidare finns det väldigt fina verkstadsföretag men de är också dyra. Jag tänker på bolag som Atlas Copco, Sandvik och Hexagon t.ex.

De bolag som jag har bevakning på är också Eurocon, AQ Group, Axis och Malmbergs.

Ytterligare några till finns på listan men det blir intressant först om börsen går ner en bit.

Det vore kul att få blir delägare i något eller några svenska bolag. Men jag inväntar bättre köpläge. Jag tycker fortfarande att Protector Försäkring och Amhult 2 är köpvärda och kommer antagligen öka i dessa bolag innan jag köper ytterligare något svenskt bolag.

Vad har ni för svenska favoritbolag idag? Eller vilka svenska bolag tycker ni är köpvärda till dagens aktiekurser?



39 kommentarer:

  1. Industrivärden och Handelsbanken ser någorlunda ut tycker jag, annars håller jag med om att det mesta är rätt dyrt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ok värderingen men inte tillräckligt bra pris.

      Radera
  2. Nordea, men det är på gränsen. Jag anser även Latour är köpvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordea är hyfsat intressant men också för dyrt. Latour kan jag inte något om.

      Radera
  3. H&M förstår jag inte alls varför folk tycker är intressanta. De har inte presterat överhuvudtaget de senaste 5-6 åren men har en värdering som att de har en vinsttillväxt på 15-20 % per år. Verkligheten är dock att vinsttillväxten de senaste fem åren realt varit negativ.

    Ska jag välje ett favoritbolag på svenska börsen så är det Bahnhof. Värderat till P/E 13 sett till de senaste fyra kvartelen och har växt något helt otroligt sedan börsintroduktionen, både gällande omsättning men ännu mer så vinsten. Det enda negativa jag kan hitta är att rapporterna är långt ifrån sobert skrivna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. H&M är en favorit, som bolag, men inte som aktie. Den är för dyr. Det gäller att skilja på bolag och aktie. Bahnhof känner jag inte till alls. Ska slänga ett öga.

      Radera
  4. Hur gick det för dig med Trustbuddy? fått ut dina pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer snart.... Har varit strul av olika anledningar men jag kommer snart få ut pengarna. Det är upp till mig att ta fram de underlag som krävs.

      Radera
  5. Svar
    1. Fina bolag men jag har kikat på båda och finner dom för dyra...

      Radera
  6. Hur ser du på valutarisken. Jag tänker främst på USA. QE måste ju leda till någon slags nedvärdering av Dollarn. Och om större köpare av Amerikanska papper börjar föredra andra valutor som Euro, Pund eller Yuan så kan det bli ganska svettigt enligt många domedagsprofeter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser ingen risk med valutan. Jag tänker så här: Om H&M hade varit noterat i USA. Hade jag då varit rädd för ett dollarras? Nej, för att det handlar inte om vilken valuta eller börs som aktien är noterad i eller på. Det handlar om i vilka valutor som bolagen har intäkterna och kostnaderna.

      Radera
    2. Jo det har du rätt i. Dte är väl då främst bolag med stor kassa i dollar man bör vara orolig för, men med en dollarkollaps så har man nog mycket att vara orolig för oberoende vilken börs man agerar på.

      Radera
  7. Svar
    1. Mycket intressant bolag. Har spanat rätt ordentligt på dom och tycker de ser relativt köpvärda ut.

      Radera
  8. Svar
    1. Känner inte alls till bolaget. Ska göra en 2 minuters första forskning... :)

      Radera
  9. Har tidigare haft SCA och Kinnevik som favoriter. Efter uppgångar känns dessa, åtminstone på kort sikt, som fullvärderade. Då är min favorit just nu, frånsett Amhult2, Lundbergs. Kombinerar värdeskapande under låg risk med långsiktighet och riskspridning. Tuggar på år efter år och bygger upp substans och vinst på ett mycket genomtänkt sätt. En aktie som, enligt mig, är bra att lägga i botten på portföljen och bara glömmas bort. Även ett alternativ till fonder fast med lägre förvaltningskostnad./Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lundbergs är ett fantastiskt bolag. Det som gör mig lite skeptisk är Fredriks maktambitioner som ibland är viktigare än priset han betalar för sina aktier.

      Radera
  10. Till dagens priser är det väl knivigt men mina svenska favoriter sedan länge är:
    Doro - liten nishtillverkare som växer i skymundan. Känns välskött.
    Betsson - Kassako som alltid kategoriseras som hög risk men håller inte riktigt med. Mitt favoritbolag sedan länge
    H&M - Kan växa i många år till
    Castellum - Överlag bra fastigheter

    Tyvärr börjar den svenska börsen känns som en "B-lista", många bolag hamnar i utländska händer för tidigt eller håller sig helt borta från börsen så tycker det är helt rätt att fortsätta titta utanför gränserna.

