lördag 5 oktober 2013

Berättelsen om den onåbara banken (Swedbank)

Som jag tidigare skrivit så funderar vi på att köpa hus. Av den anledningen så kontaktade jag förra veckan banken. Jag ringde Swedbanks lokala kontor i stan för att boka in ett möte kring lånelöfte/bolån.

Jag ringde första samtalet till Swedbanks lokala bankkontor klockan 09.55. En växeltelefonist svarade och meddelade, när jag frågade efter någon att prata om bolån med, att jag skulle återkomma efter 10.00 då "bolånegruppen" tar emot samtal efter 10.00. Jag fick frågan om jag ville vänta kvar i luren 5 minuter eller återkomma. Jag valde att återkomma. Lätt förvånad la jag på luren och funderade både en och två gånger över varför de inte är tillgängliga på kontorstid.

Nåväl, jag ringde tillbaka klockan 10.00. Efter att ha väntat 2-3 minuter i telefonkö kom jag tillbaka till växeltelefonisten. Hon kopplade mig till bolånegruppen. Efter att 5 signaler gått fram så gick en telefonsvarare på. "jag kan inte ta ditt samtal just nu pip pip pip pip"....

Ok, lätt irriterad insåg jag att jag inte kom tillbaka till telefonisten utan att jag var tvungen att ringa tillbaka igen.

Jag gör ett nytt försök. Telefonisten svarar och kopplar mig återigen vidare till bolånegruppen. Det går signal efter signal men inget svar. Ingen vidarekoppling sker till växeln och efter 15-20 signaler lägger jag på luren.

Jag testar en 4:e gång och pratar igen med växeltelefonisten som kopplar mig vidare. Jag klargör att nu får "f-n" någon svara annars går jag till en annan bank. Jag kopplas vidare men ingen svarar återigen.

Jag ringer till växeln igen och en man svarar i luren. Jag förklarar att jag ringt 5 gånger utan att få tag i någon person som kan hjälpa mig med ett bolån. Han säger att han ska koppla mig vidare. Jag påpekar att jag inte vill bli vidarekopplad utan att han får hämta någon som jag kan prata med. Han säger då att han bara kan koppla mig vidare. Jag hälsar honom att jag inte är intresserad längre av att träffa någon person på banken och hälsar att jag istället ringer Nordea. Personen i växeln slänger då på luren.

Ja, vad ska man säga? Ingen vidare service att tala om hos Swedbank i min stad. Jag kan säga att jag aldrig kommer att låna några pengar i den banken. Jag kan också säga att ingen av mina vänner kommer att låna några pengar i den banken. 

Jag måste säga att jag tycker det är ett skämt att Swedbank, år 2013, öppnar klockan 10.00. Hela banken är ett skämt. Tillgänglighet och kundvänlighet borde vara a och o. Det är något som Swedbank har fullständigt missat. Kanske hade de en dålig dag? Kanske är det alltid så här? Jag vet inte för jag är sällan på banken. Men den dag då jag behövde prata med banken så hade de sovmorgon till 10.00 och när de väl hade öppnat så satt de antingen och fikade eller var de sena till jobbet eller hade inte kopplat på telefonen.

Nu är det helg så nu ska vi vara glada. Banken är stängd och allt är frid och fröjd :)




54 kommentarer:

  1. Låter som min erfarenhet av Swedbank. Försökte också ringa dit i veckan. Är inte kund hos dom, men hade frågor kring en utbetalnings avi som de skickat ut. Kom bara till en telefonsvarare som hela tiden uppmanade mig att slå in min personliga kod, vilket jag inte har när jag inte är kund hos dom. Ringde flera gånger och tryckte mig fram i deras automatiska system. Ville komma fram till deras personliga service, men för att komma dit så behövdes det också en personlig kod. Efter 6-7 försök gav jag upp, medan jag funderade över hur de lyckas få nya kunder när det är omöjligt att komma fram. Ringde istället min egen bank där en riktig människa svarade på första försöket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att du och jag är lite "gammaldags" som vill ha service? Men när man är så sällan på banken som jag är så vill man ha personell service.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Du har väl internetbank? Via den skickar du enkelt ett meddelande till din kontaktperson eller lokala kontoret om att de ska kontakta dig. Annars ringer du telefonbanken ...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Via telefonbanken kan du få lånelöfte även på helgen. :)

