torsdag 5 september 2013

Ökat upp i Protector Försäkring

Protector Försäkring har jag skrivit om i två tidigare inlägg, se här. Aktien tillhör nu ett av mina större innehav. Aktien har gått starkt sedan Q2 men ett kvartal är inget att hänga upp sig för mycket på.

Det som gör Protector intressant som innehav är:

Combined ration ligger runt 90 % historiskt vilket innebär att de tjänar bra med pengar på försäkringsverksamheten. Många försäkringsbolag tjänar, tro det eller ej, mest pengar på investeringsdelen.

Bolaget kommer att växa med 10-15 % 2014 och 2015 i takt med att de slår sig in på den svenska och danska marknaden. Det finns betydande tillväxtpotential i Sverige och Danmark och dessutom är jag övertygad om att marginalförbättringarna kommande år i dessa länder kommer att leda till mycket stor vinstökning för Protector.

Bolaget har en mycket hög kundnöjdhet vilket också återspeglas i att de flesta kunder väljer att förlänga sin försäkring hos Protector.

Deras investeringsportfölj ligger nu runt 4 miljarder NOK vilket ska jämföras med börsvärdet på 1,6 miljarder NOK. Det finns alltså en stor hävstång här om man kan nå en rimlig avkastning på dessa pengar. Jag måste säga att jag är något skeptisk kring denna del. Jag tror att bolaget är bättre på försäkringar än man är på investeringar men de får gärna överbevisa mig.

En spretig ägarbild gör bolaget till ett uppköpsobjekt.

Som jag tidigare har skrivit om så motiverar idag bara försäkringsdelen en värdering på dagens kursnivå. Om de kan nå en avkastning på 4 % på investeringsdelen så adderar detta lika mycket till. Sen ska tillväxten adderas. Jag tror att bolaget omsätter 50 % mer om 3-4 år och tjänar 50 % mer än idag. Om bolaget finns kvar om 4 år, vilket jag inte tror, så kommer nog aktien att handlas till dubbla priset. Medan man väntar på uppvärderingen så kan man förvänta sig en saftig utdelning.

Försäkringsbolag har oftast ingen stabil vinstutveckling vilket beror på svängningar i investeringsresultateten samt katastrofer mm. Men Protector har en intjäningsförmåga som motiverar ett mycket högre pris än idag, det är min absoluta övertygelse. Jag ökade därför upp i aktien och den är nu en väsentlig del av portföljen.

Det återstår att se om några år om det var rätt eller inte.





6 kommentarer:

  1. Hej, är du inte rädd för en norsk bostadskrasch och allt som kommer innebära för Protector?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner en oro över den norska bomarknaden precis som jag känner över den svenska. Det skulle påverka Protector i viss utsträckning operativt men inte i allt för stor utsträckning. Där emot skulle nog norska börsen ta stryk vilket lär synas i aktiekursen. Jag ökar om aktien rör sig mot 15-16 NOK

      Radera
  2. PF är egentligen inte så beroende av själva prisnivån utan snarare hur många objekt som omsätts - försäkringen kostar ju lika mycket även om priset har gått ned. Om nedgången däremot innebär att det säljs färre bostäder så kommer det vara negativt för PF. Dock har de ju flera ben att stå på så de står och faller inte med ägarskiftesförsäkringarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så fungerar det. Ett boprisfall skulle nog minska omsättningen något på fastigheter men framförallt skulle nog börsen i Norge ta stryk och därmed också Protector. Men operativt skulle bolaget inte påverkas särskilt mycket.

      Radera
  3. Bara utländska aktier i portföljen? har du några svenska aktier som du följer som kan vara tänkbara att investera i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en del svenska aktier på bevakningslistan. Kommer att presentera den inom kort. Det är inte otänkbart att jag kommer att köpa svenska aktier om kronan försvagas ytterligare.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...