    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också funderat varför Betsson gärna kategoriseras som hög risk. Länge har den varit en av de bästa innehaven för mig.

      Radera
    2. Castellum gillar jag. Låg risk och stabilt. Värderingen hög men inte jättehög. Betsson är jag skeptisk ut då jag är rädd för marginalpress i branschen. Men det har jag varit länge och haft fel väldigt länge...

      Radera
  11. Kanske eWork kan vara något? Eller för dyra för din smak?

    Har en serie där jag ska gå igenom mindre svenska bolag som kanske kan vara köpvärda...
    http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2013/11/okanda-utdelare-ework.html

    SvaraRadera
  12. Tycker, liksom dig, att vissa byggbolag börjar se trevliga ut. Köpte nyligen in mig i Skanska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. YIT har jag också koll på och sitter och räknar lite på. Ett finländsk byggbolag.

      Radera
  13. Hur går det med din analys av Caterpillar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort en del beräkningar. Bolaget är onekligen spännande med stark marknadsposition och framtiden för sig. Bolaget är inte mitt förstaval för inköp just nu men det finns på bevakningslistan.

      Radera
  14. Kul att du skriver lite mer konkret kring din syn på svenska bolag. Extra roligt när några av mina svenska favoritbolag återfanns på din lista. Som:
    H&M - stabilt och bra bolag med fin utdelning.
    Axis - det bolaget som haft bäst utveckling i min portfölj, men så har jag ägt aktien sedan 2009 också och bara ökat innehavet successivt.
    Getinge - gick in i bolaget när det dippade rejält vid senaste rapporten. Tror på uppgång långsiktigt och planerat att öka i bolaget framöver.
    Handelsbanken - liknande scenario som ovan.

    Jag skulle vilja lägga till fina bolag som:
    Fenix Outdoor - med ny butik i NY, fina siffror i senaste årets rapporter och ett ökat friluftsintresse som sprider sig världen över.
    Betsson - har inte alls hängt med i årets börsuppgång trots att bolaget redovisar hyfsade siffror och ger bra med utdelning.

    Nordnet eller Avanza som nätmäklare respektive som aktie, vad säger du där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du äger de fina bolagen. Ångrar idag att jag inte äger Getinge och Axis. Enormt fina bolag. Vid en större korrektion skulle det vara guld att plocka in något av dessa bolag. Fenix verkar i en nisch som jag tror på och tror har framtiden för sig. Men jag har för mig att värderingen är där efter. Betsson tror jag inte på och har inte gjort på många år. Jag har haft fel men jag har hela tiden trott att marginalerna i branschen inte är hållbara med tanke på alla nya sajter som ploppar upp.

      Hög värdering på både Nordnet och Avanza men de har närmaste en monopolställning i nischen småsparande och det är värt en premievärdering. Binder lite kapital och har god utdelning. Helt ok case tror jag.

      Radera
  15. Vad anser du om Ericsson på 3-5 års sikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på bolaget då jag är övertygad om att de har framtiden för sig. Dock är de för stora och tröga för min del. Det händer för lite. Men jag tror de kan ge rätt ok avkastning kommande år.

      Radera
  16. Jag har samma problem som du. Det finns grymt många bra svenska bolag, men priset är tyvärr därefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte Amhult 2.... ;) Börsens bästa bolag till rea-pris.... Skojar lite med dig. Håller med dig. Det är inte lätt att hitta mycket värde för pengarna.

      Radera
  17. Tycker att Duni blivit intressant nu efter deras relativt nya affär. Och sen är spelbolaget Cherry nåt jag funderar lite på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duni har jag läst en del om i tidningar men aldrig själv tittat noggrannt på. Så oerhört tråkig bransch. Men jag ska ta en titt. Tråkigt kan vara bra.

      Radera
  18. Holmen: mkt skog för pengarna!

    ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt och jag gillar att köpa mycket tillgångar för pengarna. Vet dock inte hur värderingen ser ut av bolaget.

      Radera
  19. Intressant inlägg, en sak som också spelar roll är beskattning för utdelningarna. Om man äger aktierna med ISK så är det fördelaktigt att äga svenska aktier, kan göra rätt stor skillnad över tid. Eller resonerar jag fel?

    SvaraRadera
  20. Oniva Online Group och Bahnhof.

    Två stabila vinstmaskiner med bra tillväxt. Intressant affärsmodell med årligt återkommande intäkter från kunderna. Stor mängd kunder som tickar på år efter år. Stordriftsfördelar, organist plus tillväxt genom förvärv.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...