söndag 6 oktober 2013

Banco Santander rusar



Varje gång jag tittar på portföljen så lyser Santander grönt. Aktien har gått upp enormt mycket senaste 3 månaderna.

Uppgången senaste månaden är 20 % och de senaste 3 månaderna hela 34 %. En sanslös uppgång för en så stor bank. Samtidigt har börsen i USA och Europa gått ganska svagt. Uppgången förbryllar mig något.

Vad är då förklaringen? Det finns faktiskt inte mycket nyheter som underbygger uppgången. Inte bolagsspecifika nyheter i alla fall.

Jag tror uppgången har att göra med att Brasilien börjar stabiliseras vilket nu diskonteras i aktien. Brasilien och Sydamerika är Santanders viktigaste marknader. Även en viss stabilisering i Spanien kan skönjas vilket också kan vara en bidragande orsak. Jag slängde ett snabbt öga på Telefonica och ITUB och konstaterar att Telefonica visar samma mönster med en liknande uppgång senaste 3 månaderna. Den Brasilianska banken ITUB är också upp kraftigt senaste 3 månaderna.

Jag tror att uppgångarna är ett tecken på att Brasilien är på väg att vända. Vi får se om detta stämmer kommande månader.

Jag hade tänkt att öka i Santander men kursuppgången har gjort att jag avvaktar och försöker komma in på lägre kurser.

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag var riktigt nära att investera i banken i somras men valet föll på andra bolag då. Alltid svårt mentalt att gå in i bolag som rusat.


    Vill också passa på att informera dig och andra här på sidan att jag startat en blogg nyligen som ni gärna får titta in på och också gärna kommentera. Hoppas ni hittar nått intressant och att den kan utvecklas till något fortlöpande. Ägamintid är en stor inspiration för mig och jag har några enligt mig riktigt bra bloggar i bloggflödet på högersida.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag ska kika in på din blogg.

      Radera
  2. Vad tycker du är inte Santander fortfarande lågt värderad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tycker den är lågt värderad och jag kommer inte att sälja. Men jag kommer inte att köpa i stora mängder innan vi får en rekyl. En uppgång på över 30 % på 3 månader är väl mycket för att jag ska öka på nu. Väntar in en rekyl.

      Radera
  3. Santander är fortfarande ganska billig. Eget kapital är ungefär 97 miljarder USD och börsvärdet är 91,5 miljarder USD vid 8,6 USD/aktie. Eget kapital per aktie är alltså omkring 9 USD.

    Med ett ROE över en cykel på 10-12 % gör Santander en vinst på omkring 0,9-1,1 USD/aktie vilket betyder att nuvarande P/E är i intervallet 8-10. Det är inte jättebilligt men inte särskilt dyrt heller.

    Själv köpte jag lite POSCO idag. Ser ungefär samma läge som för bankerna, men det är inte ett finansbolag vilket är precis vad min (och din?) portfölj behöver ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Santander är inte dyr. Men det har ändå skett en kraftig uppvärdering senaste tiden vilket är roligt.

      Jag ska kika in Posco. Jag är ingen stor fan av stål och råvaror men ska ändå ta en kik.Håller med dig om att vi behöver lite annat än finans! ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...