söndag 20 oktober 2013

2013 var finansaktiernas år, 2014 är ? år

2013 har än så länge varit ett makalöst bra börsår. Europeiska börser och amerikanska börser har stigit ordentligt.

Vi har fått ta del i uppgången, och fått en än bättre utveckling, genom vår exponering mot finansaktier.

Det börjar bli svårt att hitta bolag nu, bolagen känns ganska rimligt värderade.

Jag kan inte se att det finns några riktiga straffsparkar inför 2014. Portföljen kommer till stora delar att se ut som den gör nu.

2014 ser osäkert ut (som alltid). Värderingarna är ganska rimliga så svagare konjunkturtendenser kan slå igenom med lägre aktiekurser.

Frågan är vad som kommer att lyfta 2014?

BRIC?
Råvaror?
Shipping?
Afrika?
Södra Europa?
Fastigheter?

Vad tror ni om börsåret 2014?


16 kommentarer:

  1. God Kväll
    Fortfarande ingen information om Trustbuddy uttaget?
    För övrigt så kommer ju 2014 antagligen att börja surt med tanke på USA och deras budget bråk, eller så blir det bara ett ryck på axlarna som det känns att det var denna gång.
    Sen blir det spännande att se hur marknaden reagerar långsiktigt när Fed börjar dra tillbaka stödköpen.
    Av dina punkter så tror jag att Shipping kommer att ha ett bra år, frågan är vilka bolag som är värda att satsa på!?
    Några förslag? American Tanker är ju ett man har ögonen på.
    Europa tror jag planar ut ytterligare 1-2 år iaf vissa länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inga pengar har jag fått. Har mailat dom och frågat men inte fått något svar. Börjar bli lite smått förbannad. Lovar att återkomma när jag har mer information kring mitt uttag av pengar.

      Radera
    2. De har 30 dagar på sig att betala ut pengarna enligt avtalet om jag minns rätt. Men ring dem det brukar funka snabbt.

      Radera
    3. Mailade just ett direktnummer till en bra person på trustbuddy till dig

      Radera
    4. Tack, jag ska ta kontakt med dom och fråga vad som händer nu!

      Radera
  2. Tror att vi kan komma att se en stigande eller stillastående börs fram till årsskiftet. Mycket fokus nu blir på rapporterna, bara för att i början av året flytta fokus återigen mot USA och deras budgetbråk.

    Det är min gissning :)

    Mvh
    Investerarens.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, budgetbråket lär bli verklighet. Åååå, va trött jag är på deras tjabbel....

      Radera
  3. Skog och odlingsbar mark är jag inne på. Holmen, Stora och Black erath farming tycker jag ser intressanta ut. Många av dessa bolag är larvigt lågt värderade plus att ingen tycker om dom. Jag tycker det känns som en bra mix. Sen har BEF och Holmen haft fina insiderköp dessutom.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holmen har jag sneglat lite på. Urtråkiga men ändå stabila och tuggar på. Reella värden är alltid intressant. Mycket tillgångar för pengarna är något jag gillar.

      Radera
  4. Tror Ratos och Oriflame kan återhämta sig......Känns som 2013 var ett förlorat år men dom kommer igen. 58 kr för Ratos och 198 kr för Oriflame känns bra på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oriflame är jag lite intresserad av. Håller ett extra öga på bolaget kring dessa nivåer.

      Radera
  5. Hej ÄMT! Hur ser du på ditt Kvaerner-innehav? /Niclas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behåller dom. Ser ingenting som har ändrats i bolaget sedan jag köpte på 9,40 nkr. Kan tänka mig att öka om de sjunker ytterligare.

      Radera
  6. Jag tror att shipping och annan transportrelaterad verksamhet kan få ett lyft. Varför inte gamla hederliga post-verksamheter som gynnas av ökad internethandel?

    Egentligen har jag ingen aning, men alltid kul att gissa:-)

    SvaraRadera
  7. Skulle säga att företag som utvecklar spel och appar kommer vara heta :)

    Kampen mot index

    SvaraRadera
  8. Det verkar som att man ska undvika Sverige om man får tro det man läser. SEB ska börja sälja av en väldigt stor del av sina Svenska aktier i sina fonder i Februari. Över 10 miljarder till att börja med har jag hört. Många placerare ger rådet att minska andelen i fonder som placerar i Sverige. Men detta är så klart inga nyheter för den som följt marknaden senaste året. Frågan som alla ställer sig är så klart åt vilket håll man ska blicka åt. Vad tror ni om USA? Dom har haft det kämpigt länge. Får dom bara snurr på budgetunderskottet, arbetslösheten så konsumtionen kickar igång så kanske det kan vara nått.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...