tisdag 3 september 2013

Inköp American Realty Capital Properties (ARCP)

Jag har köpt en mindre post i ARCP då Dividend Mantra nyligen skrev om bolaget. ARCP är en reit och liknar, mer kända, Realty Income avseende verksamheten. Nedan finns en beskrivning av bolagets verksamhet som jag plockat från bolagets hemsida.

American Realty Capital Properties, Inc. (NASDAQ: ARCP) is a leading real estate investment trust (“REIT”) that acquires, owns and operates single-tenant, freestanding commercial real estate properties. Our high-quality property portfolio is leased to corporate tenants. These tenants are primarily investment grade rated occupying properties located at the corner of “Main & Main” and in other strategic locations. Our investment strategy emphasizes durable, reliable income, delivering dependable monthly dividends.2

As of June 30, 2013, we own 1,181 properties comprising 19.4 million square feet leased to 180 tenants in 21 distinct industries. Our portfolio is 100% occupied, and the weighted average remaining lease duration is 10.0 years. Approximately 69% of our rents are paid from companies which are investment grade rated.

I likhet med många andra ränteberoende bolag så har ARCP aktiekurs sjunkit kraftigt. Aktierna har tagit mycket stryk beroende på att räntorna har stigit kraftigt i USA. Bolagets affärsidé är ju att nå en högre avkastning på fastigheterna än finansieringskostnaden, precis som för vilket fastighetsbolag som helst. När finansieringskostnaden stiger så sjunker vinsten.

Bolaget expanderar kraftigt och har en kort men framgångsrik historik. Det återstår att se hur framtiden ser ut. Men jag tycker verksamheten i grunden är intressant och affärsmodellen är förutsägbar med stabila kassaflöden.

Bolaget betalar ut utdelning månadsvis och direktavkastningen ligger i dagsläget på ca 7 %.
Bolaget prognosiserar AFFO (kassaflöde) på 1,14-1,18 USD per aktie för 2014. Utdelningen ligger idag på 0,94 USD per aktie. De täcker med andra ord utdelningen för nästa år.

Om ARCP är "ett nytt" Realty Income är för tidigt att säga då bolaget har en kort historik. Det man kan säga är att Realty Income har en mycket imponerande historik vilket påvisar att det går att driva en god business på fastighetsuthyrning.

Ytterligare ett bolag är på väg in i porföljen, mer om det bolaget inom kort.

Här har ni bolagets hemsida

ägamintid




14 kommentarer:

  1. Finns det några fördelarna gentemot Realty Income, förutom högre utdelning tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv ser jag ARCP som ett komplement till mitt innehav i Realty Income. Bättre avkastning på det kapital jag har investerat, men också en större risk. Det kommer ta ett bra tag innan man kan avgöra om ARCP blir en ny "Realty Income" (t.ex. så har Realty Income betalat ökande utdelningar de senaste 19 åren, ARCP har en mycket kortare historik), men under tiden så trillar det in fina utdelningar varje månad :-)

      Radera
    2. Värderingen är betydligt lägre vilket inte är så konstigt då historiken är kort medan O har en väldigt fin historik och är ganska dyr.

      Radera
  2. Kul att se att andra än jag fått upp ögonen för ARCP. Äger en post sedan i våras. REITs i allmänhet har ju backat ett tag. Vilket ju utdelningsinvesterare gillar..

    Kollar mest kanadensiska REITs nu för att diversifiera min REITs portfölj.

    SvaraRadera
  3. Vad finns det för "bra" REITS i Kanada?

    SvaraRadera
  4. Northern Property Real Estate Investment (NPR-UN.TO)
    den är klockren, delar ut månadsvis också
    Perfekt och köpa när CAD ligger låg mot SEK.

    SvaraRadera
  5. Hur länge har du spanat in företaget? Hemsidan ger vid en första anblick inte så mycket info. Svårt att hitta redovisningar, IR mm. vilket jag alltid tycker bidrar negativt i uppfattningen av företaget som potentiell investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med det är viktigt att bolagen har en bra sida där man kan hitta den information man är intresserad av! Men kolla in hur sidan för Realty income såg ut 2008 när jag köpte in mig :)

      http://web.archive.org/web/20081103031441/http://www.realtyincome.com/index.html

      Sidan är betydligt mer seriös idag.

      Radera
    2. Jo, det är ju absolut inget tecken på att företaget är värdelöst. Kan ju till och med vara positivt om man vill komma in billigt ;) Blir intressant att se hur ARCP utvecklar sig. Jag har dock stort förtroende för Ägamintids omdöme så jag tvivlar inte på att det är en bra investering över tid.

      Radera
    3. Jag har läst in mig under några dagar. Jag hittar absolut mycket information om bolaget så jag känner inte att det är någon dålig informationsgivning. Reits påverkas av ränteläget då belåningen är hög. De kanske mycket väl fortsätta ner men jag valde att börja plocka in en liten portion nu och kommer att öka under hösten om aktien fortsätter att falla.

      Radera
  6. Jag har också funderat på att köpa in mig i ARCP! Gillar REITs men de har varit pressade på grund av de stigande räntor.

    SvaraRadera
  7. Att ha 100% beläggningsgrad är ju faktiskt en svaghet - det kan ju bara bli sämre på den parametern...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, det är både en styrka och svaghet då man inte kan förbättra sig. Det kan bara bli sämre... :)

      Radera
  8. Det vore intressant att se hur känsliga man är för högre räntor. Utraderas lönsamheten? Enligt deras 10-K så försöker de mappa lånen med avtalslängden, men de kommer inte vara opåverkade av höjda räntor. Frågan är hur mycket de påverkas?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...