lördag 12 oktober 2013

Skagen Fonder månadsrapport

Jag är en trogen läsare av Skagen Fonders månadsrapporter. Den här gången var rapporterna extra spännande då de berörde några av våra aktieinnehav.

Skagen Global

Nordea köptes in med en riktkurs på 90-100 kr + stora utdelningar kommande år. Intressant. Jag är själv lite intresserad av Nordea men vill ha in den runt 70 kr. Fonden skriver även en del intressant kring Vivendi. Jag håller till stora delar med. Vivendis aktiekurs har fått fart den sista tiden för att det nu verkar troligt att de utför det som aktiemarknaden har väntat på så länge. Nedan Skagens syn på Vivendi:

Our thesis about a split of the company is playing out 
• Summary: After announcing two major divestments in July, Vivendi’s supervisory board decided to launch a study to split the group into two separate companies. A media company and a telecom company (SFR in France)
• Implications: The investment thesis is playing out. After fixing the balance sheet, Vivendi is moving forward with crystallising value for shareholders. Aside from still trading at a discount to peers, we continue to see opportunities for selling other assets  in the “new” media company just as SFR (telecom in France) is an obvious M&A candidate.


Fonden köper Raiffeisen Bank, en bank som jag själv är intresserad av. 

De säljer Immofinanz av en anledning som jag inte riktigt förstår mig på:

"Sold as some of our catalysts for the investment case had already been realized, while others are now less in focus". 

Jag ser själv att mycket av Immofinanz omstrukturering kvarstår och spin-off eller IPO är den stora händelsen nästa år.


I Skagen Vekst köper man ABB.

Talanx säljer man ut och äger nu inga aktier i bolaget. Man tackar för den fina resan som man fått och återkommer gärna på lägre nivåer. Själv ligger jag kvar och tror på en fortsatt behaglig resa. De minskar även sina innehav i Fortum och RSA Insurance.

Intressanta rapporter den här månaden från Skagen. Det är ett nöje att få tal del av deras synpunkter på ett lättläst och pedagogiskt sätt.



2 kommentarer:

  1. I Nordea har ju VDn flaggat för höjda utdelningar, så det kan nog vara rimligt. Jag tog in den runt 77 nu när staten sålde. Tror att börsen kommer vara bull ett bra tag till, och därför får vi svårt att fånga Nordea under 75 i närtid.

    Tack för bra sammanfattning av deras månadsrapport. Alltid kul att förstå "the big guys" =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet. Fokus i min rapportering från Skagen är ju delvis mina egna innehav men även på vilka trender som de ser. Nordea är intressant men jag känner ändå att jag har missat tåget lite....

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...