söndag 27 oktober 2013

Inköp Amhult2




Jag har plockat in aktier i det lilla och bortglömda fastighetsbolaget Amhult2. Jag började lite försiktigt med att köpa in ett par tusen aktier men tänker öka upp innehavet framöver. Jag köpte BTA som snart kommer att konverteras till aktier. BTA är billigare än aktien och likviditeten är bättre vilket gjorde valet ganska enkelt. Bolaget genomförde nyligen en nyemission och tog in 26 miljoner. Emissionen övertecknades vilket gjorde att man gjorde ytterligare en emission och tog in 4 miljoner. Intresset var mycket stort vilket är ett gott tecken.

Totalt uppgår antalet aktier till 6159 000 st. Det egna kapitalet uppgick i Q2:an till 212 miljoner. Med beaktande av nyemissionen så uppgår nu det egna kapitalet till ca 240 miljoner. Börsvärdet är idag 140 miljoner vilket innebär att bolaget handlas med en stor rabatt mot nettotillgångarna. P/B uppgår till 0,59. Beskrivet på ett annat sätt så kan man säga att bolaget nettotillgångar är värda ca 40 kr per aktie och aktien handlas i ca 23 kr.

Amhult2 äger idag mark i Torslanda utanför Göteborg. Totalt äger bolaget 47 000 kvadratmeter mark där man kommer att, i etapper, bygga hyresrätter, bostadsrätter och kommersiella lokaler. Under 2014 kommer man att färdigställa de första 52 bostadsrätterna på marken. Försäljningen av dessa kommer tillsammans med den nyligen utförda nyemissionen att finansiera fortsatt prospektering av marken och uppbyggnad av fler bostadsrätter, hyresrätter och kommersiella lokaler. En bra översikt över bolagets mark och byggplan finns i prospektet sidan 29. Prospektet finner ni här.

Caset med Amhult2 bygger på att bolaget på ett kostnadseffektivt och lönsamt sätt kan bygga upp bostadsrätter, hyresrätter och kommersiella fastigheter på sin mark och på så sätt skapa aktieägarvärde.  Jag känner till området ganska väl och det ligger i en mycket intressant del av Göteborg. Som grannar har Amhult2 både PEAB och JM som också medverkar i uppbyggnaden av det nya området Amhult.

Ett fastighetsbolag bör handlas i nivå med det egna kapitalet. Kan Amhult2 genom förädling av sin mark höja sitt egna kapital samtidigt som värderingen stiger upp till det egna kapitalet så finns det en mycket stor uppsida i bolaget. Det första steget av den här förädlingen är att sälja de bostadsrätter som nu byggs och använda pengarna från försäljningen och nyemissionen till fortsatta värdeskapande investeringar. Ett första tecken om de lyckas är att se vilken resultateffekt som försäljningen av de första bostadsrätterna får.

Aktiespararna har i en analys uppskattat reavinsten vid försäljning av samtliga bostadsrätter till ca 50 miljoner kr. Detta skulle öka bolagets egna kapital till ca 290 miljoner eller 47 kr per aktie. (Analysen i sig är ett skämt men det finns poänger i den som kan vara intressanta att fundera kring).

Jag kan inte spå hur det egna kapitalet (bolaget nettotillgångar) kommer att se ut om 5 år. Men om de lyckas med förädlingen så kommer antagligen substansvärdet vara en bra bit över 50 kr. Det kan vara både 75 kr eller 100 kr också. Då kommer givetvis aktien att handlas betydligt högre än dagens 23 kr.

Riskerna med Amhult2 är att bolaget befinner sig i ett tidigt skede och byggnation är komplicerat. Det kan bli betydligt dyrare än beräknat. Det kan dra ut på tiden. Fastighetsmarknaden i Sverige kan bli svag kommande år i Sverige. Räntorna kan stiga kraftigt vilket kan påverka försäljningen av t.ex. bostadsrätter. Bolaget är också begränsade till ett projekt och saknar diversifiering. Fler nyemissioner kan inte uteslutas framöver i takt med att byggnationen tar ytterligare fart. Så länge pengarna används rätt så ser jag dock inga problem med detta.