      Radera
    2. Japp, jag har internetbank och den använder jag flitigt för att betala räkningar mm. Men nu var jag i behov av personell service. Jag behövde veta hur banken hade att erbjuda. Insåg att jag behöver en bank med personlig service. Det är möjligt att jag är gammaldags men jag uppskattar att få tala med en riktig röst och inte en "dataröst".

      Radera
  3. Personligen har jag i stort sett bara dåliga bankerfarenheter (förutom min internetmäklare där jag sköter mina aktieaffärer - inte så mycket som kan gå fel när man i stort sett bara hanterar en tjänst). I korta drag gillar inte banker när man är ung, är påläst och tjänar mer än vad de gör.

    Hur som helst. Jag tänkte svara på ditt inlägg. Jag tror inte bara att det är Swedbank som är svåra att nå och få bra service ifrån. Jag kan lätt nämna tre banker som jag har haft som haft en kundservice som varit under all kritik. När jag tex. kommit i kontakt med någon så är det lätt att man kopplas vidare pga. personens begränsade ansvarsområde eller okunskap.

    Nej det är inte lätt att vara bankkund idag. Tyvärr. Ha en skön bank-fri helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, detta gäller säkerligen inte bara Swedbank. Jag har liknande erfarenheter av att vara påläst. Jag "smulade" sönder en placeringsrådgivare på en bank när personen försökte lura på mig en massa skitprodukter...

      Radera
  4. De är klart bättre på mejl än via telefon men jag håller med om aatt de är usla.

    Men några som är ännu värre är Fora. Jag sitter just nu med pensionsbeskedet till en död människa och det verkar helt omöjligt att få kontakt med dem utan att vara företagskund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fora, har jag själv erfarenhet av.... Det är krångligt värre...

      Radera
  5. Så här blir det alltid när företaget i fråga tjänar för mycket pengar, sett det så ofta. Nya, hungriga uppstickare har aldrig detta problem. Och eftersom de fyra storbankerna är en slags laglig kartell så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng. De tjänar väldigt mycket pengar i förhållande till tjänsterna som de utför. Mycket skulle gå att göra bättre!

      Radera
  6. Verkligen uselt! Precis sånt som kostar i form av förlorade kunder...

    Kan rekommendera denna länk för kundnöjdhet generellt. Nordea verkar tom vara ännu sämre än Swedbank (!).

    Länk: http://kvalitetsindex.se/index.php?option=com_content&view=article&id=298&Itemid=151&lang=en

    SvaraRadera
  7. Att ringa samma nummer 5 gånger säger mer om...
    Även jag är delkund på swedbank men håller till största del inte med dig om banken i detta fall. Jag är ingen stor vän av banker generellt utan träffar dem uteslutande när det handlar om att förhandla bolån då det är min övertygelse att jag når störst framgång i ett personligt möte. Jag har ett arbete som gör att jag helst träffar banken på morgonen 08:00 alternativt efter 17:00 och det brukar inte vara något problem om jag har 1 till 2 veckors framförhållning vilket jag tycker är rimlig väntan. Svenska bankers huvudsakliga intäktskälla är utlåning så att Swedbank inte önskar träffa dig som potentiell lånekund ger jag inte mycket för. Bankens personal är säljare och säljer gör man genom att träffa kunder så sannolikheten är ganska hög att de fikande banktjänstemännen eventuellt kanske har säljkrav för att behålla jobben och därför träffar kunder istället för att sitta och vänta på att någon skall ringa dem....Du använder onekligen internet. När jag går in på Swedbanks hemsida möts jag av en stor banner om bolån. Om jag väljer att klicka på den så möts jag av telefonnummer om jag önskar prata bolån med öppetider 8-20, möjligheter til Lånelöfte via internet med svar på 2 minuter osv. Jag har själv inte testat dessa vägar utan brukar skicka meddelande via min internetbank att banken skall kontakta mig, en väg som funkar för mig. Pröva gärna någon av dessa vägar in och återkoppla hur du lyckades. Du kan prova idag lördag då banken onekligen inte verkar stängd enligt deras hemsida...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen större erfarenhet av att kontakta min bank. Jag tog för givet att man skulle ringa det lokala kontoret och boka ett möte. Jag har en del att lära när det gäller att komma fram till personlig service.

