lördag 23 november 2013

Portföljuppdatering

Efter att ha sålt och köpt lite olika aktier så är det dags för en uppdatering av portföljen. De 5 största bolagen står för ca 50 % av portföljen. 

5 största innehaven
Amhult 2
Citigroup
AIG
Immofinanz
Protector Försäkring

Övriga innehav
Vivendi 
Talanx
Banco Santander
Kvaerner
Chesnara
Lollands Bank
Nordjyske Bank
Danske Bank
Omega Healthcare Investors
American Realty Capital Properties
Prospect Capital
Van Lanschot

Marknadsvärdet uppgår till 1,5 miljoner. Portföljutveckling hittills i år 49,5 % (!!!).

Jag anser att marknaden är rätt högt värderad och bolagen måste under 2014 börja visa vinsttillväxt. Annars tycker jag det är dags (risk) för en rekyl ner. Den egna portföljen finner jag vara lågt värderad. Jag skulle kunna tänka mig att öka i samtliga mina 5 största innehav på dagens aktiekurser. Även mina övriga innehav kan jag tänka mig att öka i, men inte i alla av dom.

Trevlig helg!

21 kommentarer:

  1. För en som inte är så insatt. Jag är rätt dåligt påläst om dina 5 största bolag men antar det är bolag du inte kan tappa alla pengar du stoppat in i dem. Eller finns ju alltid en risk i vilket företag som helst men verkar ju kunna det du håller på med. Om du ger ett tips till en lekman att köpa en av de 5 aktierna i din topp 5, vilken skulle det bli?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte Äga min tid, men jag skulle svara Protector Forsikringar och Amhult 2. Det krävs dock tålamod för som det ser ut nu får dessa två företag "fart" förrän 2014. Läs gärna Äga min tids fina analyser om samtliga 5 företag!

      Radera
    2. Jag vill inte ge några tips. Det är så individuellt och beror på privatekonomin, portföljen i stort, övriga parametrar som jag inte känner till. Mina 5 största innehav passar för mig. Tråkigt svar men det är ett ärligt svar.

      Radera
  2. En mycket inspirerande blogg!
    Eftersom här också är många kloka läsare så ber jag om ett råd. Jag har fått ett arv på en ca. 250 000 och jag har sen tidigare en aktieportfölj på ca. 150 000.
    Sparandet är långsiktigt.
    Hur tycker ni jag ska göra med arvet (fruktar en rekyl nedåt). Vara likvid och investera efter eventuell rekyl? Eller redan ni köpa på mig stegvis i enligt mig lågt värderade/högt utdelande företag? Att tex köpa aktier nu tex Citigroup och AIG för 125 000 vardera är väl det sämsta alternativet? Eller inte?
    Hoppas på något tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, anonym med arv.
      Jag kommer med ett tråkigt svar; det beror på din ekonomiska situation i övrigt. Har man lån, specifikt stora sådana, och får tlllgång till likvider, tycker jag att man ska amortera ned detta lån i första hand. Även om räntan är låg just nu. Du har aldrig en garanti att aktier på kort sikt ger avkastning men ett lån du inte har, ger avkastning i form av utebliven ränta och amortering.
      Men om du bestämt dig för aktier och har 250 000, skulle jag köpa Amhult2 ganska snart under smådippar för säg 100 000 och sedan Lundbergs 10 000 i månaden under 10 månader. 50 000 skulle jag behålla och slå till när marknaden t.ex missförstår en rapport i ett stabilt bolag och sänker kursen för mycket. Det kan gälla något av de stora investmentbolagen eller substansrika bolag såsom Holmen eller Wihlborgs./Lars

      Radera
    2. Jag svarar likadant till dig som ovan. Jag kan inte ge något råd hur du ska hantera ditt arv. Jag vill inte ge några tips. Det är så individuellt och beror på privatekonomin, portföljen i stort, övriga parametrar som jag inte känner till. Mina 5 största innehav passar för mig. Tråkigt svar men det är ett ärligt svar.

      Radera
  3. om jag var i dina kläder skulle jag köpa aktier/indexfonder för 10 000 sek/månad, d.v.s. sprida ut köpen under drygt två år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra alternativ att fundera kring.

      Radera
    2. Tack för svaren och tipsen!
      Alltid bra att höra hur andra resonerar.
      Jag har ganska låga lånekostnader, men jag håller med om att amortering är en bra investering.
      Jag kommer inte satsa 100 000 i Amhult 2. Tack ändå en gång!

      Radera
    3. 250 tkr är lika med 25 st (drygt 2 års) investeringar a 10 tkr per månad (som ju påpekats ovan). Lundaluppens portfölj kan ju tjäna som inspiration (kanske inte fördelning, men aktieslagen). Med 4-5% direktavkastning bör dina 250k ge ca 1000 kr i passiv inkomst per månad. Om dina tidigare 150k också har denna direktavkastning. kommer du upp i ca 1500 kr/månad. Om du varierar inköpen med lite nordamerikanska utdelnings-ETFer (som betalar utdelning kvartals- och månadsvis) och återinvesterar alla utdelningar borde du efter dessa 2 år hamna väl över 2000 kr utdelning per månad. Lägger du dessutom till egen månadsspar till insättningarna lär ju din snöboll växa ännu snabbare...