Dagens värdering tycker jag dock tar höjd för att det kan uppstå problem på vägen. Jag känner att det finns en trygghet i att kunna köpa in mig i en mycket intressant del av Göteborg med en rabatt på 40-50 %. En tillräcklig stor säkerhetsmarginal för att jag ska känna mig trygg med att jag inte ska förlora pengar. Bolaget skulle redan idag kunna sälja marken för över 40 kr per aktie till JM eller PEAB. Men bolaget har högre ambitioner än så. De vill förädla marken och bli en betydande aktör i Amhult.

Målet med min investering i Amhult2 är att kunna sälja mina aktier om ett antal år till minst 1,0 gånger det egna kapitalet vilket antagligen ger mig en avkastning på minst 100 % på satsat kapital. Jag väljer att köpa in mig rätt tidigt i det projektet Amhult. Alternativet finns ju att vänta in och se hur projektet fortlöper och köpa in sig vid ett senare tillfälle.

Likviditeten i aktien är inte bra men den lär bli något bättre när aktieantalet nu är högre. Den största ägaren i bolaget är Tipp Fastighets AB som har 91 % av rösterna och 57 % av aktierna.

Läs mer om bolaget på deras hemsida som ni finner här

Mycket information finns att läsa i emissionsprospektet som ni finner här

Här finner ni den externa värderingen av fastigheten

49 kommentarer:

  1. Amhult har ett mål på 8% avkastning på eget kapital läste jag, hur står sig den siffran mot branschen? Och var ligger gränsen för att bolaget ska värderas mot P/B 1?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att säga hur värderingen kommer att vara för bolaget. De kan nå en högre eller lägre avkastning på kapitalet kommande år. Det viktiga är att de kan bygga upp substansvärdet och på sikt skapa intäkter från hyresrätter och kommersiella fastigheter för att kunna finansiera fortsatt utbyggnad.

      Radera
  2. Har själv kollat länge på Amhult2 och håller med om din analys. För mig blir nyckeln vad som händer från försäljningen av lägenheterna i Luftseglaren i December fram till vi vet hur de använt pengarna från försäljningen. Det kommer att avgöra mitt förtroende för bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara ett klokt beslut. Det ska bli mycket spännande att se hur de hanterar pengarna och hur de agerar framöver. Jag tror att marknaden just vill se detta för att en större uppvärdering ska komma.

      Radera
  3. Köper du BTA-aktien då, eftersom den ligger lite lägre? Eller finns det nackdelar med BTA jämfört med den vanliga aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt BTA. Glömde att nämna det i inlägget. Man kan köpa BTA med rabatt jämfört med aktien. BTA kommer att konverteras till aktier inom kort.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Kan dock bara höja ett varningens finger för de som nu tänker arbitrage-spekulera mellan BTA och stamaktien. Aktien är inte speciellt likvid, BTAn ännu mindre. Så köper du BTAn idag så räkna med att vara fast med den ett tag. Kan bli svårt att göra sig av med stamaktien på direkt när BTAn omvandlas. Förväntar mig en kursdipp när BTAerna blir aktier.
      Så, köp BTAn endast om du tänker dig vara långsiktigt lång i Amhult.

      Edit: Bara nämna att jag själv äger Amhult2, köpte på emissionen.

      Radera
    4. Jag tänker vara långsiktig. Tanken med att köpa BTA är enkel. Varför köpa stam-aktien när BTA handlas till rabatt med ca 10 %? Amhult kan man inte trada i utan måste hålla längre då likviditeten inte tillåter kortare affärer. Detta är att innehav jag tänkte hålla 3-10 år. Tack för input. Kul med engagemang och intresse och att utbyta åsikter.

