onsdag 6 november 2013

Delårsrapport Amhult 2



Idag kom årets gäspning. Delårsrapporten från Amhult 2 var helt utan överraskningar.

Jag hade inte heller väntat några överraskningar då det mesta (allt) som händer i bolaget finns beskrivet i prospektet i anslutning till emissionen. Det som kan vara värt att nämna är att 40 % av bostadsrätterna, som just nu byggs, är sålda. Inflyttning kommer att ske sommaren 2014.

Rapporten finner ni här.

Kursen gick ner något på rapporten. Jag har inte köpt klart än i Amhult 2 så jag ser gärna att aktien rör sig ner mot 22-23 kr. Jag har tänkt att bygga upp ett innehav som tillhör mina 5 största.

Vill ni veta mer om Amhult 2 så har ni prospektet här och det beskriver läget mycket utförligt.

Mitt tidigare inlägg om Amhult 2 finner ni här.

Ha en trevlig kväll!

28 kommentarer:

  1. Rapporten är ganska ointressant, kanske några reagerar på minskad omsättning och drar ner kursen. Eller så reagerar man på BV:s analys med reken avvakta. BV nämner en del risker med Amhult2. Det tycker jag är bra, man förblindas ibland av endast positiva nyheter i de bolag man äger. Sedan ser jag en del lite udda delar i BVs analys, t.ex att man samtidigt kritiserar huvudägarna för att vara stora ägare och att man inte tecknar fullt i NE. Kan ju vara så att man minskar sin ägarandel om man inte tecknar fullt, en lite tankevurpa. Hur som helst, så finns både risk och möjlighet i Amhult2, känns lite som att det är en beskrivning av en aktie!/Lars

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst analysen men såg att någon kommenterade den på börssnack. Analysen är som med alla andra tidningar, en produkt man kan slänga i papperskorgen. Bara de faktafel som verkar finnas gör ju att analysen faller.

    Hur som helst. Det finns som du säger risker i Amhult, vilka jag har skrivit om, precis som med alla andra aktier.

    Dock känns risk/reward riktigt bra i avseende Amhult2.

    SvaraRadera
  3. Jag ser rapporten som positiv. Jag är också långsiktig i Amhult2. Så länge rapporterna är utan överraskningar så är jag glad.

    Jag försökte roffa åt mig ytterligare Amhult2 på dagslägsta idag, men det gick inte vägen.

    SvaraRadera
  4. Förresten kan jag också tipsa om Peabs kvarter med inflytt i vinter:
    http://www.peabbostad.se/Projekt/Vastra-Gotaland/Brf-Lufthamnen/

    SvaraRadera
  5. Ni som köper Amhult, gör ni det/skulle ni gjort det även om ni har bolån? Själv har jag ju bolån så en aktie som går ned med svenska bomarknaden känns lite avlägset när jag redan har mer än 50 % av mina tillgångar i sagd marknad (därtill med hävstång). Hur tänker ni kring det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju inga bolån idag. Men din fråga är intressant. Själv ser jag det som att jag köper en fastighet till halva marknadsvärdet. Ungefär så skulle jag vilja göra när jag köper villa... Problemet är bara att det är praktiskt omöjligt då priserna snarare är uppblåsta.

      Radera
    2. Här har du en bra poäng; "att jag köper en fastighet till halva marknadsvärdet". Känns på ett sätt helt rätt tänkt. Men, tyvärr är det skillnad på att äga en fastighet, t.ex en villa eller skogsfastighet, och aktier i ett aktiebolag. Allt beror ju på risken man är beredd att ta. Chans/risk är ju två sidor av samma mynt. Vad gäller Amhult2 tycker jag kvoten chans/risk ser mycket bra ut. Men därifrån till att köpa aktier i Amhult2 för lånade pengar är steget en bit. Vi har ju risken att börserna kollapsar och då går alla aktier ned, även de som är undervärderade i utgångsläget, vi kan se en större ränteuppgång, då går börsen generellt ned och specifikt kanske bolag av Amhult2:s typ. Sedan har vi ju den specifika bolagsrisken, känns liten i just detta bolag, men den finns i alla aktiebolag. Om man ändå bestämmer sig för att köpa aktier för lånade pengar, känns Amhult2 som ett av de minst riskabla alternativen./Lars

      Radera
  6. Hej, John-Eric. Bra fråga. I princip tycker jag att man inte ska köpa aktier med lånade pengar eller belåna sin portfölj. Aktier innebär per definition inte bara möjlighet utan risk. Bara min personliga (tråkiga!) åsikt, men jag anser att det måste finnas otroligt staka skäl för att låna till aktieköp. Inte ens Amhult2:s låga värdering räcker, enlit mig, till för detta. /Lars

    SvaraRadera
  7. Hej Ägamintid

    Jag hittade denna bloggen via BS (tror jag) och det är den första ekonomiblogg som jag har läst (den första blogg jag någonsin läst i sin helhet faktiskt). Jag har nu under några dagar tuggat igenom hela bloggen från blogginlägg nr 1, 2011 och kan inte annat än att applådera till en mycket välskriven och matnyttig blogg. Har nu fått mersmak för ekonomibloggar.

    Riktigt bra data, analyser, statistik och framför allt en intressant resa. Var kul att läsa att ni fick tillökning (grattis!) och eran omställning i ekonomin där. Imponerande att ni håller er till era mål och att ni inte vacklar längs vägen. Keep it up!

    Ni har inspirerat mig att se över en sådan här sparform, det verkar riktigt hållbar i det långa loppet.

    Jag ser fram emot att följa er mot erat slutmål i minst åtta år till

    Mvh
    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael! Tack, kul att bloggen uppskattas! Välkommen att följa bloggen vidare och lycka till med dina egna planer! Återkoppla gärna och berätta hur det går för dig.

