tisdag 1 oktober 2013

Husplanerna avblåsta

Vi var och tittade på "drömhuset" i helgen. Det var fint, väldigt fint. Det var precis det drömhus som vi vill ha.

Men vi känner att vi inte är redo än att flytta in i ett stort hus. Det är ett stort steg att gå från hyresrätt till en villa.

Vi behöver mer tid att fundera på vad vi vill ha för typ av hus. Vi behöver mer tid att fundera på om det är värt att belåna sig igen med stora summor.

Ett hus för ca 4,5 miljoner med lån på 3,8 miljoner är väl saftigt att köpa på kort varsel och utan att ha tittat på särskilt många hus. Köpet skulle också innebära att vi skulle behöva sälja de aktier som på sikt ska försörja oss.

Vi får ta och tänka om lite och titta på fler hus innan vi bestämmer oss.

Dessutom vill vi känna på hur livet blir när vi båda jobbar igen. Hur förändras livet när "fru ägamintid" börjar jobba heltid och sonen börjar på dagis?

Vi kommer att titta på fler hus men inte köpa något förrän vi känner att läget är optimalt. Den här gången blev vi väldigt förtjusta i huset och längtan blev stor. Dock måste vi vara kalla och fundera igenom situationen väl innan vi slår till.

Vi har suttit i en skuldfälla en gång tidigare vilket säkerligen spelar in när man återigen är på gång att skaffa stora lån.

Det lär bli fler inlägg om husplanerna framöver...

Imorgon kommer månadsbokslutet för september. Det är otroligt vad snabbt tiden går!

ägamintid



27 kommentarer:

  1. Ska du inte vara föräldraledig något för egen del? Tror du kommer ångra dig när du bli äldre, den tiden kommer inte tillbaka

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska försöka vara ledig på ett eller annat sätt under en tid.

      Radera
  2. Tror ni gör rätt i att avvakta,3.8 mille som betalas ned på 25 år blir ju nästan 13 papp i amortering varje månad,oavsett om en eller två jobbar,tillkommer räntor.Blir lätt månadskostnad på 16-17 lök fast,plus alla andra mer eller mindre fasta kostnader.

    Nu har ju trenden vänt i Norge,snart kommer nog samma sak i Svedala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag läste att priserna i Norge har börjat att sjunka. Sverige och Norge är väl de två sista länderna som inte haft någon större sättning. Återstår att se vad som händer i Norge och Sverige.

      Radera
  3. Lyssna på magkänslan....lån på 3,8 miljoner är mycket pengar...förhasta inte, fortsätt titta tills ni känner att det här vill vi ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, magkänslan sa nej den här gången. Vi får se vad magkänslan säger framöver... :)

      Radera
  4. Jag är glad för eran skull.
    MrMoneyMustache

    SvaraRadera
  5. Tror att det är helt fel. Om ett par år kommer nästa börskollaps och då har du som låmgsiktig förlorat 50% av värdet av din portfölj...Då kommer ångesten fram och det blir inget husköp då heller och ni sitter med junior i en lya centralt. Baserat på vad du har sagt tidigare har ni ett urstarkt månatligt kassaflöde och torde med enkelhet kunna amortera ner lånet relativt snabbt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Jag vet inte. Jag har inte kompetens att bedöma utvecklingen på börsen. Jag vet dock att bolagen jag har nu kommer att överleva och troligen stå betydligt högre om några år. Problemet med husköp är att jag är tvungen att sälja delar av aktierna och då är det som du säger problematiskt om börsen skulle sjunka.

      Att veta att man inte har en obegränsad tidsaspekt på aktieinnehaven gör att man funderar på att sälja en del av aktierna och sätta på ett bankkonto om man vet att man behöver använda pengarna för framtida husköp.

      Radera
  6. Köp nu huset! Med vänlig hälsning, Mäklaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn, det blir nog köp förr eller senare... ;)

      Radera
  7. Vill båda jobba heltid när sonen ska in på dagis? Det blir långa dagar för en 1.5-åring. Vi prioriterade om när vår förstfödde började sitt dagisliv. Ni gör helt rätt i att tänka efter före!

    Tack för en bra, inspirerande blogg. Har följt den under en längre tid.

    Mvh Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur vi gör. Vi har båda flexibla jobb men påfrestande jobb. Vi kan jobba varierande tider vilket innebär att vi kan ha sonen på dagis kortare dagar och göra delar av jobbet på kvällen eller hemifrån.