      Radera
  4. Intressant att följa dina inköp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att det uppskattas! Jag är ingen indexkramare utan försöker hitta mina egna vägar. Har insett mer och mer att jag gillar att köpa mycket tillgångar för pengarna och lockas av låga P/B och value-case och bolag i tillfälliga problem. Hög säkerhetsmarginal.

      Jag uppskattar din blogg också! Vivendi har vi haft ett tag både du och jag och vi har haft tålamodet att stanna kvar vilket till sist har givit "utdelning".

      Lycka till framöver.

      ägamintid

      Radera
    2. Kul att någon mer hittat detta intressanta bolag. Själv har jag varit med sedan den förra emissionen och ökat hela tiden. Ang. substansvärdet vill jag nämna att på Gunnar Eks fråga om substans 90:- är rimligt om 4-5 år så svarar vd vid Göteborgspresentationen något som bara kan tolkas som att det verkar rimligt. Kursen har legat kring 20:- i ett antal år och ingen har brytt sig. När väl marknaden uppmärksammar att bolaget är klart undervärderat kan det gå fort. Själv föredrar jag ändå en långsam uppgång mot substansen och att man sedan travar på i takt med att man bygger värden i bolaget.
      /Lars

      Radera
    3. Jag håller med dig. En uppgång där vi sakta men säkert närmar oss substansen är att föredra. Visst kan substansuppgången bli stor om de lyckas, inte snack om den saken. Kul att vi är några stycken som är ägare i bolaget.

      Radera
  5. Har du nån gång tittat på nått av svenska investeringsgruppen projekt? iofs direktägande i fastigheter eller via fond. hamnade på deras hemsida av en slump men tycker att det verkar vara spännande. http://investeringsgruppen.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har aldrig varit inne där. Ska ta mig en kort titt och se vad det är för något.

      Radera
  6. Hej,

    Jag ser följande tveksamheter kring Amhult2:
    (1) att färdigställande av byggprojekt i Sverige är notorsiskt långdraget. Det har även tagit lång tid för Amhult redan nu. Tid är dyrt, och när postivit kassaflöde kommer genereras är oklart, men framför allt; Vi vet inte hur hög direktavkastningen på fastighetsbeståndet kommer vara relativt Amhults operativa kostnader samt räntekostnader. Det finns välmående fastighetsbolag som handlas till lägre än PBV, Diös, Tribona (annan nisch dock), Sponda. En påtalig rabatt till PBV är befogat då osäkerheten är hög.

    (2) Varför söker sig Amhult till börsen. Det är inget ovanligt stort projekt, vilket alltid(!) tidigare har skett utanför börsen, finansiering borde kunna ske bankfinansierat liksom andra byggnadsprojekt, alternativt via externa investerare om prospekteringen är tillräckligt lockande.

    Tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta synpunkter. Angående att bolaget hållit på länge innan man kunde börja bygga är ju anledningen att detaljplanen tagit ett antal år.
      Sedan förstår jag inte uttrycket "påtaglig rabatt till PBV". Om man istället tar och jämför börsvärde d.vs säga aktiekurs X antal aktier med substans så hamnar Amhult en bra bit under de bolag du nämner, uppåt halva relativa värderingen. Så mycket elände är redan diskonterat i kursen.
      Håller med om att bolaget sökte notering (dock ej börsnotering) för tidigt. Kanske man skulle väntat till nyss avslutad emission. Man vill ju gärna ha möjlighet att handla med sin aktie, kunna göra emissioner och få lite uppmärksamhet samt vill en del även ha den press på sig som någon form av notering (även Aktietorget) innebär.
      Sedan kan man alltid diskutera emission kontra banklån. Emissioner innebär ju inga räntor (undantaget utdelning och ev. preffar) men utspädning. Tror nog att bolaget genomfört emissionen för att sedan låna. man har ju ett tak på 60 % i belåningsgrad som inte är utnyttjat.
      /Lars

      Radera
    2. Jo det jag menar med att Amhult2 bör handlas med "påtaglig" rabatt till bokfört värde. - Eller rättare sagt bör handlas påtagligt lägre än justerat bokfört värde enligt EPRA. Är för att vi har välfungerande fastighetsbolag med befintliga bestånd som handlas med 10-27% rabatt mot EPRA NAV.

