tisdag 22 oktober 2013

Försäljning Spar Nord Bank & Banknordik

Idag drog jag iväg mina aktier i Spar Nord Bank.

De första aktierna köptes in runt 29 dkr och min försäljning sker på 48 dkr. Avkastningen landar på över 60 % vilket är väldigt bra. Värderingen av banken är nu ganska rimlig vilket gör att jag väljer att hem en fin vinst.

Uppvärderingen av bankerna har gått snabbt, snabbare än väntat. En stark aktiemarknad har varit en bidragande orsak till den snabba uppvärderingen tillsammans med sjunkande kreditförluster.

Jag sålde även av resten av aktierna i Banknordik.

Kvar av mina danska banker finns Nordfyns, Lollands, Nordjyske och Danske.

Nordfyns ligger närmast till hands om jag kränger iväg ytterligare en bank. Nordjyske, Lollands och Danske kommer jag att behålla.

Jag sitter och läser in mig på Amhult2 för ett eventuellt köp. Ett mycket intressant litet fastighetsbolag med en värdering på halva det egna kapitalet. Bolaget äger en fin bit mark i Torslanda utanför Göteborg och bygger nu sina första fastigheter på marken. Jag återkommer med mer tankar kring bolaget.






15 kommentarer:

  1. Mr. Ägamintid

    Hur ser du på risken för en bostadsbubbla i Sverige och vad en sådan skulle kunna ha för påverkan på dels bolag direkt kopplade till bostadsmarknaden men även övriga bolag som kan påverkas av en minskad konsumentköpkraft. / M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har ingen aning om hur framtiden ser ut avseende svensk bostadsbubbla eller inte. Men tittar vi på andra länder som har drabbats (Danmark, Holland t.ex.) så får de ju mycket stora konsekvenser för konsumtion, sparande, arbetslöshet mm. Det kommer nog slå ganska hårt mot svenska kronan och börsen och konsumentera i Sverige mao.

      Radera
  2. Amhult 2 är intressant. 50 öre för 1 krona. Mål med räntabilitet på eget kapital på 8%. Substansvärdet kan dubbleras till ca 80-90 kr när allt är klart. Blir att spekulera i värdeuppgång då utdelningar inte är att tala om tror jag. Det som oroar mig är byggkostnaderna och tiden, tror de blir både större och tar längre tid. Så är det nästan med alla byggprojekt.

    Jag ser fram emot din analys ägamintid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har samma bekymmer som jag. Skrev precis ett inlägg om Amhult. Tycker dock värderingen tar höjd för att det inte kommer att gå "som smort".

      Radera
  3. Off topic!

    Fördelar med att bara leva på inkomster från kapital kommer vara att V och SD förslag om att fortkörningsböter skall vara kopplat till inkomst. Det blir inte mycket till böter då eftersom inkomsten är noll då allt är inkomst av kapital. Det negativa är att det inte går att göra ROT-avdrag med samma argument att man inte har någon inkomstskatt att dra av ifrån.

    Det finns fördelar och nackdelar med allt!

    Mvh.
    Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rullstolsinvesteraren24 oktober 2013 00:58

      Que! Det där är gallimattias som både jag och många med mig inte alls förstår.

      Radera
  4. Jag kommer att göra som du ägamintid, men det tar verkligen emot med tanke på hur fin utvecklingen har varit i banknordik. Ofta sitter jag bara på mina aktier och är nöjd, men när man ser hur personer som Du och andra duktiga killar agerar så har jag lärt mig att man ska dra ur pluggen, lyfta på hatten och tacka för sig när ångbåten börjar närma sig hamn. Det finns inte plats för känslor. Ingen kommer tacka mig för att jag sitter kvar.

    Det ligger ju också en viss sanning i att de flesta bolag faller efter rapport. Framtida utdelning är dock någonting som lockar mig, speciellt som yield:en verkar kunna bli kul nu när man varit med så pass tidigt.

    Ditt nästa potentiella köp, Almhult 2, kommer säkerligen att bli ett bra köp. Med tanke på den bostadsbrist, alla vallöften om nya lägenheter, alla "nysvenskar" som rycker i bostäder, och all tjatig reklam på radio som promotar nybyggandet, så står det helt klart för mig att varje bostadsbolag som kommer att utveckla nytt boende har stor chans att få sina bostäder uthyrda/sålda. Till det här så kommer andra företag att kunna sko sig, som t.ex PEAB. Det jag sitter och klurar på nu är alla leverantörer runtomkring och den eftermarknad som uppstår.

    Min bostadsportfölj består idag av Balder och Victoria Park samt Klövern, men dom är inte lika inriktade på privatpersoner.

    Jag önskar dig lycka till med dina framtida investeringar och tackar för en trevlig och givande blogg som det alltid är värt att ta en titt in på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig fel att hämta hem lite vinster. Man kan inte gråta för att aktierna stiger ytterligare utan får vara nöjd med att ha varit med på en underbar resa. Jag har fortfarande danska banker kvar så jag minskar bara ner exponeringen något.

      Kul att du gillar bloggen! Det värmer. Bostäder är bra på lång sikt, det är min övertygelse. Dock kan det bli en skakig resa i Amhult2. Men jag är trygg med mitt innehav. Lycka till själv!

      Radera
  5. Kommentar på ARCP's köp av COLE?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på att läsa kring köpet. Enormt köp vilket nu gör ARCP betydligt större än Realty Income. Mycket spännande även om jag ännu inte listat ut vad effekten blir för oss som ägare. Men de höjde även utdelningen vilket är positivt.

      Radera
    2. Uppskattar ditt svar !

      Radera
  6. Hur länge vågar man sitta kvar med Danske bank? Är inte risken för obehaglig delårsrapport stor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, kanske. Bankerna har gått bra så investerarna väntar nog på en chans att få ta hem lite vinster. Jag håller dock på längre sikt och bryr mig inte så mycket om i fall de skulle sjunka på rapporten.

      Radera
  7. Vad säger du om Nordjyskes värdering? Nu vet jag inte hur stor del av portföljen du har i Nordjyske, men jag sitter på över 20% av portföljen där och börjar fundera på att sälja av 1/3 eller så. Bara för att ha krut i kassan vid en ev. sättning eller vid upptäckten av ett mer undervärderat företag :)

    Tror på kurser mellan 150-200 på kanske 3 års sikt, men tycker värderingen är ganska hög med tanke på att vi inte sett några minskade kreditförluster ännu.
    Men visst, sett till bankens överkapitalisering finns det (med utdelning, återköp och ev. för mycket reservationer för framtida kreditförluster) stor möjlighet för hög avkastning de närmaste åren, så sälja helt tänker jag inte göra än.
    Men jag börjar bli obekväm med de höga nivåerna på marknaden just nu. Sålde en del av HM-innehavet nyligen också, fastän det tog emot..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värderingen är fortfarande inte hög. Men som du säger så har de fortsatta problem med dåliga lånen. Mer problem än övriga banker vilket gör att aktien relativt sätt har gått sämre än övriga mindre danska banker.

      Jag behåller mina och tänker ungefär som dig. runt 175 dkr är motiverat och på sikt över 200 dkr. Börsen överlag känns ganska rimligt värderad och en rekyl känns som den hänger i luften. Vi får se vad som händer framöver!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...