      Jag är själv av åsikten att jag inte kan gå ner i tid för det skulle bara sänka min lön men arbetet skulle vara detsamma. Om jag går ner på 75 % skulle jag ändå behöva göra allt jag gör idag men till en lägre lön.

      Radera
  8. Det finns inga tankar om att sälja aktier i syfte att låna mindre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, alla möjliga tankar har jag funderat på de senaste dagarna...En av dom är att sälja delar av aktierna och sätta på ett sparkonto. Men vi vet ännu inte om vi ska köpa hus eller inte och vilken peng vi är villiga att betala.

      Radera
  9. Med den inställningen kommer ni aldrig att slå till. Om allt stämde med huset är det inget mer att grubbla över - sluta vela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett för stort beslut för att "bara slå till". Vi har varit belånade förr vilket också gör att vi är mer försiktiga. Ett impulsköp kan jag göra på många saker men inte ett hus.

      Radera
  10. Nästan exakt samma läge för oss. Samma pris och vi var sjukt nära att slå till, men icke. Dock mest för att vi fick längre pendling, alltså inte det optimala huset, men nära.

    Vad du inte presenterade var hur mycket huset kostar per månad. Troligen gör ni en stor besparing jämfört med hyresrätten. För oss blev det till och med billigare än bostadsrätten, även om man räknar med lite extra underhåll. Självklart stiger kostnaden med ökad låneränta, så den risken måste man ta med i kalkylen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kassaflödet blir ca 20 000 per månad inklusive en amortering på 3-4 k. idag betalar vi ca 8 k per månad för vår hyresrätt. Visserligen hade vi tänkt hyra ut en del av huset vilket skulle sänka vår driftskostnad. Kanske blir ett radhus istället framöver eller ett stort hus eller bo kvar.... vi måste verkligen ta reda på vad vi vill...

      Radera
  11. Jag är helt klart förvånad över hur många som rekommenderar husköp. Ett stort hus är en jättestor utgift. Pengar kan användas till många andra "dröm" saker. T.ex. gå ner i arbetstid och spendera tid med nära&kära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju delade meningar här. Jag tycker själv detta är det svåraste som finns. Precis som du säger så handlar det om hur man spenderar sitt kassaflöde och vad man tycker är mest värt. Jag har inte svaret än på hur vi vill spendera våra surt förvärvade pengar. När vi insett vad som är viktigast så kommer ett beslut att köpa hus eller inte bli enklare.

      Radera
  12. Antar att du redan sett detta?

    http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____74160.aspx

    Hur bopriserna kommer att utvecklas i framtiden säger jag dock inget om. Men visst ser dom lite ansträngda ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den ser "farlig ut". Jag är själv av åsikten att huspriser över tid inte bör stiga mer än den disponibla inkomsten. Huspriserna har stigit mer senaste åren beroende på att vi lägger allt mer av disponibel inkomst på boendet. Hur det kommer att se ut framöver vet jag inte. Jag köper ett hus i första hand för att bo i och i andra hand är jag intresserad av att priset inte kollapsar efter att jag har köpt ett hus.

      Radera
  13. Läget blir aldrig optimalt, speciellt inte om man har pris inkluderat i den "optimala" lösningen... Blir det sättning i marknaden o priser ner kan aktier gå ner, arbetssituation förädras, låne"löfte" tas tillbaka, räntor gå upp, osv, eller så pruttar det på så här i tio tjugo år till o så sitter man o har väntat på ett optimalt läge som aldrig infinner sig... Yolo

    SvaraRadera
  14. Jag tycker du gör rätt som inte hoppar på första bästa affär. Det kommer alltid fler tåg, och det går alltid att hitta en bra deal! Jag är säker på att ni kommer att hitta ert drömboende för ett pris som passar er!

    SvaraRadera
  15. Vi har just köpt efter att ha velat sedan vårt första barn föddes. Och sparat. Under tiden har husen gått upp med mer än vi sparat (i drygt tre år). Nu kände vi att det fick vara nog. En sak som är bra är dock att vi under de tre åren omvärderat vad vi vill ha- från att ha tänkt oss ett hus som (då) kostade 3 000 000 köpte vi nu ett hus längre bort för drygt 2,5. Området verkar minst lika trevligt ur familjesynpunkt. Så, det behöver inte alltid vara dåligt att vänta.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...