lördag 9 november 2013

Försäljning Nordfyns Bank, ökning i Protector Försäkring



För ett tag sedan sålde jag Banknordik och Spar Nord. I veckan sålde jag Nordfyns Bank. Bankerna har gått enormt bra och jag väljer att ta hem lite vinster och minska exponeringen något mot den danska banksektorn.

Jag passade på att öka i Protector Försäkring på 19,40 nkr.

Protectors rapport för Q3 var bra men något svag avseende combined ratio. Kursen har gått något svagt efter rapporten och jag bestämde mig för att öka en smula.

Protector är betydligt billigare än peers och har dessutom en betydligt högre tillväxt. Jag ser stora värden i Protector. Det som kändes extra intressant, när jag läste delårsrapporten, var att bolaget nu flaggar snabbt sjunkande kostnader i Danmark och Sverige 2014. Det ska bli mycket intressant att se hur Protectors marginal kommer att påverkas av detta. Det torde finnas en god uppsida på marginalsidan är dessa länder når en kritisk massa.

Framöver så har jag planer på att öka i Amhult 2 och Citigroup. Jag sitter även och analyserar Caterpillar.

Ha en trevlig helg!

ägamintid


9 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag undrar hur det går med dina Trustbuddy-pengar? Har du fått ut dem ännu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte fått dom. Har mailat bolaget och fått svar att de ska återkomma. Jag förstår inte vad det är som tar sådan tid....

      Radera
  2. ökade cokså i protector nu efter rapporten. Tror nu degt blir bra, får hoppas att de höjer utdelningen annas ryker de från min portfölj i maj

    SvaraRadera
  3. Smart drag av dig! Både AIG och Citigroup tog ett skutt upp igår. Ökade själv på 47 i AIG.
    Det skulle vara intressant att se en sammanställning av ditt aktieinnehav nu då du stuvat om en del i portföljen den senaste tiden! Tack för intressant blogg och alltid trevlig attityd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du uppskattar bloggen! Jag ska publicera en totalsammanställning snart.

      Radera
  4. Vet inte om det varit uppe men anser du att Protector har någon "vallgrav" av något slag? Det jag kan komma på är lågkostnadsproducent... Men det går väl att kopiera? Finns det en risk att de kämpar med de stora drakarna och försöker ta marknadsandelar från dem. Eller så är de stora drakarna sömniga och har högre kostnader pga t.ex inte lika slimmad eller effektiv organisation?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lågkostnadsproducent. Nischad aktör. För liten för att övriga ska in och jaga deras kunder? Dock kan jag tänka mig att de vill köpa upp Protector när de blir lite större. Ännu är de väldigt små i relation till övriga bolag i branschen.

      Radera
  5. Det är inte så att du ser några mörka moln torna upp sig över Nordfyns? De har ju legat stilla ett tag nu runt 500-kronorsstrecket. Tror du fortfarande på uppsida i aktien även om du väljer att göra dig av med den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser en stor uppsida i Nordfyns men min portfölj har blivit väl tung mot danska banker och jag väljer att ta lite vinst. Ser inga risker i banken som jag inte sett tidigare. En portföljrokad som jag känner att jag ville göra. Kan tänka mig att köpa tillbaka bankerna igen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...