tisdag 15 oktober 2013

Chesnara i köptagen

Jag skrev lite om Chesnara när jag gick igenom aktieportföljen för några veckor sedan. I det inlägget skrev jag följande:

"Bolaget har flaggat för att de söker aktivt efter nya förvärv. Detta är intressant då det kan öka vinsten framöver, de har historiskt varit mycket framgångsrika på att förvärva bolag".

Länk till tidigare inlägg om Chesnara

Chesnara läste vad jag skrev och slog till med ett företagsköp härom dagen.

"Chesnara Plc ("Chesnara") is pleased to announce that it has entered into an agreement to acquire the entire issued share capital of Direct Line Life Insurance Company Limited ("Direct Line Life"), from Direct Line Insurance Group Plc ("Direct Line Group"), for a total consideration of £39.3 million, payable in cash on completion (the "Acquisition"). The Acquisition will be financed from a combination of existing cash resources and a new bank facility".

Länk

Jag ska ärligt säga att jag har svårt att bedöma hur bra förvärvet är. Det kan jag kan säga är att Chesnara har varit duktiga historiskt på att förvärva och integrera bolag. Dock är det intressant att de tar tillvara på möjligheter som dyker upp.

Chesnara betalar 39 MGBP för bolaget. För detta får man en vinst före skatt på 9,4 MGBP och en vinst efter skatt på 6,9 MGBP. Låter som en ok prislapp. Med ett börsvärde på ca 330 MGBP så är inte detta köp att förakta. Det kommer helt klart att bidra till framtida vinster.

Chesnara reagerade positivt på förvärvet. Jag anser fortfarande att aktien är relativt fullvärderad runt 3,00 GBP. Jag säljer dock inte utan kommer hålla denna aktien länge. Det ska bli intressant att se vad det nya förvärvet bidrar med till vinstutvecklingen. Avslutningsvis några rader från Chesnaras CEO.

"Commenting on the Acquisition, Graham Kettleborough, Chief Executive Officer of Chesnara Plc said:

"We are very pleased to have reached agreement to acquire a complementary UK business which we can integrate with our existing UK life book. Adding this portfolio to our existing book of business brings extra security, from increased size and concentrated governance, to both existing and the newly acquired policyholders. It is of benefit to our shareholders as it fits with our strategy, is accretive to our embedded value and will also help support our dividend paying capacity in the medium term.""


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...