      Jag måste lära mig att gå den rätta vägen. Dvs via en dataröst och en telefonkö för att de sedan ska ringa upp och jag ska kunna/hinna svara och mötet ska ligga 2 veckor fram i tiden trots att jag ska köpa hus om 1 dag.

      Jag säger det igen. Jag är inte imponerad. Jag föredrar att komma fram till kontoret, prata med en handläggare, boka tid för ett möte med en kunnig handläggare.

      Jag ska testa ditt sätt nästa gång jag ska låna. Men det blir inte Swedbank som blir banken utan någon av de andra.

      Radera
  8. Fast har du ingen egen bankman? Det har jag. Har hans direktnummer, mobilnummer och mail! Han bjuder in på träff och fika en gång om året för genomgång! Har handelsbanken. Är jätte nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har ingen kontaktperson. Swedbank vill inte ha några kunder i lokalerna utan de vill styra sina kunder med en dataröst istället. När man väl behöver deras hjälp så inser man att är värdelösa.

      Jag ska ringa Handelsbanken istället. Även om man inte får världens bästa rådgivare så får man en kontaktperson.

      Radera
  9. Har också Handelsbanken och en personlig bankkontakt som jag kan maila eller ringa och som alltid hör av sig. Med din ekonomi är du en eftertraktad kund med goda möjligheter att förhandla till dig en bra ränta. Om jag var du hade jag vänt mig till det lokala Handelsbank-kontoret och bett om en tid för ett personligt möte. Byt bank helt och hållet om du måste. Det är ett väldigt bra argument för bra ränta och inte så krångligt som det låter. Jag gjorde det för några år sedan och ångrar mig inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska gå vidare med övriga banker och se vad de kan erbjuda. Troligtvis väljer jag den bank som är mest tillgänglig. Handelsbanken låter som ett bra exempel på en bank där man är tillgänglig. Kosta vad det kostar vill.

      Radera
  10. Vill du ha hjälp med bolån på helgen hos Swedbank kan du tydligen ringa telefonbanken 0771-22 11 22, öppet alla dagar 7-23.

    SvaraRadera
  11. Problemet är tyvärr att du tar åt dig för mycket av en enda situation. Detta sammanfattar knappast bankmarknaden. Det finns bra och dålig service i alla storbankerna. Det kan skilja beroende på kontor/dag/sätt att kontakta banken m.m. Som jag ser det och jag har åtminstone lite insyn i flera banker både ifrån jobb/kund/företagssidan så ser jag inte Swedbank som sämre än någon annan. Snarare tvärtom om vi jämför med Nordea eller SEB. Jag tror stenhårt på Swedbank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett exempel i mitt inlägg. Jag skriver också att i inlägget att jag råkade ut för en engångsföreteelse. Jag kanske också måste lära mig sättet som man ska nå en bank. Man ska inte ringa kontoret utan gå helt andra vägar för att få tag i en person lokalt eller få till ett möte. Jag tror inte de andra heller är bättre.

      Radera
    2. Fattar inte hur någon kan försvara bankerna i den här frågan. Vi snackar organisationer som tjänar 10 000 tals kronor på dig/mig som kund o de saknar fungerande system för att ta emot kunder. Kasst, värdelöst och fullständigt uselt är det. Nämn en annan bransch där servicen är så här dålig.

      Radera
  12. Banker är till för ägarna, det är en missuppfattning att de skulle vara intresserade av att ha kunder...

