torsdag 3 oktober 2013

SEB + Danske Bank = Sant?

Idag kommer uppgifter på di.se om en eventuell strukturaffär mellan SEB och Danske Bank. Jag kan säga att jag inte ens har tänkt tanken tidigare. Det kanske jag borde ha gjort? Jag tycker det är ganska sensationella uppgifter.

Klipper in texten från di.se. Länk finns nedan.

Storaffär på gång i bankvärlden

Danske Bank och SEB har påbörjat sonderingen inför någon form av storaffär. Det skriver Dagens industri.
Enligt Dagens industri ska SEB ha tagit kontakt med Danske Bank för en första sondering inför någon form av storaffär.
Orsaken ska vara att den svenska banken känner sig för liten jämfört med giganten Nordea.
”Bankerna är kulturellt lika, däremot är värderingen av Danske Bank inte så attraktiv för en sådan här typ av affär nu”, säger en bedömare till Di.
Och från de båda utpekade bankerna är det locket på.
”Det uppstår då och då rykten om banker, och som alltid väljer vi att varken dementera eller bekräfta”, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, informationsdirektör på SEB, till Di.
Inte heller Danske Bank vill säga ett ord i ärendet.
En storaffär skulle enligt Dagens industri förklara både spekulationerna om att SEB:s vd Annika Falkengren står på tur för att bli vd i Investor efter Börje Ekholm och det hastiga vd-bytet nyligen i Danske Bank.

Länk till artikeln på di.se

4 kommentarer:

  1. Intressant, när jag köpte Danske Bank för ett år sedan var min uppfattning att Danske kunde slås ihop med SEB eller Swedbank. Falkengrens utspel under året om att Nordea är för stort och Gardell och Icahns tystnad är ju intressanta i sig. De Stora Pengarna som Didner & Gerge och Skagen har ju sniffat upp något. Vi får väl se om det blir något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket intressant. Icahn och Gardell vill ju ha snabb avkastning så de kommer säkerligen trycka på om de finner detta intressant.

      Radera
  2. Hur gick det med ditt uttag på trustbuddy?
    Tog dom en massa avgifter?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte än. Har inte kollat. Återkommer med en rapport när jag ser vad som hänt på kontot.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...