fredag 4 oktober 2013

Danske Bank igen

Klipper in en kortare intervju med Danske Banks nya VD.

Det blir intressant att se hur aktien reagerar på uttalandet att han kan komma att sänka avkastningsmålet på 12 %.

Jag är inte förvånad över detta för jag tror att det blir tufft att nå målet om inte utlåningen i Danmark börjar öka. Banken lider av en svag marknad i Danmark vilket bromsar utlåningstillväxten. Dessutom har banken tappat en del kunder genom införandet av diverse avgifter.

Jag är övertygad om att banken i längden kan bli framgångsrik och vägen för att bli framgångsrik är att ha nöjda kunder, inte att ha höga (högst) avgifter.

Han dementerar också ryktet om en strukturaffär med SEB vilket är självklart att han gör. Det hör till spelet. Jag är av uppfattningen att det inte det inte finns någon rök utan eld. Ägarbilden i de båda bankerna öppnar upp för en affär. Spännande tider väntar.


DANSKE BANK: AVKASTNINGSMÅL KAN KOMMA ATT SÄNKAS ENL VD (NY) (Direkt)  Skriv ut
2013-10-04 07:17
 
(tillägg: fjärde och femte stycket)
STOCKHOLM (Direkt) Danske Banks avkastningsmål om 12 procent på eget kapital 2015 kan komma att sänkas.
Det uppger bankens nya vd Thomas Borgen till fredagens upplaga av Dagens Industri.
En eventuell affär med SEB avböjer han emellertid att kommentera, skriver tidningen.
Samtidigt citeras vd med:
"Det jag jobbar med är att göra banken mer kundorienterad och effektiv. Det finns inga planer eller tankar på strukturella affärer".
Tillväxtmöjligheter ser han i Sverige och Norge.
"Tillväxten ska ske i Sverige och Norge - vi har spännande kunder och en god organisation. Där ser jag en god potential", säger han till tidningen.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910
Nyhetsbyrån Direkt

3 kommentarer:

  1. Nokian har fallit med 7% i detta nu, man vinstvarnar. Jag har i detta skede ingen aning om vad som har hänt, men det kan ju vara värt att ta sig en titt. //C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, såg det nu. Om de faller under 30 EUR ska jag ta mig en noggrann titt. Ett fantastiskt bolag!

      Radera
  2. Hur ser du på att SEB och Danske Bank skulle gå ihop? Som jag har förstått det så har ju danskarnas bostadsbubbla spruckit, vilket gör att du kan handla Danske Bank så billigt, medans vi i Sverige förmodligen har den framför oss.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...