    SvaraRadera
  13. Jag har bytt från swedbank två gånger, först till föreningsbanken och sedan när de slogs ihop till SHB, vilken är tilgänglig, korta köer och god service

    SvaraRadera
  14. Min bild är att Handelsbanken är lite dyrare men deras service är klart bättre än övriga storbanker (och även Skandiabanken som verkar ha gått ner sig på senare år). Att ha en personlig bankman (som man ju får på Handelsbanken) ska ej underskattas om man har brådskande/många bankärenden. Har dock själv inte Handelsbanken privat.

    Gällande Swedbank är mitt sista minne om dem ett inkompetent bankkontor där jag efter att ha blivit runtslussad i ungefär 1h mellan 3 olika köer, lyckades stänga mina konton. Det sista som hände var att jag skulle föra över de sista ~200 kr till min nya bank. För detta skulle utgå en avgift. Upplyste bankmannen att min nya bank inte hade några liknande avgifter, varpå han, felaktigt, tvärsäkert hävdade att så var det inte alls! Sen sa han att det var "rätt åt mig" att jag hade fått vänta i 1h i kö. Härliga människor där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, skön berättelse! Handelsbanken verkar få bra betyg av många läsare. Kanske är där jag ska börja ta kontakt nästa gång det är dags.

      Radera
    2. Hahaha! Ungefär samma sak hände mig! Jag hade ett konto som blivit kvar som jag tänkte avsluta. Första gången jag var där väntade jag i 40 min, sen var jag tvungen att gå o jobba. Vid försök nummer 2 gick jag fram till "guiderna" och förklarade mitt ärende. De placerade mig i en kö där jag väntade i ca 30 min. När det väl var min tur snäste de att jag inte kunde avsluta kontot där utan skulle till kön för fördjupade ärenden. Ställde mig snällt där och väntade i ca 20 min till. Där blev jag informerad om att jag inte kunde avsluta mitt konto där utan det skulle jag göra framme i kassan. Jag ställde mig i en tredje kö i ca 15 min. När jag kom fram förklarade kassörskan att nej, det kunde jag inte göra där utan skulle gå till kön för fördjupade ärenden, alltså där jag nyss kom ifrån. Då var mitt tålamod slut. Jag förklarade att jag inte tänkte röra mig ur fläcken då jag blivit runtskickad fram och tillbaka och att jag bara ville att de skulle avsluta mitt jävla konto i deras skämt till bank. Det slutade med att jag fick ställa mig först i kön till fördjupade ärenden medan kunden och bankkvinnan pratade färdigt om semesterresor.

      Jag avskyr Swedbank innerligt. Jag har väldigt låg respekt för företag där det är nästintill omöjligt att avsluta deras tjänster. Swedbanks service är obefintlig och jag kommer aldrig aldrig ha dem som bank igen någonsin.

      Radera
  15. Hej kära bloggläsare! Efter att ha varit kund i Swedbank i 15 år skulle jag nu med fru och barn köpa hus och ta ett enormt huslån. Vi är två akademiker med heltidsjobb och bra lön i Malmöregionen. Jag undersökte alternativ till Swedbank först. SEB tog emot oss snabbt och lätt men med svalt intresse, vi fick inget bra erbjudande. Min frus Nordea tog först emot oss snabbt och påbörjade processen men sedan återkom de aldrig med lånelöfte (vi hade ett konkret hus och var i köpprocess). Vi mailade direkt till kontaktperson men inget svar. Vi försökte ringa men växeln kunde/ville inte koppla oss direkt till bankpersonen.

    Mitt Swedbank gav direkt bra lånelöfte så vi gick vidare med dem. Innan vi köpt och skulle flytta in i huset hade vi haft totalt fyra kontaktpersoner på Swedbank (!). Detta berodde på att folk bytade kontor, bank, gick på mammaledighet så trots allt inte Swedbanks fel, ren otur. Varje gång vi fick ny kontaktperson uppfattade jag det som att det inte varit någon överlämning och vi fick återupprepa allt från början (arbetsgivare, budget, förhandling om räntor, etc) - dåligt av Swedbank kan man tycka?!