      Amhult har inget befintligt bestånd, vi vet ej hur välfungerat (effektivt och kapitalsnålt) bolaget kommer vara när vi ser positivt kassaflöde. Och vi ser inte riskerna i fastigheterna, finansieringen samt svårt att sätta en korrekt yield på fastigheterna. Det tillsammans med att Amhult har vänt sig till börsen (sista utvägen vid kapitalanskaffning) vilket brukar ske ej publikt gör att jag bolag bör handlas en bra bit under substsansen. Visst kan man diskutera om 0,5, 0,7 eller t.o.m 0,8 är rimligt. Hur som helst är min åsikt att dagens kurs för Amhult2 till 0,6 PBV ligger i ett rimligt intervall - inget uppenbart klockrent köp som många vill ge sken av.

      Mvh Johan

      Radera
    3. Hej, Johan. Kanske jag som är lite trög, har hänt förr. Men jag tänkte att ett bolag inte kan handlas med rabatt jfrt med PBV eftersom jag tänkte att i PBV redan låg en jämförelse kurs/substans. Lite av att bolagets kurs är lägre än den kursen det handlas till, ett meningslöst påstående. Kanske detaljer, men jag vill verkligen förstå detta.
      Det viktigaste är ändå att man kan göra olika bedömning av bolagets framtid. Tror man att lägenheterna inte säljs och att de kommersiella lokalerna kommer att vara tomma liksom att hyresrätterna inte blir uthyrda i kombination med finansiella svårigheter så ska man inte köpa. Tror man att detta i huvudsak blir framgångsrikt, kan man nog köpa. Uppskattar att du ser riskerna med bolaget, då man lätt bara ser möjligheterna om man är innehavare av aktien./Lars

      Radera
    4. Det blir lätt förvirrat när man använder synonymer för samma innebörd. Det jag syftar på är substansvärdet - vilket oftast beräknas enligt EPRA som är kutym inom branschen. När jag skriver PBV = pris per bokfört värde får vi en ungefärlig substansrabatt. ca 0,6 för Amhult2. Därav rabatten. Jag ser nu att jag tidigare skrev "påtaglig rabatt mot PBV", det jag menar är "påtaglig rabatt mot BV". Felskrivning, så inte konstigt att du blev förvirrad.

      Visst är det så, och eventuellt överskattar jag riskerna. Det jag menar är att osäkerheten är en risk, vilket många småsparare inte bryr sig om särskilt mycket. Om Amhult2 skulle vara uppenbart billigt skulle större fastighetsinvesterare, fastighetstbolag redan lagt bud på Amhult2 och troligtvis köpt ut det från börsen.

      Mvh Johan

      Radera
    5. OK, då fattar jag. Misstänkte att det var det du menade. Strunt i det nu. Håller med om att många småsparare underskattar riskerna. Jag är även förvånad att Amhult 2 fortfarande är ett eget bolag, trodde de skulle bli upp/utköpta när detaljplanen vann laga kraft. Kan ju vara så att ägarna bedömde att det inte var intressant att sälja utan att de såg en stor potential framöver.
      /Lars

      Radera
    6. Riskerna finns där, precis som anonym skriver om era åsikter och kommentarer är riktigt intressanta. En anledning med den tidigare noteringen av aktien är nog att bolaget trodde att det skulle gå snabbare att börja bygga området. Det drog ut ordentligt på tiden. Att de inte är uppköpta kan bero på att en ägare sitter med 91 % av rösterna. Således är vi andra helt beroende av hur den här ägaren ser på framtiden för bolaget. Detta är på gott och på ont och de beslut som tas av bolaget är i grund och botten de beslut som Tipp Fastighets AB tar.

