söndag 29 september 2013

Genomgång av aktieportföljen - del 16 - Lollands Bank



Lollands Bank är en mycket liten dansk banks om ingår i min "portfölj" av danska banker. Banken ska, om allt fungerar, fusionera med Vordingborg Bank och bilda en större bank med namnet Vor Bank.

Caset Lollands Bank liknar de andra danska bankerna. Ett mycket besvärligt läge för bankerna har gjort att värderingarna, främst för de mindre bankerna, är mycket låga. Lollands Bank är trots sin relativt starka finansiella ställning väldigt lågt värderad.

Fusionen ska enligt uppgift från bankerna ge besparingar på minst 10 miljoner danska kronor. Går detta i lås så kommer Vor Bank att vara både större och mer lönsam än de två bankerna var för sig.

Lollands handlas till P/B på 0,5 och p/e på ca 7. Jag bedömer att den uthålliga vinstnivån ligger på ca 35-40 dkr per aktie. Detta ska ställas till dagens aktiekurs på ca 160 dkr.

För att Lollands Bank och de övriga danska bankerna ska återgå till normal lönsamhet (ROE 10 %) så krävs att den danska ekonomin stabiliseras och kreditförlusterna återgår till mer normala nivåer. Jag tycker mig se tecken på att det går åt rätt håll vilket gör mig hoppfull.

Hemsidan hittar ni här

Övriga delar i serien om aktieportföljen hittar ni här

2 kommentarer:

  1. Lollands Bank är den bank som för närvarande har den klart största uppsidan på den danska börsen. Jag ser på samma sätt som du att en uppvärdering på minst 100% kommer att ske på sikt. Har själv väsentligt ökat mitt innehav på senare tid.

    Lollands Banks aktieägares andel av den nya banken (Vor Bank) kommer att bli betydligt större efter finansinspektionens påbud mot Vordingborg Bank.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, uppsidan är helt klart stor. Nedskrivningarna i Vordingborg är både bra och dåliga. Frågan är hur dåligt skick banken är i? Det positiva är andelen till Lollands Bank ökar vilket inte stör mig.

      Lycka till med Lollands Bank! Det är spännande tider på den danska bankmarknaden.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...