    Av person #3 fick vi till slut topplån och bottenlån till samma förmånliga ränta. Under tiden hos person #4 höjdes räntan på topplånet och jag protesterade! Efter långa diskussioner om villkoren erbjöd person #4 att Swedbank gratis värderade om huset och om lånen rymdes innanför 75% skulle topplånet läggas om och allt bli bottenlån med förmånlig ränta – schysst av Swedbank! Sagt och gjort, bekräftelse på allt hem. Efter ett kvartal drogs första räntebetalningen och var signifikant högre? Då hade Swedbank lagt om tidigare bottenlån och topplån till nytt bottenlån MED HöGRE RäNTA! Utan att nämna eller meddela detta under processen eller inkludera i bekräftelsebesked.

    Långa diskussioner med person #4 följde utan resultat. Jag bad om att få en ny kontaktperson men vägrades. Jag försökte ringa men kom till växeln som vid två separata tillfällen, efter lång väntan i kö, skulle be alternativ person ringa/maila oss men vi fick ingen kontakt. Under lunch med vänner raljerade jag om Swedbank mardrömmen och de tipsade om Danske Bank i Malmö. Vi bytade direkt vid första mötet, bra räntor och villkor och grym service via mail med kontaktperson fram tills i dag (ett år nu). Måste påpekas att alla på Danske Bank är före detta Swedank, Nordea, SEB anställda.

    Verkar som att många har dåliga erfarenheter med en rad olika banker. Service är så klart väldigt personberoende men det förvånar mig att de rutiner man har på bank nivå inte håller måttet.

    Fortsatt lycka till i husletandet Mr & Mrs äga min tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Ja, dåliga erfarenheter verkar det finnas gott om när man läser kommentarerna här. Din berättelse är helt sanslös. Danske Bank kanske kan vara något? De finns i stan.

      Radera
  16. Du avfärdar en bank på fel grunder. Det är bara siffror som borde avgöra vilken barn som är bäst på att ta bolån från. I och med att bolånen handlar om så mycket pengar så borde det vara acceptabelt med lite krångel för att ordna det. Att undersöka många erbjudanden från olika banker borde kunna vara värt till och med flera dagars väntande i telefonköer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, för mig är service a och o och jag kan tänka mig att betala lite mer för bra tillgänglighet, kompetens och service. Men visst är låga räntor viktigt om man ska köpa ett hus som kostar mycket pengar. Men jag tror att vi kan få till mycket bra räntor oavsett bank. Telefonköer är jag allergisk mot...

      Radera
  17. Jag har samma upplevelse av Swedbank, Jag skulle ta ett lån till mitt AB men fick aldrig återkoppling från min kontaktperson, till slut ringde jag både avdelningschefen och kontorschefen. Inget av detta gav resultat så vi bytte till handelsbanken där min bankman igår kom över på fika på vår firma och startade några nya valuta konton då jag inte kunde ta mig till deras kontor. Service.

    SvaraRadera
  18. Med dåliga erfarenheter av Swedbank bytte jag också till Nordea. Nu är jag mkt nöjd.

    SvaraRadera
  19. Min erfarenhet av Swedbanks "service"
    Fick jag ett Mastercard ringde telefonbanken och sa att jag ville ha ett VISA, fick till svar att det inte gick att få längre och så var de med det.

    Hörde sedan ryckten om att de hade fortfarande delar ut VISA, Så jag ringde igen till telefonbanken och frågade om jag kunde få ett VISA, fick samma svar igen att det inte gick längre utan det var Mastercard som gäller nu. Då bad jag dem spärra och säga upp mitt nya kort om det inte går att få VISA. Jag vill inte ha ett till Mastercard då jag har de via Ica och Eurocard på jobbet. Kortet spärrades och sades upp.

    Skrev sedan ett meddelande på Internetbanken och frågade om man var tvungen att byta bank för att få ett VISA kort.
    Det tar 1min sen ringer de upp och erbjuder ett VISA kort.