      Radera
  7. Tackar för ett intressant case! Kan man få veta hur stort ditt tänkta innehav är i relation till dina övriga innehav?

    Mvh Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte köpa 4000-5000 aktier men har börjat i lite mindre skala än så länge. 4000-5000 aktier motsvarar 5-8 % av portföljen.

      Radera
  8. Hej,

    Som vanligt så är du otroligt bra på att hitta intressanta och lågt värderade bolag. Med tanke på kursreaktioner idag så känns det som att du börjar få allt fler följare här på bloggen.

    Dina rekar börjar ju nästan få samma effekt på aktiekurserna som Börsveckans ;-)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Reaktion blev det visst.... Jag tänkte dock köpa mer så jag kanske får vänta med att lägga ut inläggen.... :) Nej, jag försöker skriva ganska snabbt om vilka affärer jag gör för att läsarna ska få en bra bild om hur jag går tillväga.

      Med tanke på dåligt likviditet kanske jag skulle väntat att lägga ut min syn då kursstegringen känns som att den har med mitt inlägg att göra.

      Jag får glädjas åt uppgången och försöka fiska in aktier de dagar då aktien är svag.

      Skillnaden mot börsveckan är väl att mina analyser bygger på mer tankeverksamhet... ;)

      Radera
    2. Jag måste säga att jag uppskattar väldigt mycket att du skriver om dina köp så kort tid efter du gjort dom. Jag läser mycket ekonomi- och finans-bloggar just för att få aktietips, och då är det lite meningslöst om det dröjer flera veckor mellan köpet och blogg-inlägget.

      Så tack för alla bra aktie-tips :)

      Radera
    3. Tack! Jag försöker uppdatera så snabbt och så mycket som möjligt. Avseende Amhult så verkar det som att mitt inlägg hade en påverkan på aktiekursen. Kul för alla som äger aktien. För mig som ska ackumulera mer aktier framöver så får kursen gärna ligga still ett tag... :)

      Radera
  9. Intressant. Du verkar hitta många intressanta bolag med lågt P/B. Brukar du screena efter just låga P/B tal eller hur hittar du dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör lite olika varianter. Dels screenar jag på låga p/e och p/b mm. Dels så söker jag på branscher och läser diverse bloggar och forum. Avseende Amhult så snappade jag upp en diskussion på Börssnack och grävde sedan vidare på egen hand. Financial times stock screener använder jag flitigt.

      Har också en förkärlek till bolag där man får mycket tillgångar för pengarna och där passar bl.a. Amhult in och några fler av de innehav som jag har.

      Kul att mitt inlägg om det udda bolaget Amhult intresserar dig och så många andra.

      ägamintid

      Radera
  10. Tänkte köpa aktien långt innan du postade inlägget (väntade bara på lönen). Nu känns det inte lika kul att köpa i och med +12% ökning pga. ett blogginlägg. Så visst har inte ditt inlägg bara skapat intresse och köp för Amhult, utan även det motsatta.

    SvaraRadera
  11. "Bolaget skulle redan idag kunna sälja marken för över 40 kr per aktie till JM eller PEAB. Men bolaget har högre ambitioner än så. De vill förädla marken och bli en betydande aktör i Amhult."

    Hur pass mycket har du på fötterna i detta påstående? Skulle vara intressant att veta, jag bortser från vad de själva förvärvade marken till då det ju potentiellt kan vara missvisande för vad det verkligen är värt.

    Tacksam för svar!


    Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett sådant påstående MÅSTE ha ett bakomliggande argument. Då han ger ett numerisk värde (40kr), bör rimligtvis en uträkning vara ett krav för att rättfärdiga påstående. Annars kan det se som omoraliskt haussande.

      Radera
    2. Bolagets nuvarande fastigheter har ett värde på 40 kr per aktie, enligt en extern värdering.

