söndag 1 september 2013

Ökat i Citigroup och AIG



Den senaste veckan har jag ökat upp positionen i Citigroup och AIG och de väger nu tyngst i portföljen.

Jag kommer att fortsätta öka upp så länge aktierna befinner sig på nuvarande nivåer.

AIG kommer nå en vinst per aktie på ca 7-8 USD per aktie om 2-3 år om man kan nå ROE 10 %. Jag bedömer detta fullt möjligt och ser en stor uppsida i aktien.

Citigroup kommer att nå 6-7 USD i vinst per aktie om 2-3 år, kanske tom mer vilket också ger en ganska saftig uppsida.

Det finns gott om triggers framöver i båda bolagen.

Citigroup

- Kraftigt höjd utdelning
- Ett stort återköpsprogram av egna aktier
- Fortsatta avbetalningar på dyra lån vilket höjer räntenettot
- Förbättrat räntenetto i takt med stigande räntor

AIG

- Höjd utdelning från nuvarande nivå på 40 cent per år
- Kraftiga återköp av egna aktier
- Försäljning, IPO eller spin-off av ILFC (flygplansleasing) vilket är sista "non-core verksamheten"

Risker finns givetvis men bolagens uthålliga vinstförmåga motiverar klart högre kurser än idag, enligt min bedömning.

14 kommentarer:

  1. Kan du nämna några rader om riskerna? Allt framstår som guld och gröna skogar här, men vilka är riskerna som oroar dig?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riskerna är att börsen viker ner kommande 1-2 år, den risken finns alltid. Bolagen kommer att tjäna fina pengar ändå men aktierna kan mycket väl gå ner en bra bit innan de når mina målkurser om några år.

      Riskerna är desamma som de har varit ett tag. Inbromsning i Kina, fiscal Cliff i USA, lågkonjunktur i Europa, krig och en massa annat.

      Jag baserar aldrig köpen på makro utan får gå på hur bolagens förutsättningar ser ut.

      Jag tycker C och AIG har goda förutsättningar oavsett konjunkturläge att leverera goda vinster kommande år.

      Radera
    2. Jag hör vad du säger, men ser du inga specifika risker för C och AIG? Jag menar, att börsen kan gå ner är vi alla "rädda" för men vad är det som kan hindra C från att uppnå 10% ROE? Dåliga krediter i USA? Ändrad lånepolitik i Europa? Det måste finnas någonting som du är rädd för?

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    3. Den största risken skulle vara att Asien och Kina börjar vackla betänkligt vilket skulle sätta press på deras verksamhet där. Självklart att kreditförlusterna tar fart igen. Återigen, en bank som Citigroup bör minst nå ROE 10 % över en konjunkturcykel. Egentligen 12-15 %. Sen måste de lyckas genomföra sitt besparingsprogram men det betvivlar jag inte.

      Radera
  2. Snåljåpen,du skrev det som jag skulle skriva. Du tog orden från min mun. Själv tror jag efter mer än 4-års uppgång att det kommer ett börsfall. Är ni inte inställda på ett annan mental inställning till aktieköp i dagsläget? Vill gärna lära mig hur ni tänker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt sätt tror jag du har rätt -- därför vore det fel att köpa en indexfond, tex Avanza Zero, just nu.

      Däremot kan ju enskilda aktier vara undervärderade, precis som vissa aktier är kraftigt övervärderade.

      Radera
    2. Jag kan inte spå börsutvecklingen utan köper regelbundet i de bolag som jag anser vara prissatta för lågt. Jag känner en viss oro för att börsen kan falla framöver, visst gör jag det. Men jag anser samtidigt att Citigroup och AIG är undervärderade och så länge de är det kommer jag att köpa.

      Exempelvis lär de återköpa mängder med aktier om kurserna faller långt under book value vid ett större börsfall.

      Om börsen går ner framöver så kommer jag att fortsätta att ackumulera kvalitetsbolag regelbundet.

      Radera
  3. Varför inte Bank of America Corp? Vad anser du är skillnaden?

    SvaraRadera
  4. Eller J.P Morgan... Ett liknande case som Citigroup.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JPM och BAC är liknande case med skillnaden att Citigroup är en global bank medan de andra två är mer fokuserade på USA. Både risker och möjligheter med detta. Jag är intresserad även av JPM och BAC.

      Radera
  5. Vart har du din depå som kan köpa tex AIG och C?

    SvaraRadera
  6. Du är verkligen GULD, som svarar på så många kommentarer! Det är kul och se att nybörjare blandas
    med fullblodsproffs på din blogg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...