onsdag 13 november 2013

Passiv inkomst november

Vår utdelning på årsbasis har stigit till drygt 51 000 kr. Yield on cost har ökat något (till 4,3 %) vilket beror på försäljningen av några danska banker. Om jag tittar på hur mycket pengar vi har satt in i depån och sätter detta i relation till vilken utdelning vi har fått så har vi en yield on cost på ca 4,7 %. Detta mått är egentligen ett bättre kvitto på hur vår totala utveckling har varit.


Nedan framgår hur stor del av våra levnadskostnader som täcks av en passiv inkomst (utdelning). Vi är uppe i ca 20 % vilket innebär att vi täcker 1/5 av våra kostnader med utdelning. Det är inte så illa.


Portföljen är nu upp över 46 % i år. Det är en bättre utveckling än vad jag någonsin vågat drömma om. Att äga ca 15 bolag och nå den här avkastningen är otroligt! Mycket känns rimligt värderat i dagsläget men jag ser fortfarande värde i Amhult 2, AIG, Citigroup och några till.

4 kommentarer:

  1. Kikar du något på aktivisterna i USA och på deras bolag som dem väljer/det händer saker inom? tänkte på t.ex. dan loeb som köpte fedex häromdan eller rig(transocean) där carl icahn har ökat och med både innehav och ytterligare en plats i styrelsen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag följer dom ganska noga. Men det gäller att göra sin egen bedömning för även dessa herrar misslyckas ibland. Men visst är det intressant och de fångar upp många guldkorn där man själv kan åka med.

      Radera
  2. Hur resonerar du runt de varningar som säger att börsen är övervärderad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de bolag jag bevakar har en rimlig värdering så jag har svårt att se någon enorm nedgång. Men en nedgång kan mycket väl komma. Dock har jag inga problem med detta då jag kommer att fånga upp mina köpkandidater till lägre priser. Det är bara att tacka och ta emot. Jag försöker att enbart fokusera på bolag och lite på index.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...