måndag 18 november 2013

Inköp Amhult 2



Jag har köpt på mig ytterligare aktier i Amhult 2 och bolaget tillhör nu ett av mina 5 största innehav.

Jag har tidigare skrivit om det mycket intressanta fastighetsbolaget. Se den här länken.

I förra veckan fick Amhult 2 en rek av Stockpicker. Jag har läst analysen och håller med till stora drag. En värdering kring det egna kapitalet (39-40 kr) är rimligt i det läge som Amhult 2 befinner sig.

Sommaren 2014 ska Amhult 2 vinstavräkna de 52 bostadsrätter som just nu byggs. Jag räknar med att substansvärdet ökar med några kronor per aktie då. Dessutom behåller bolaget parkeringshus och kommersiella lokaler vilket kommer att ge kassaflöde, om än i en blygsam omfattning.

Jag kan tänka mig att ta in ytterligare aktier vid svagare börsdagar. En hög rabatt mot eget kapital samtidigt som bolaget kommer att addera eget kapital framöver gör att jag ser Amhult 2 som ett mycket intressant case inför 2014.

ägamintid

13 kommentarer:

  1. Är AIG, Immofinanz, Amhult 2, Citigroup och Citigroup dina fem största innehav?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, två Citigroup... Hmm, det blev bara 4...

      Radera
    2. Ja, AIG, Immofinanz, Citigroup, Protector Försäkring och Amhult 2 är de 5 största.

      Radera
  2. Smart drag att öka i Amhult 2... Med kraftigt omsättningsuppgång samt ökat intresse så lär vi se snart +30kr/aktien...

    Återkommer vid senare tillfälle gällande hyror i området.

    /Haues

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omsättningen i aktien har ökat kraftigt. Delvis en effekt av att det finns fler aktier i omlopp nu men också för att det kommit ett antal analyser (stockpicker, aktiespararen t.ex.) vilket ökar intresset. Ska bli intressant att se om vi kan gå över 30 kr innan årsskiftet. Fram emot vårkanten när vinstavräkningen av bostadsrätterna närmar sig så hoppas jag vi är över 30 kr.

      Ska bli intressant att se vad du har att skriva om de kommersiella lokalerna och p-platserna.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Mycket talar för att köp av Amhult2 på 25:- till 27:- blir riktigt bra på sikt. Har sysslat med aktieplaceringar i cirka 30 år och har sällan sett en så bra placering som detta, möjligen konkurrerar den med Skanska under 50:- för ett antal år sedan eller ABB på 10:-./Lars

      Radera
  3. hehe, nu är vi väldigt positiva. :) Men jag håller med, det ser riktigt bra ut. Men riskerna finns där eftersom det är ett bolag som är beroende av ett projekt. Men jag ska köpa in mig rätt hårt i det här caset. Hoppas att bolaget är ett förvaltande fastighetsbolag om 5 år med starka kassaflöden och utdelning. Alternativt att de har starka kassaflöden som investeras i mer mark och fastigheter i området eller i Göteborgsområdet. Hoppas först och främst att de kan höja substansvärdet till 50 kr under 2014. Det vore en milstolpe!

    SvaraRadera
  4. Helt klart har du rätt; risken finns också. Detta har jag noga poängterat i andra inlägg här. Men, risk/reward är ovanligt förmånligt i detta bolag, men bara för den långsiktige. /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har vi poängterat båda två. Jag tycker ändå att rabatten mot eget kapital mer än väl tar höjd för de utmaningar som bolaget står inför.

      Radera
  5. Hej, har du kollat något på Platzers nyemission? Är ju också inriktade på fastigheter kring Göteborg, fast med större fokus på affärslokaler etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte kollat den. Ska göra en snabbkoll.

      Radera
  6. Hej, om man utelämnar värdering, tillgångar och går till den ack så viktiga magkänslan gällande Amhult så har jag ett par tankar: Jag åker dagligen förbi Amhult och känner väl till området och vet att efterfrågan på lägenheter är stor i området, det finns mycket villor men inte så mycket lägenheter och folk skiljer sig och blir gamla sov men vill inte lämna området. Nu börjar man dessutom få en aning hur det kommer se ut och byggnaderna ser trevliga ut, jag tror lägenheterna är väldigt lättsålda. Den risken är enligt mig liten. Uthyrning till kommersiella lokaler tror jag också blir succé, har hört rykten om en del större kedjor som vill etablera sig i området ex Burger King, Friskis och Svettis, m.m. Det enda tanken jag ställer mig tvekande till är parkeringshus? Jag tror inte det är en lönsam ide med betalparkeringar med så mycket gratis parkering i området men det kanske är till för hyresgäster.
    /Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta iakttagelser från verkligheten Martin. Ett stort tack för dessa. Jag delar din uppfattning kring dessa. Dock kan jag inte bedöma värdet på parkeringarna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...