söndag 8 september 2013

Utdelning augusti 2 100 kr

Augustis utdelningar summerade till 2 100 kr och bestod av Santander, Prospect Capital och Citigroup.

Hittills i år har vi erhållit 28 100 kr i utdelningar.

Rullande 12-månader ligger utdelningen nu på ca 47 000 kr.

I oktober kommer en stor portion utdelning då bl.a. Immofinanz, Kvaerner och Chesnara har utdelning. Räknar med att det blir över 10 000 kr i oktober vilket är den nästa bästa månaden efter maj.

Nedan visas utfall för 2011 och 2012 och prognos för 2013 och 2014. 2014 avser utdelningen med de innehav som äger just nu.



15 kommentarer:

  1. Det börjar bli riktigt trevliga summor nu! Kul! Bra jobbat!

    Själv har jag precis börjat på min utdelningsportfölj utöver min redovisade OMX-strategi och den ger idag inte många kr. Jag har dock för avsikt att bygga upp den under de kommande åren så jag ser gärna en rejäl dipp i marknaden.

    Det ska också bli intressant att se hur många som klarar av att stå kvar när det blåser snålt.

    -cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tack det börjar bli lite pengar och mer blir det nästa år.

      Jag hoppas också på en större korrektion. 20-25 % ner under 1-2 år hade inte suttit fel. Då gäller det att vara kall och ha tålamod och kliniskt köpa regelbundet.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Så sant!

      Vi får helt enkelt se vart det bär av, vi kan likväl få se en stigande börs både 2014 och 2015 innan en korrektion kommer.

      Men för oss långsiktiga investerare så spelar det ju ingen roll, mycket skönt!

      -cmj
      Trading the OMX

      Radera
  2. Ser du uppsida i Santander? Jag skulle nog vila påstå att risken är stor där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medelstor risk ser jag. De står på många ben och balanserar verksamheten bra. Uppsidan är stor om Europa lyfter och Brasilien stabiliseras. På lång sikt är de mycket bra positionerade.

      Radera
  3. Räknar du ner utdelningen i Santander med ca 85 % i de här siffrorna? Ca 85 % valde nya aktier istället för pengar i Santanders scrip dividend-system vid den senaste utdelningen, vilket betyder att 85 % av utdelningen bara är ren utspädning. Börskursen borde teoretiskt sett minska i enlighet med utspädningen och då ser ju utdelningen stor och fin ut, men det befintliga innehavet minskar samtidigt i värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar med hela utdelningen även om jag späds ut. Dock ökar jag mitt anskaffningsvärde på aktien i takt med de nya aktierna även om jag inte betalat något för dom. Så länge börskursen står still som den gör nu så ökar ju mitt värde.

      Radera
    2. Ja, men på lång sikt ska man nog räkna med att börskursen korrigeras till det nya antalet aktier. Det blir ju en försköning av utdelningen. Men på lång sikt måste de lägga av med scrip dividend och då blir frågan oväsentlig.

      Radera
  4. Hej,
    Väldigt intressant blog du har! Jag hittade den för några veckor sedan och sedan dess har jag läst och läst. Det har även sporrat mig att själv läsa på mer om mina innehav och framtida prospects. På tala om det, har du tittat något på Sampo? Jag har inte hunnit titta på årsredovisningen ännu, endast nyckeltalen men combined ration är ju ganska låg och P/E tal på runt 12. Jag tycker det ser intressant ut, det skulle vara kul att höra din åsikt (om du nu har uppmärksammat företaget).

    Tack för en bra blog!

    Mvh,
    Jacob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat på Sampo och det är ett riktigt bra bolag men värderingen är högre än t.ex. Protector där jag har valt att lägga mina pengar när det gäller nordiska försäkringsbolag. Vid en större korrigering kan jag tänka mig att köpa Sampo.

      Radera
  5. I thought I would ask if you knew of a website that lists all of the Swedish dividend paying stocks that someone could look at when trying to decide on companies to invest in. I have searched and can only find short lists here and there.

    -msm

    SvaraRadera
  6. Tjena

    Å tack för en bra blogg...

    Vilken dag fick du utdelning från Banco Santander? Och har du gjort något aktiv val kring utdelningen?

    MVH Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väljer nya aktier. Fick utdelningen den 12/8.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...