      ägamintid

      Radera
  8. Oseriös analys i BV.
    BV kritiserar tydligen huvudägaren att han inte tecknade fullt! I själva verket är det MYCKET positivt att han inte tecknar upp hela andelen!

    En aktieägare som har +90% av röstena kan bla, på egen hand, göra en mängd åtgärder som inte skull gynna övriga aktieägare.

    PGA ovanstående ställer handelsplatsen Aktietorget som KRAV att ingen skall äga mer än 85% av rösterna.

    Då Eigils rösträtt har varit +90% tidigare så har även detta fungert som en bromskloss för aktiekursen, varför det är MYCKET positivt att hans rösträtts andel är på väg ned.

    Vi är några aktieägare som helst ser att hans andel är på äg ned ytterligare!

    Så med andra ord BV - LÄS PÅ

    /Haues

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haues. Jag tror som du att det faktum att det funnits en otroligt dominerande ägare varit negativt för aktiekursen.Däremot är jag tveksam till om Eigil miss-skött bolaget p.g.a detta. Det har väl inte funnits så mycket att göra annat än invänta detaljplanen. Håller även med om att en del i BVs resonemang är oseriöst.
      När nu Eigil har sin dominerande del är frågan hur man ska komma ur detta. Eftersom vi lever i ett land där en framgång tolkas som ett uteblivet misslyckande! så kommer man att mötas av negativa reaktioner.Säg att man gör en NE och Eigil inte tecknar, då blir reaktionen-han tror inte på bolaget. Säg att man efterhand säljer aktier på börsen, vad tror du man säger då? Jo, insiders säljer!/Lars

      Radera
  9. Eigil har inte misskött bolaget på något sätt! Men det kan ju komma någon annan som köper/ärver hans aktier som kan ha andra avsikter.

    /Haues

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt överens om detta. Men det finns ju (mindre insatta) personer som menar att "det har ju inte hänt något på massor med år" i bolaget underförstått att huvudägaren orsakat detta. Vi som följer bolaget vet ju t.ex hur segt det varit med detaljplanen, vilket inte kunnat påverkas i större utsträckning av Amhult 2 än man gjort.
      I takt med att bolaget växer både verksamhetsmässigt och i (börs)värde så kanske vi ser en förändrad ägarbild. Kanske även Eigil agerar,av andra skäl, han liksom vi alla andra åldras ju....../Lars

      Radera
    2. Ja, analysen i Börsveckan är full av faktafel. Jag har inte köpt klart än så jag skulle gärna se en rekyl på några kronor för att kunna fylla på....

      Radera
    3. Läget, för att fylla på lär komma när bta aktien blir omvandlad. För övrigt väntar jag mig snart NR gällande hyresgäster.......

      /Haues

      Radera
    4. Kursen håller sig ändå rätt bra. Hade förväntat mig en lite större rekyl. Jag ska fiska vidare och se om jag får napp...

      Angående hyresgäster:
      Du tänker på de kommersiella lokalerna?

      Radera
    5. Ja de kommersiella lokalerna - hyresgäster, ¨boende blir inga som helst problem.
      För övrigt är taket snart klart på BRF Luftseglaren

      Radera
    6. ok, tack för info. Vad tror du att det blir för hyresgäster?

      Tror du att de kommer att ha sålt alla lägenheterna våren 2014?

      Kul att bygget tuggar på så bra. Ska bli mycket spännande fram till sommaren 2014!

      Radera
    7. Motorn i den kommersiella delen lär bli Axfood - med sitt nya koncept "Super Willys".... Detta hyreskotrakt borde vara på gång...

      /Haues

      Radera
    8. Ja, det ska bli intressant att se.

      Radera
  10. Jag håller med om att kursen hållits sig rätt bra. Hade också förväntat mig att kunna fiska upp lite.

    I början av december ska det komma siffror om sålda lägenheter inför sommaren 2014 har jag hört.

    SvaraRadera
  11. Skulle tror att kursen pressas lite efter 15e när BTA lev till depåerna. Skulle det dessutom vara en "allmän" rekyl på börsen så kanske man kan fiska lite aktier på 22-23?

    /Haues

    SvaraRadera
  12. Inte varje dag +1% av alla aktier omsätts....
    Blir intressant och se kommande bördagarna.

    /Haues

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rek idag från Stockpicker med riktkurs 39 kr. 39 kr verkar rimligt då det motsvarar eget kapital i dagsläget. Men i takt med att eget kapital ökar så ska vi högre. Problemet är att jag vill köpa fler aktier... Jag ser gärna en rekyl för att plocka in fler aktier.

      Radera
    2. Intresset lär öka dramatiskt under kommande tiden med anledning av:
      1) starkt bostadsmarknad - speciellt i Torslanda
      (funderar starkt på att köpa bostadsrätt i spekulationssyfte)
      2) kommande NR angående komersiella hyresgäster.
      3) Ökat intresse generellt för fastighetsmarknaden - samt rek i från Stockpicker mm.

      Vill själv gärna handla fler aktier men tyvärr är nog sannolikheten, i närtid, större för att kursen etablerar sig runt 30kr, än att kursen går ned till 22-24kr...

      Vår räddning kan bli att investerare får tillgång till att sälja BTA aktier.... vilket kan bidraga till att kursen går ned under 25kr - förmodligen HÖGST tillfälligt

      /Haues

      Radera
    3. Jag tror inte heller att vi går under 25 kr utan kommer att tugga på uppåt fram till sommaren 2014 då resultatavräkningen från försäljningen av bostadsrätterna sker.

      Har du någon uppfattning om hur mycket hyresintäkter som de kommersiella lokalerna samt parkeringsplatserna, som nu byggs, kommer att generera på årsbasis?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...