    Tycker det är helt sjukt att man ska behöva hota sin bank för att få korrekt service.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkade ut för samma sak. Har nu mastercard som jag fick via Swedbank. Jag brydde mig dock inte så mycket då det inte spelar någon roll för mig. Men jag håller med dig om att det är märkligt att man ska behöva "hota" med att byta bank för att det ska hända något.

      Radera
  20. Själv blev jag uppringd av SEB och frågade om jag ville ha ett möte och diskutera min ekonomi, sa att jag ville prata bolån och de lovade att en handläggare på nacka kontoret skulle höra av sig.

    Sagt och gjort en handläggare hör av sig när han hör vilket litet lån jag vill diskutera (400 000) hänvisar han till telefonbanken. Säger att jag har mycket dålig erfarenhet av telefonbanken men han säger att jag ändå skall ringa dit.

    Ringer telefonbanken och inget fungerar blir bortkopplad vid en verifiering. Blir lite förbannad och mailar kontorschefen på nacka kontoret och frågar hur man bär sig åt för att bli kund och berätta min historia.

    10 minuter senare ringer kontorschefen upp och ser till att jag får ett möte på kontoret dagen efter. Är i övrigt mycket nöjd med SEB. Klart bästa räntorna av alla banker som jag besökte och minst krav på mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där j-a telefonbanken! :) Många som som har dåliga erfarenheter av den.

      Radera
  21. Lustigt, jag har också dålig erfarenhet av just Swedbank, som jag har skrivit om här:

    http://sparblogg.blogspot.se/2013/07/herregud-swedbank.html

    Vi har Nordea som bolånebank eftersom de erbjöd oss lägst ränta och har fortsatt ligga lågt i jämförelse.Vi har en del ränterabatt också även om man själv måste ligga på varje år för att få ha kvar rabatten. Bevakar man inte själv så tar Nordea bort rabatten efter ett år i smyg.

    Swedbank var nog aldrig intresserade av vårt lån, trots att det är stort, att vi tjänar bra, har långa fasta anställningar, hus i ett populärt område och en stor likvid buffert.

    Har nästan lust att gå dit och citera Pretty Woman. "You work on Commission, right? Big mistake. Huge!" Men jag orkar inte lägga ned de timmar det verkar ta innan man eventuellt får prata med någon som handhar bolån och inte är på fikarast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste din berättelse och skrattade gott åt eländet.

      Radera
  22. Hade Swedbank tidigare och kan bara hålla med tidigare talare. Alltid riktigt dålig service hos dom. Det var en av anledningarna till att jag bytte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har du nu? Är du mer nöjd?

      Radera
  23. Man vill inte låna ut längre, perfekt, då slipper Svensson låna en massa pengar i onödan.

    Den bästa reglen; man skall aldrig ha med banker att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din regel skriver jag under på. Det är ungefär så jag har tänkt men när man väl behöver ha med banken att göra så blir man ledsen...Att få kontakt med Swedbank kräver antagligen att man är ledig på dagarna för att hinna med telefonköer, mai och att bli återuppringd etc.

      Radera
  24. Jag har bytt till en mindre lokal sparbank för längesedan. Bla pga otrevligt bemötande men även över en incident. Banken har många som sitter och väntar på sin tur, så även jag. Men när jag fullgjort mitt ärende så råkar jag se att en banktjänsteman sitter och lägger patiens på datorn... Har aldrig satt min fot på Swedbank i Luleå efter det. Sparbanken Nord i Piteå är mycket bättre, svarar alltid, bra service, lägre avgifter+att dom investerar en del av överskottet i bygden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul det där med de mindre lokala bankerna. Vi skulle behöva ha fler av dom. Oligopolet som vi har nu leder inte till någon vidare service från bankerna. Men väldigt höga vinster för aktieägarna.

      Radera
  25. Här i Norge varar det genomsnittliga äktenskapet i 9,9 år.
    Det genomsnittliga kundförhållandet i Nordea är ca 17 år...

