fredag 1 november 2013

Ökar i AIG



Dagens kursfall i AIG använder jag för att köpa lite fler aktier.

Gårdagens rapport, efter stängning, var inte dålig men långt ifrån fantastisk.

Rekylen ner idag är därför logisk. Jag passar på att köper lite fler aktier och hoppas att AIG kommer igen i nästa kvartal.

Book value per aktie fortsätter att öka och bolaget har återköpt några miljoner aktier under kvartalet. Den finansiella ställningen är mycket stark.

Samma triggers som tidigare finns:

Försäljning av flygleasing-delen
Ökad utdelning
Större återköp av egna aktier
Förbättrad lönsamhet för försäkringsdelen

Dessa triggers bör ta aktien upp mot book value per aktie kommande 12 månader. Book value ligger på ca 63 USD, lite beroende på hur man räknar. På sikt ska aktien högre men jag har ingen brådska.

Länk till rapportpresentationen

Trevlig helg!


14 kommentarer:

  1. Ja, det var min tanke också faktiskt. Varför den kraftiga rekylen neråt ? Kanske man hade hoppats på ökad utdelning redan detta kvartal igen ? Siffrorna verkar gå åt rätt håll i alla fall och AIG gynnas ifall räntorna går upp då avkastningen på deras investeringsportfölj borde öka. Vi får väl se. Hur ser du på valuta risken med dollar ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga varför den går ner så pass mycket. Vinsthemtagning efter en stark uppgång under 2013? Jag hade väntat mig -2-4 % men inte 6-7%. Ser ingen stor risk i USD. AIG har verksamhet över hela världen även om 50 % är i USA. Jag ser lika stor risk i att jag tjänar alla mina pengar i svenska kronor och har tillgångar i svenska kronor.

      Radera
  2. Man kunde inte flytta pengar mellan olika konton på Avanza efter kl. 14 idag men jag ska köpa mer på måndag.

    Varför reagerar Mr. Market så starkt? Rapporten är helt ok tycker jag.

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det tyvärr på Avanza. Men du kan säkert få aktien på nuvarande nivåer även på måndag eller nästa vecka.Svårt att säga varför den går ner så pass mycket. Vinsthemtagning efter en stark uppgång under 2013? Jag hade väntat mig -2-4 % men inte 6-7%.

      Radera
  3. Imponerande blogg detta, går ju nästan som tåget detta för dig. Impad av din utdelning förra månaden, beroende på hur livet ser ut så skulle ju åtminstone vissa kunna leva på den utdelningen. Verkligen imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det ser bra ut. Oktober är den näst bästa månaden på året efter maj. Snittet ligger på drygt 4 000 kr per månad i utdelning. Portföljen har gått bra i år. Nästan för bra.... Om man nu kan säga så.... Jag är snart uppe i en "CSN-ersättning" varje månad, när det gäller utdelning. Inte fy skam.

      Radera
  4. Kan bara instämma med övriga, tycker att reaktionen är rätt stark på ett så stort bolag på den rapporten. Jag har inga likvider för tillfället och även om jag har lite på gång in så tror jag inte att det blir AIG för min del men det beror inte på AIG så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det återstår att se om det var köpläge. Aktien kan mycket väl fortsätta ner vid ett surt börsklimat. Men jag får rätt mycket tillgångar för pengarna kring dagens aktiekurs på 48 USD.

      Radera
    2. Du ska inte kika på RSA i England som har rasat mycket senaste veckan?

      Radera
  5. Läste nånstans att AIG stod inför en större stämmning som säkert kan innebära rekyler neråt. Gör en egen undersökning av detta innan några beslut fattas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns stämningar både här och där gällande diverse banker och försäkringsbolag. Jag är inte så orolig för denna delen utan fokuserar på bolagets operativa verksamhet och den går åt rätt håll.

      Radera
  6. Vad tycker du om Protectors senaste kvartalsrapport?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var ok. Ett mellankvartal med ganska låg marginal på försäkringssidan och sen har man ännu inte nått en "bärande" nivå på den svenska och danska delen men man flaggar nu för att kostnaderna har nått toppen och att marginalen kommer att öka. Helt ok rapport. Går den ner mot 19 NOK så ökar jag.

      Radera
  7. God förmiddag!

    Här är lite matnyttigt ang AIG: http://finviz.com/quote.ashx?t=C&ty=c&ta=1&p=d&b=1

    Mvh

    Fredde

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...