      Om ni hade läst mitt inlägg så framgår det tydligt hur jag beräknat detta.

      "omoraliskt haussande"

      Vilket trams. Jag skriver om alla bolag jag äger och delar med mig alla transaktioner jag gör.

      Om du kallar det omoraliskt haussande att jag på ett pedagogiskt sätt försöker förklara hur jag tänker kring olika bolag så får det stå för dig.

      Jag har en placeringshorisont i samtliga de bolag som jag äger som är långsiktig och avseende Amhult kommer jag äga aktien till den uppnår dess rätta värde vilket i dagsläget är ca 40 kr, men det kan bli mer på sikt.

      Alternativet jag har här på bloggen är att inte skriva om några bolag eller göra några analyser. Men hur kul hade det varit?

      De flesta av mina läsare uppskattar att få tips och idéer och följa mina inköp och försäljningar.

      Radera
    3. Jag missade länken längst ned. Ska ta mig en titt.

      Radera
    4. Bry dig inte om angrepp typ "omoraliskt haussande". Dina texter är mkt seriösa och för oss som följt bolaget i många år som ägare vet vi att det finns substans bakom påståendet om betydligt högre värde än BV. Den externa värderingen pekar ju klart mot detta. Sedan är inga pengar hemma förrän man verkligen sålt, så 40:-/aktie i markvärde är ju på ett sätt bara två siffror, Men, som sagt med seriös bakgrund.
      I Amhult2 liksom alla bolag som är noterade (eller handlas) finns både risker och potential. Med aktier finns inga garantier, men Amhult2 ser riktigt bra ut även till kurser över 25:-/Lars

      Radera
  12. Gällande: BRF Luftsegaren.

    När bostadsrätterna är sålda bör detta innebära intäkter/värdehöjnig mellan 55-60Mkr... ca 40% hittills sålt, här måste man ha i beaktning att de flesta som kommer flytta in i dessa lägenheter är äldre - varför man väntar med att skriva kontrakt = 40% hittills är riktigt bra.... När det gäller Luftseglaren behåller bolaget Garaget samt 2 butikslokaler. Marken som tillhör Luftseglaren värderas till 70Mkr, 4400kvm ....... garageplats i samma område = 1000kr/mån st (bolaget lägger alla parkeringar i separat dotterbolag......

    Gällande: Värdering fastigheterna, marken 44000kvm
    Bolaget kommer även detta år låta värderingsfirma värdera marken. Denna värdering bör öka kraftigt pga bygget på omkringliggande fastigheter har påbörjats. Trafiken i området har ökat kraftigt samt väg 155 är snart klar. (ps läs om vad marken luftseglaren värderas till)

    Gällande Potentiella hyresgäster:
    Stor dagligvaruaktör på väg in, de vill helst flytta in i morgon.

    Värdering aktien:
    Svårt att säga närtid.

    Substansvärdet:
    Troligtvis kan vi räkna med att substansvärdet stiger 7-8kr/aktien när BRF sålt samt 5-6kr/aktien, värde uppgång fastigheten....

    Övrigt: Huvudägaren är inte det minsta intresserad av att sälja hans andel runt 40kr/aktien.... Befintliga fastighetsbolag är inte heller det minsta intresserade att köpa då det inte finns varken några byggnader att hyra ut eller några hyresgäster.

    /Haues

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haues,

      Mycket intressant skrivet. Du verkar väldigt insatt. Är du i branschen eller jobbar du tom i området? Hur känner du till huvudägarens tankar? Hur vet du värderingen på marken är 70 MKR? Hur mycket tror du att den nya värderingen kommer att landa på?

      Väldigt kul att du delar med dig av dina åsikter. Återkom gärna med svar på mina frågor eller dra ett mail till mig.

      agamintid@gmail.com

      Radera
  13. Är väl insatt pga:
    1) Arbetat i området
    2) Bosatt i närområdet
    3) Uppväxt i Öckerö kommun (genomfartsleden 155, förbi Amhult)
    4) Stor ägare i Amhult 2
    5) Tät kontakt med ledningen då jag även är potentiell hyresgäst.