    Det är delvis kundernas fel att bankerna har en så stark marknadsställning, tyvärr.

    SvaraRadera
  26. För min del vill jag varna för Länsförsäkringars bank. Jag tog ett mindre lån där för att det är en bank med mer regional anknytning. Men nu när jag vill lösa det (lånet är inte bundet) är det bara hinder. Som enbart internetbankskund känner jag mig som persona non grata.
    När det gäller SHB vill jag vara ärlig och säga att jag är aktieägare där, och det har varit mycket lönsamt. Men banken har ju också varit lönsamt för personalen via Octagonen. Jag har valt att inte alls vara kund i en bank som jag är delägare i, eftersom personalen lade sig i var jag hade mina pengar. Bankfacket var det sista jag hade kvar hos dem, och jag kunde inte ens besöka det utan att personalen började fråga ut mig. Visst, en personlig bankman är nog bra för en del, men det ingår i affärsmodellen att de ska övertala kunderna att bli helkunder. Jag misstänker att du, ägamintid, inte behöver deras råd. Dock är SHB bra för de äldre eftersom de har kvar kontanthanteringen.
    //V-a

    SvaraRadera
  27. Jag har haft Swedbank i många år, men har inte haft mycket med dem att göra, så jag har sluppit märka ovanstående saker personligen.
    Av allt jag hör här (och har hört tidigare) kan jag meddela att jag sympatibyter till annan bank (Handelsbanken och Danske Bank ligger bra till) vid första bästa tillfälle.
    Dålig tjänst ska ge konsekvenser för företaget, och det behöver inte ha drabbat mig personligen..

    SvaraRadera
  28. Lustigt, jag hade exakt samma upplevelse själv när jag skulle skaffa bostadslån inför vårt köp av bostadsrätt i våras. Jag ringde runt och bokade tid för samtal på fyra banker. På tre banker gick det smidigt och trevligt att boka in tider, på Swedbank suckade och pustade dom i luren och jag fick kämpa som bara den för att bli kopplad till rätt person osv, detta trots att jag betonade att vi vill ta ett bostadslån(!). Till slut efter många om och men fick jag en tid inbokad på rätt kontor. När jag väl gick dit på inbokad tid, anmälde jag mig i receptionen och blev hänvisad till en handläggare. Gick bort till det kontoret och knackade på. Handläggaren var upptagen med någon annan och hade aldrig hört talas om mig och skickade tillbaks mig till receptionen. Där förstod man inte vad som hänt alls (hur nu det kan funka, så stort var inte kontoret att det borde bli såna förvirringar). Jag frågade om jag inte kunde få träffa någon annan handläggare nu när jag ändå var där, eftersom jag tagit ledigt från jobbet för detta. Betonade återigen att jag ju faktiskt är ute efter att ta ett bolån så det borde ju vara i deras intresse. Receptionisten knappade lite på datorn och sa sedan att tyvärr, det går inte. Är det verkligen säkert? Frågade jag. Ja, sa hon. Ok, sa jag och började ta på mig jackan för att gå. Då erbjöd hon sig att boka in mig på en tid en annan dag. Nej det vill jag inte, svarade jag, jag har insett att jag inte någonsin kommer vilja vara kund här.

    SvaraRadera
  29. Jag kan ju även tillägga till min kommentar här ovan att mina möten på de tre andra bankerna gick mycket smidigt och trevligt helt utan problem. Jag tycker det är anmärkningsvärt att Swedbank lyckas få några kunder över huvud taget.

    SvaraRadera
  30. Hej var och en

    Jag är Sir.Jose Rodriquez Sanchez generaldirektör hypoteksbanken Investment Plc en registrerad och certifierad lån långivare, jag ger ut lån till 3% ränta till dem som behöver lån, Vi ger ut både personliga lån och Business lån, vi ger ut personliga lån i intervallet $ 5,000.00 till $ 100,000.00 medan Business lån ges ut från intervallet $ 100,000.00 till $ 100,000,000.00. Intresserad person bör kontakta oss via e-post: joserodriquezsanchez@hotmail.com

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...