onsdag 20 november 2013

Inköp Protector Försäkring

Köpte in 1000 aktier till i Protector Försäkring på 19 kr i måndags.

Har nu en mycket stor post i bolaget. Aktien har gått ganska svagt sedan Q3:an. Rapporten var av blandad kompott men förändrar inte min bild av bolaget. Aktien är enligt min bedömning värd bra mycket mer än idag.

Jag tror bolaget kan nå ett resultat på 400-500 MNOK före skatt kommande år. Börsvärdet är idag ca 1600 MNOK. Det finns utrymme för fortsatt uppgång. Men jag har ingen brådska. Bättre sakta men säkert än snabba upp- och nedgångar.

Portföljen har nu 5 stora innehav:

Protector Försäkring
Immofinanz
Amhult 2
Citigroup
AIG

Det är fortsatt svårt att hitta bolag men jag finner samtliga 5 ovanstående bolag köpvärda vid dagens kursnivåer.

ägamintid

18 kommentarer:

  1. Hehe, jag ökade med 960 aktier typ 5 minuter innan jag såg det här inlägget :). Q3-rapporten var ju inte jättehurra men som du säger blir nog det här bra på sikt!

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, våra hjärnor synkar bra... :)

      Radera
  2. Min portfölj innehåller bara Amerikanska aktier, just nu hittar jag inget spännande som känns köpvärt.
    Känns även som att resten av året blir tråkigt med små rörelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det börjar bli rätt höga värderingar på ganska mycket. Inte så lätt att hitta case längre.

      Radera
  3. Såg i ett annat inlägg att du håller ögonen på YIT, vad har du för tankar kring dem och värderingen? Är själv rätt nybliven aktieägare där och tycker att det är ett av inte allt för många vettiga inköp i Norden just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gjort någon djupare analys än men finner aktien relativt modest värderad. Den finns med på min bevakningslista tills vidare.

      Radera
  4. Ökade också, förra veckan var det väl. Näst största innehavet för mig! Det kan ju inte sluta annat än bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas att det slutar väl! :)

      Radera
  5. Trevligt!
    Har du några tankar hur stor andel en eller flera aktier få ha av din totala portfölj? Är dina 5 största innehav jämt fördelade?

    Trevlig blogg, läser med nöje!

    Peter från Amhult

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med en läsare från Amhult! :)

      Vad tror du om Amhult2?

      Jag säger max 15 % av portföljen för ett enskilt innehav och minst 5 %. Men detta kan svänga om aktierna rör sig när de är inköpta. Kul att bloggen uppskattas!

      Radera
    2. Tycker de procentsatserna låter vettiga i mitt sätt att se det. Har själv haft flera 1-2% innehav och >30% innehav. detta blir lätt rörigt och man tappar fokus.

      Jag kör förbi bygget dagligen i princip och det börjar ta form, tror att det kan bli mycket trevligt. Bolaget Amhult2 kan jag inte mer om än det jag läser på din blogg. Har tittat på aktien länge men har inte velat exponera mig så mycket mer mot området än jag redan gör genom mitt hus. Äger dock 1000st aktier.
      Amhult generellt tror jag kan bli mycket bra. Tanken är att man inte ska behöva lämna Torslanda för sina inköp utan att skapa en stad i staden. Kan man på ett bra sätt knyta ihop båthamnen Torslanda lagun och Torslanda golf med exempelvis en gång och cykelbana till Amhult centrum kan det bli riktigt bra. Lägenheterna från 2005 säljs till priser som motsvarar yttre centrum, tex Majorna. >30kkr / m2.
      Ser du någon risk med att huvudägaren snart är 80år? och hur viktig är han för framtiden.

      Radera
  6. Hur är det med dubbelbeskattning etc med norska bolag i svensk ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 15 % i källskatt betalar du på utdelningen.

      Radera
  7. Märkligt ändå att de inte förvaltar sitt float på ett mer produktivt sätt. Om man gör jämförelsen med Buffet pratar han ju mycket om att amerikanska försäkringsbolag ofta går minus på försäkringsdelen men ser det som ett billigt lån för att kunna placera sitt float på ett högavkastande sätt. Protector verkar ha en annan inställning. Eller är jag ute och cyklar?!

    Tack för en bra blogg. Jag har börjat intressera mig för långsiktiga investeringar i aktier mycket tack vare din blogg!

    mvh,
    Jacob

    SvaraRadera
    Svar
    1. De förvaltar sin float hyfsat väl och når 4-5 % avkastning årligen. Men jag är lite skeptisk kring deras förvaltning. Jag tror att de är väldigt duktiga på försäkringar men att de kan bli bättre på att förvalta floaten. Sen är det ju fantastiskt att de kan tjäna så bra pengar på försäkringsdelen vilket inte många bolag klarar av.

      Kul att bloggen uppskattas! Det värmer i höstrusket!

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Är det nån som vet exakt vad man försäkrar i Sverige+ Danmark har förstått att det är inriktat mot offentlig verksamhet men inte mer.

    Ernesto

    SvaraRadera
  10. Protector är utmanaren till de etablerade försäkringsgivarna. Vi har en stark prestationskultur som är baserad på värdestyrning och en ständig strävan att bli bättre. Vi växer nu kraftigt på Motorförsäkring och har fått förtroendet från många nya kunder i höstens upphandlingar. Därför söker vi nu fler motorskadereglerare till vårt starka team. Är du den som vill vara med och förändra försäkringsbranschen ska du söka.

    Protector Försäkring etablerades i Norge år 2004 och har på kort tid lyckats få en stor marknadsandel. En del av framgången bygger på att Protector i varje steg strävar efter att vara effektiva och att arbeta på ett väl genomtänkt sätt tillsammans med förmedlarna och kunderna.

    Efter tre år på den svenska marknaden är vi försäkringsgivare åt
    många stora företag varav en stor del är börsnoterade
    hundratals små och medelstora företag genom affinitylösningar
    80 av Sveriges 290 kommuner
    flera organisationer

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...