onsdag 27 november 2013

Försäljning Danske Bank



Sålde förra veckan Danske Bank. Har nu bara Lollands- och Nordjyske Bank kvar av mina danska banker.

Jag ser fortfarande uppsida i Danske Bank men vändningen verkar ta längre tid än vad jag beräknat och värderingen är inte enormt låg med beaktande av detta.

De mindre danska bankerna är lägre värderade. Jag kan tänka mig att återköpa Banknordik och eventuellt köpa fler i Lollands Bank och Nordjyske Bank. Samtliga dessa banker har enligt mitt tycke bättre risk/reward än Danske Bank.

Resan i Danske Bank har varit bra och jag tackar för mig tills vidare.

Jakten på köpvärda bolag fortsätter men det är svårt att hitta något riktigt hett.




21 kommentarer:

  1. Jag tycker det är ett rimligt beslut. Danske bank har haft en riskfylld strategi och verkar dessutom vara allmänt hatade.

    Konsumentbetygen för Danske bank och några andra banker har fallit en hel del de senaste åren men Danske Bank är i särklass sämst. Tabellen blir ful i kommentarer men jag bifogar den om någon inte orkar klicka på länken (korrekt formatering här: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/11/lite-kompletteringar-om-den-danska.html) .


    EPSI-rating privatmarknaden
    2011
    2012
    2013
    Øvrige banker
    78,2
    74,7

    * Sydbank
    75,6
    76,1
    74,7
    * Handelsbanken
    75,3
    78,2
    76,6
    * Jyske Bank
    75,3
    71,8

    * Nykredit Bank
    73,7

    73,4
    * Nordea
    73
    71,8

    * Danske Bank
    68,9
    62,3
    59,5




    Branchen
    71,9

    Däremot undrar jag varför du sålde BankNordik. Värderingen är i mina ögon långt ifrån ansträngd och bolager har en fin låneportfölj och billiga likvider via försäkringsverksamheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckade sälja Banknordik på 145 dkr. Den hade då stigit i stort sett varje dag under en tid. Jag tog därför hem en vinst. Jag kan tänka mig att köpa tillbaka banken runt 130 dkr och hålla den till 200 dkr där aktien minst borde handlas.

      Sitter även och överväger sälj i Lollands nu. Banknordik är mer kvalité enligt mig och har en större uppsida i den operativa verksamheten.

      Radera
  2. Någon REIT kanske? O/ARCP/DLR/HCP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag känner mig rätt tillfreds med mina innehav där. Kan tänka mig att öka i PSEC eller i Omega Healthcare men priserna har stuckit iväg.

      Radera
  3. Deere & Company börjar komma ner på intressanta nivåer också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt bolag. Även CAT ser inte svindyrt ut.

      Radera
  4. Jag valde också att lämna Danske Bank nyligen med en dryg 20 % uppgång sedan köp, tyvärr var min post ganska liten.
    Är nu i valet och kvalet om jag ska köpa någon annan aktie för likviden eller om jag ska hålla låg profil ett tag och se vad som händer på marknaden...
    Vad gör du med pengarna du fick från försäljningen av Danske Bank?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengarna får ligga ett tag. Kan bli ett återköp i Banknordik som jag anser vara mer potential i och till låg risk.

      Radera
  5. Jag satsar på Tele2 nu. Den kommer snart att vara riktigt på gång! Har köpt för 1 million. Hänger någon på ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avstår
      http://www.defensiven.com/2013/10/tele2-kap-efter-ras.html
      http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/03/analys-tele2s-forsaljning-av-sin-ryska_5235.html

      Radera
    2. Jag gillar inte teleoperatörer. Har bara dåliga erfarenheter av dom och dessutom ringer man ju snart gratis så jag har lite svårt att se bolagen som framtidsbolag.

      Radera
  6. Har du tittat någonting på övriga europeiska börser såsom Tyskland, Frankrike, Spanien etc i jakt på något intressant? Om nej, varför inte?

    Irving Kahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger bolag i Frankrike, Tyskland, Österrike, Holland, Danmark, Norge, USA, Spanien. Jag tittar över hela världen när jag hittar bolag.

      Radera
  7. Som många andra här har jag också suttit på Danska Banker, idag klev jag också av med facit: Jyske Bank +75%, Danske Bank +25%, sedan i Februari i år. Verkar bara vara jag som körde på Jyske bank som alltså uppvärderades ordentligt under perioden. Tackar ÄMT för inspirationen. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jyske har varit en riktig raket. Bara att gratulera! Hela sektorn har varit 2013 års fullträff för många av oss.

      Radera
  8. Hej!

    Såg att du är intresserad av Amhult 2. Vad anser du om Corem Property group?

    Mvh
    Ingenjorsliv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade lite på den nu. För högt värderad för min smak, rent spontant.

      Radera
  9. Som en danske bank anvädnare so måst nog säga att servicen har varit ganska ussel efter namn byte. Men nu känns de som dom sku börja få paletten ihop. Kommer nog inte dock att själv investera i dem. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt. Jag tror Danske löser detta på lite längre sikt och aktien är inte dyr. Men i förhållande till övriga mindre danska banker så är den klart högre värderad.

      Radera
  10. Långsiktighet i all ära, men ibland måste man agera också. Det finns andra papper där ute som har mer bränsle och då vill man verkligen inte sitta och luncha på ett kadaver när det finns annat högvilt.

    Gör som dig och stiger av. Kommer nog att ligga passiv med de här pengarna då börsen kan vara i ett känsligt läge. Det är helt otroligt vad tyst det har blivit om eurokrisen! Snacka om att vi människor är korkade i hur vi styrs av nyhetsrapporteringar. Undrar om finanskrisen skulle gått relativt obemärkt förbi här i Sverige ifall ingen rapporterade om den.

    Återigen, tack för en grym blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att bloggen uppskattas, tack för det.

      Ja, det är mycket psykologi och väldigt nyhetesdrivet. Jag försöker att inte lyssna för mycket på detta och jobba med den bolagsspecifika utvecklingen. Det är lätt att drunkna i en massa makro.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...