torsdag 17 oktober 2013

Försäljning Banknordik



Sålde av hälften av mina Banknordik. Banken är fortfarande inte högt värderad men uppgången har varit snabb och jag ligger rätt tungt i danska banker, inte minst med tanke på de makalösa uppgångarna den senaste tiden.

Jag bedömer fortfarande att aktien är värd 200 dkr och kommer att behålla resten av aktierna att tag till.

Egentligen borde jag inte sälja förrän de uppnår min riktkurs men in fallet Banknordik så har banken fullkomligen rusat senaste tiden vilket gör att jag väljer att ta hem lite vinst. Resultatet blev ca +57 % på 8 månader.

Jag kan tänka mig att köpa tillbaka aktien vid en större rekyl. De har ganska mycket att leva upp till vid nästa kvartalsrapport som kommer i november. Det ska bli mycket intressant att se om de klarar av detta.

Jag sitter också och funderar på att sälja av Nordfyns Bank som är den bank som jag tycker ser svagast ut även om värderingen är därefter.

Uppvärderingen av de danska bankerna har gått snabbare än förväntat och jag känner att det är skönt att plocka in lite vinst och inte bli för girig i det här läget. Det går alltid köpa tillbaka aktierna igen.




6 kommentarer:

  1. Ja. Du är ju i den trevliga positionen, att du kan välja att amortera som alternativ. För oss andra finns det inte mycket att köpa idag.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalle,

      Äger du bara Nordjyske av de danska bankerna?

      Tycker själv annars att Lollands Bank för närvarande är den mest köpvärda banken i Danmark. Det enda som förstör lite är den extremt dåliga likviditeten.

      Mvh

      Radera
    2. #zen
      Tyvärr är den för liten för mig. Även Nordjyske är på gränsen, har mer än jag borde ha där nu.
      kalle56

      Radera
    3. Kalle56

      Ja, det finns den möjligheten. Dock har jag några andra alternativ som jag tittar på och ett hett alternativ är att bygga likvider också. Jag tackar hälften av mina Banknordik för en magisk resa.

      Radera
  2. Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Spekulerar du i att det kommer gå ner för att det har gått upp för fort? Eller vill du få loss pengarna för att köpa något annat som ser bättre ut?

    SvaraRadera
  3. Jag behåller mina BankNordik, men slängde ut mina Nordfyns bank-aktier häromdagen och köpte Deutsche bank istället. Jag var lite obekväm med Nordfyns som visserligen är lönsamma men som har lite väl svaga finanser för min smak. Nu är spridningen i portföljen lite mindre dålig än tidigare. Lika mycket bank, men mindre danska småbanker...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...