    70Mkr, = Diskussion, öppen, under emissions mötet i Amhults egna lokaler...

    Det fanns en liten plan på att sälja ena fastigheten för att kunna på det sättet finansiera utbyggnaden..... Denna plan såga Egil med fotknölarna, och jag förstår honom fullt ut.

    Den nya värderingen bör vara 5-6kr/ akten = +30Mkr .... Kan lika gärna bedömas betydligt högre men även något lägre. Helt ointressant enligt mina egna analyser. jag är mer intresserad om vad bolaget är värt om 6år.

    Risken i detta bolag bedömer jag som relativt liten både gällande själva byggnadsprocessen, samt möjligheten att hyra ut lokalerna som väldigt god.

    Gällande byggnadsprocessen - går något fel kommer bolaget ha mycket bra möjllighet att öka finansieringen genom banklån, samt sälja del av mark. bolaget är även mycket försiktiga med att låsa upp sig allt för snävt mot potentiella hyresgäster

    Gällande Uthyrning:
    kommersiell del: Mycket god, marken ligger i Göteborg mest expansivaområden. 155an = 30000st bilar dygn, utanför fastigheten. Dessutom: finns det lokaler som är outhyrda kommer bolaget göra dessa till hyresbostäder.

    Uthyrning, bostäder. EXTREMT god..... bolaget kommer kunna ta 10000kr/mån för en trea samt 400-1000kr/parkering

    /Haues

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Du bekräftar mina egna funderingar och tankar. Vilken fastighet skulle säljas för att finansiera utbyggnaden?

      Jag hoppas att de kommer att bygga mycket hyresrätter och även kontor mm så att de kan få en fin förvaltning med goda förvaltningsresultat. Egil verkar vara kunnig inom fastigheter. Hur ser du på ägardbilden och storägaren? Vad ser du för framtida värden i Amhult2. Tror du att de kommer att bli ett förvaltningsbolag med goda resultat eller kommer man att sälja det mesta och casha in?

      Miin placeringshorisont här är längre än 5 år. Jag vill se om du lyckas realisera sina planer och vad det kommer att innebära för nivå på det egna kapitalet.

      Jag ska vara med på nästa bolagsstämma och ska då ställa de frågor jag har.

      Radera
    2. Mycket intressanta inlägga av haues. Bara en liten kommentar; att inget fastighetsbolag velat köpa Amhult2 är förståeligt,som signaturen skriver. Men, att inget bolag med byggverksamhet slog till när detaljplanen antogs och vann laga kraft förvånar mig. Även en budpremie på 100 % hade varit billigt. Vi vet inte vad som hänt utanför offentligheten, kanske bud diskuterats med huvudägaren och avvisats. För egen del ser ja en horisont på ytterligare minst 5 år innan jag ens kan börja fundera på att sälja. Tror vi ser uppåt 100-lappen innan dess. Lars

      Radera
    3. Angående bud eller ej i från Peab eller JM .... lär vi aldrig få reda på för Egil skulle kraftigt avvisa detta med stöd av att vi andra är i minoritetsägande

      Radera
  14. fastigheten som var på agendan var den delen av tomten som ligger angränsande mot området "Ica Maxi".. Många anser att Storägaren Egil ha begått tjänstefel pga. 1) varit alldeles för passiv, samt 2) äger över 90% av rösterna..... Till han försvar måste jag säga 1) hade inget större val då Amhult inte ägde frågan angående godkännandet om detaljplanen. 2) vid introduktionen av Amhult2 så blev intresset väldigt svalt varför han fick högre rösträtt än tänkt ...... Dessa faktorer har påverkat aktiekursen riktigt negativt. i övrigt så är Egil lite väl passiv, han tillhör en äldre generation... då jag även har lite insyn i hur Balder skapats så skulle man, med lite mer offensiv satsning kunna skapa betydligt större aktievärde - MEN då skulle även risken öka avsevärt.

