lördag 2 november 2013

Månadsbokslut oktober



Utvecklingen i oktober har varit mycket bra. Vårt egna kapital ökade med 159 000 totalt vilket är den bästa månaden sedan vi startade vår resa. Snittökningen, per månad, sedan vi började vår resa är nu uppe på ca 51 000 kr. 

Aktiernas värde ökade med 155 000 kr varav vi satte in 30 000 kr till aktiedepån. Jag har en ganska stor skatteskuld som ska betalas in senare i höst vilket gjorde att vi satte av pengar till den skulden också. Vi amorterade dessutom 1800 kr på vårt sista lån.


Sammanfattningsvis var månaden fantastisk. Aktieportföljen har tagit sig över 1,4 miljoner och ligger vid månadsskiftet exakt på 1465 000 kr. Portföljen är upp 45 % i år vilket är enormt bra. Det återstår att se om nivån kan försvaras året ut... Utdelningen på årsbasis ligger på ca 50 000 kr.

Många av aktierna bidrog till uppgången. De danska bankerna gick som tåget. Vivendi har vaknat ur sin dvala och har den senaste tiden gått mycket bra. Även Santander har tuggat på ordentligt. Många av aktierna har bidragit. Immofinanz lyckades med konststycket att både ha utdelning och gå upp samtidigt. En bra månad helt enkelt.


Jag har som ni vet passat på att sälja några danska banker och köpt in mig i Amhult2. Den Holländskabanken Van Lanschot är inköpt. Jag återkommer med ett separat inlägg kring den banken.

Trevlig helg!

ägamintid

12 kommentarer:

  1. Ja, det gäller att se det som siffror och inte faktiska pengar. Eller hur tänker du på att ni indirekt fick 160 000 extra under oktober?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Jag vågar inte för en sekund se det som "pengar". Det är bara siffror på en skärm tills den dag som vi är helt likvida. Summorna är så svindlande så att man börjar frukta nedsidan. Det kan gå lika snabbt ner som upp.

    Det gäller att njuta av den fiktiva uppgången och mentalt förbereda sig på liknande kast söderut.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilka trevliga resultat!
    Har du en sammanställning över dina innehav någonstans på bloggen?
    Hoppas på en fortsatt god utveckling!

    -cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
  4. Jag redovisar innehaven titt som tätt. Så här ser innehaven ut just nu (ej sorterade i storleksordning)

    Protector Försäkring
    Vivendi
    Talanx
    Santander
    Kvaerner
    Immofinanz
    Chesnara
    Nordfyns Bank
    Danske Bank
    Omega Healtcare Investors
    American Realty Capital Properties
    Nordjyske Bank
    Lollands Bank
    Citigroup
    AIG
    Prospect Capital
    Van Lanschot NV
    Amhult2

    SvaraRadera
  5. Den utvecklingen kan jag bara dröma om, är själv ny på detta och har inte i närheten lika myckt kapital som ni. Har en utveckling på 15% sedan jag började i april i år. Att se att någon lyckas så bra ökar endast motivationen. Bra jobbat :) Måste lära mig att hitta och annalysera bolag själv. Vet dock inte hur jag ska börja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fördelen som är civilekonom och jobbar med ekonomi vilket gör att jag kan läsa delårsrapporter mm. Det går att lära sig rätt mycket ändå genom att läsa på nätet. Erfarenhet är också viktigt. Sen ska man komma ihåg att om man köper bra bolag så brukar det gå bra i längden men man ska försöka köpa bolagen när de är tillfälliga svackor.

      Håll dig ifrån förhoppningsbolag och jobba med stora och beprövade bolag så ska det går bra.

      Ha disciplin och tålamod. När portföljen blir större så kommer avkastningen av sig själv. I uppbyggnadsfasen gäller det att ha tålamod. Lycka till!

      Radera
    2. Just nu ser min portfölj ut såhär. En mix av utdelningar,och någon lite mer risk dock inte så stor del av portföljen.

      Lucara Diamond Corp 27,8%
      Realty Income Corp 8,2%
      GUIDELINE GEO 4%
      Dynex Capital Inc 7,1%
      Oriflame SDB 22,8%
      Eagle Energy Trust 14,6%
      Lundin Petroleum 10%
      Recyctec Holding B 5,5%

      Radera
  6. Grattis!
    Hur går det med husplanerna, sparar ni något till eget boende? För mig går det också bra just nu och vid nedgång har jag inga kontanter tillgängligt just nu. Hur kör ni?

    mvh Aktiemamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inget sparande till hus just nu. Vi får se lite hur vi agerar framöver om vi ska köpa hus. Vi har ganska bra finansieringsmöjligheter så jag bedömer inte att vi behöver ha för stora kontanter sparat.

      Radera
  7. Hur mycket är insättning resp tillväxtandel ungefär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljen är upp 45 % i år exklusive insättningar. Tar jag med insättningar så är portföljen nästan dubblerad.

      I oktober gick portföljen upp 125 000 kr och vi satte in 30000 kr vilket gjorde en total ökning på ca 155 000 kr.

      Radera
  8. Hej bra blogg med intressanta tankar. Men jag blir förvånad när du pratar om skatteskuld? Inte sitter du väl med vanlig depå när ISK är så förmånlig? Ingen reavinstskatt, ingen skatt på utdelningar, behöver ej deklareras och den lilla avkastningskatten på 0,5 % nu kan man kvitta bort mot ev skuldräntor... overkligt bra enda nackdelen är att man inte kan göra avdrag för reaförluster men sådant ska man väl inte hålla på med...:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...