      Radera
  4. Innan alla blir Amhult 2-kramare och satsar halva arvet skulle jag vilja påminna att det är en projekteringsverksamhet som inte är färdigfinansierad: räkna med framtida utspädningar vars villkor inte är helt klara. Eventuella framtida fastighetskriser kommer drabba Amhult 2 i större utsträckning än mogna fastighetsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt, det är klart högre risk i Amhult 2 än övriga bolag i branschen. Bolaget har ett projekt, projektet är dessutom ännu bara i uppbyggnadsfasen med de risker som det innebär. Det kommer att genomföras mer kapitalanskaffning.

      Amhult 2 ska inte jämföras med de stora väldiversifierade svenska fastighetsbolagen med god historik och en sund intjäningsförmåga.

      Radera
    2. Finns säkert andra som kan svara på synpunkterna om risker i Amhult2, men jag gör ändå ett försök då jag ju nämnde bolaget tidigare. Lundaluppen, du har ju rätt i det mesta; ledningen planerar en tid på 5 år innan man byggt färdigt etapp 2. Det är tid under vilket många kriser kan inträffa, helt klart. Likaså är finansieringen självklart inte klar för hela perioden. Man har klart för c 2 år och låneutrymme som man tänker sig på max 60 %. Om vi antar att brf Luftseglaren inte drabbas av fastighetskris kommande månader utan blir såld till önskat pris ökar substansen i varje aktie med säg 10 kr (räknar med 50 msek). Då är vi uppe i knappt 50 kr. Lägg till detta ett visserligen litet men dock förvaltningsresultat. Denna substans kan vi se inom 8-10 månader och jag tycker att man fortfarande kan köpa aktien för hälften av ett troligt substansvärde nästa sommar känns som att man tar stor marginal för elände.
      Det kan mycket väl bli en nyemission till under dessa 5 år. Mycket beror på faktorer som fördelning bostadrätter/hyresrätter, efterfrågan o priser på kommersiella lokaler, optimal takt i byggandet, konjunktur, byggkostnader, ränta/låneutrymme framöver, ledningsfrågan i bolaget och en massa andra osäkra faktorer. Jag tänker i termer av risker och möjligheter och hur marknaden värderar dessa. Just nu tycker jag att man ser väldigt mycket till och prisar in alla potentiella risker i värderingen av Amhult2 men ser väldigt lite till möjligheterna. Men olika åsikter gör ju marknaden./Lars

      Radera
    3. @Lars: det kan säkert bli ett bra köp, jag kände bara att det behövdes en balanserande röst i hyllningskören ;-). Jag har ägnat kanske 30 minuter åt deras senaste prospekt så jag är inte speciellt påläst.

      Radera
    4. Lundaluppen. Det är sådana inlägg som dina som behövs. Har man följt ett bolag väldigt noga under lång tid och tycker att marknaden klart underskattar potentialen, kan det lätt bli så att man bara tar in positiva synpunkter och kommentarer. Helt klart finns risker i Amhult2 liksom i alla bolag oavsett bransch. Aktier är i sig lika med risk och möjlighet.
      Tack själv även för en intressant blogg, Kanske vi ser att du tar in Amhult2 i din portfölj framöver, hehe./Lars

      Radera
    5. Det jag är lite förundrad över är hur stor andel av rösterna som huvudägaren >90%, vilket medför att han inte ens behöver ha bolaget registrerat på Bermudas för att inte behöva ta hänsyn till minoriteten. Om minoriteten inte lyckas få ihop 10% kan de inte ens få till en extra stämma för att diskutera kommande finansieringsvillkor.

      Radera
    6. Huvudägarens andel sjunker efter nyemissionen. Någon som vet vilken andel det hamnar på? Under 90 %?

      Radera
  5. Grattis till ett (hittills) lyckat år och hoppas att det fortsätter likadant under 2014. En reflektion dock är att din portfölj ju är nästan kliniskt ren från svenska aktier. Det är tråkigt när många fina svenska bolag finns men inget av dem är prisvärt och tråkigare ändå är att inga nya verkar komma. Det finns t.ex inga försäkringsbolag coh de goa företagen köps ut som Gambro och nu senast Höganäs vilket leder till utarming. Tråkig tendens. Jag skulle ju gärna annars kunna tänka mig att äga en del av Pressbyrån t.ex Vilka äger det ? Vi får se tiden an.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förhoppningar om att kunna öka andelen svenska bolag men det är inget mål jag har. Jag hittar ganska få bolag i Sverige med rätt värdering, låg värdering. Utbudet är mindre här och jag gillar lite större bolag. Jag gillar också bolag inom finans, fastighet, försäkring, konglomerat och bolag i kris. Jag måste då söka ut i Europa och världen för att hitta dessa.

      Radera
  6. Hej Ägamintid,
    Inleder med att uttrycka vilken otroligt givande blogg du driver! Jag agerar i samma syfte vad gäller dig med investeringar så mycket intressant att följa dina tankar och placeringar.
    Vidare har jag en fråga - hur grundligt analyserar du bolaget i dina analyser? Vad jag tänker på är omfattande och komplexa bolag som AIG och CITIGroup t.ex. Är du ordentligt insatt i branschen för att lyckas bedöma den business de bedriver eller tittar du huvudsakligen på siffror och nyckeltal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går mycket på finansiella siffror samt försöker bedöma vad deras marknadspositioner kommer att innebära på lång sikt. Har en längre placeringshorisont än många fonder och ser stora utdelningar på lite sikt i dessa bolag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...