    När det gäller, nuvarande Amhult området, så kommer detta område generera stora värden till oss aktieägare, om 6 år så räknar jag själv med att detta området skapar ett substansvärde på 75-90kr/aktien ...... Då bolaget redan nu har visat intresse för andra befintliga fastigheter samt har en uttalad policy att bebygga andra områden i regionen så tror jag att detta bolag kommer växa betydligt på sikt.

    /Haues

    SvaraRadera
  15. En sak som jag tycker är lite tung är att emissionen görs med mycket stor rabatt mot substansvärdet. Bolaget hade tjänat på att få upp värderingen för att kunna hämta in mer pengar till en högre värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan även se det som att ägarna, i första hand huvudägarna, bidrager med pengar till bolaget, då det var teckning med företrädesrätt. Sedan tillkom Magnus Uppsäll med 200 000 "billiga" aktier. Billiga jfrt med substansvärde men inte jfrt med kursen då.
      Nu har trots allt bolaget kapital för kommande två år samt obelånade med mål att låna max 60 %. Men visst hade det känts bra om Amhult2 legat i 40:- vid emissionen. Marknaden! /Lars

      Radera
    2. Resonemanget här bör ha varit: Man misslyckades med att sätta bolaget på marknaden under första försöket, varför man kände sig tvingad att erbjuda en bra rabatt mot AKTIEKURSEN som vid tillfället var 23kr .... Att substansvärdet var 46kr var något som tyvärr ej avspeglat sig i kursen..... Många gamla aktieägare var inte allt för roade för denna emissonkurs. Samtidigt, om emissonen lyckades skulle Egil kunna visa Aktietorget att hans rösträtts andel var på väg ned...... En dröm vore om emissonen blev övertecknad så att Egil kunde minska sin ägarandel ännu mera! - pga detta var det av vikt att kursen inte var för hög! Bra för Egil - förr nya aktieägare, kasst för de som var med ifrån början.
      /Haues

      Radera
    3. pga ovanstående resonemang så tecknade EJ Egil, storägaren, hela sin del i emissionen!!!! Varför ? -1)Aktetorget vill att INGEN ägare har +85% av rösterna.
      2) Det häller nere aktiekursen då alla utomstående aktier är i minoritet - Storägaren, kan i princip styra bolaget helt själv.

      /Haues

      Radera
  16. Haues, du har säkert rätt. Du är betydligt mer insatt än jag är. Men det har ändå inte varit så dåligt för oss gamla aktieägare. Innan hade vi 2 aktier X 23:-, satsade 20:- och har nu 3 aktier X 27:-. Uppgången kanske ändå hade kommit men att finansieringen är klar för minst två år (mer med belåning) bidrog nu liksom att bygget verkligen är igång. Jag tillhör inte de som är kritiska till huvudägarna. Visst, kunde de tagit större risker men något alternativ till att vänta ut detaljplanearbetet har väl inte funnits./Lars

    SvaraRadera
  17. Emissionen är nu över och blev lyckad. Låt oss hoppas att nästa emission om ett par år hamnar på substansvärdet. Dvs runt 50 kr eller mer. :)

    Jag kommer att plocka in fler aktier vid svaga dagar för aktien för att bygga upp en större post. Det här ser verkligen intressant ut och det ska bli ett nöje att besöka stämman i vår.

    Haues, tack för att du delar med dig av mycket intressant information. Lars, väldigt intressant det du skriver också. Det är verkligen roligt när vi kan ha den här typen av informationsutbyte och diskussion på bloggen.

    Jag kommer att återkomma med fler inlägg kring Amhult2 framöver. De har ju delårsrapport i veckan och det ska bli intressant även om jag inte tror det framkommer så mycket nytt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...