tisdag 24 september 2013

Genomgång av aktieportföljen del 12 - Talanx



Nästa bolag i genomgången av aktieportföljen är det tyska försäkringsbolaget Talanx.

Talanx noterades hösten 2012 och har handlats upp en bra bit från introduktionskursen som jag tror låg runt 18-19 EUR. Aktien handlas idag kring 24-25 EUR. Jag plockade tidigt i år in aktien kring 20 EUR.

Talanx äger drygt 50 % av aktierna i ett annat stort tyskt försäkringsbolag, Hannover Re. Hannover Re är ett mycket lönsamt och kvalitativt bolag. Övrig verksamhet i Talanx består av deras egna verksamhet.

Talanx har samma risker och möjligheter som övriga försäkringsbolag. Större katastrofer gör att vinsterna fluktuerar mellan åren. 

Det som fångade mitt intresse för Talanx var deras notering. Bolaget var inte lika genomlyst som de större tyska försäkringsbolagen som varit börsnoterade länge. Skagen Fonder köpte också på sig aktier och det var då jag fick upp ögonen för bolaget.

Värderingen är relativt låg, då deras intjäning ligger på 3,0-3,30 EUR för 2013 och 2014. Hannover Re går dessutom riktigt bra vilket borgar för stora utdelningar till Talanx som de sedan kan slussa vidare till sin ägare. Utdelningen landade 2013 på 1,05 EUR och jag räknar med en höjning för 2014. De ska enligt policyn dela ut 35-45 % av nettoresultatet.

Börsvärdet idag ligger på ca 6 miljarder EUR och deras andel i Hannover Re är på börsen värderat till ca 3,4 miljarder EUR. Talanx egna verksamhet värderas därmed till ca 2,6 miljarder EUR.
Dessa 2,6 miljarder försvaras av intäkter på 11 miljarder EUR och ett resultat på ca 1,1 miljard EUR. Talanx verksamhet värderas för lågt enligt min syn. 

Talanx kommer inte bli någon kursraket men jag köper rätt mycket vinst för pengarna även vid dagens aktiekurs. Jag är lite sugen på att öka på min position i Talanx om kursen ligger på nuvarande nivåer.


10 kommentarer:

  1. Hej
    Inte bara Skagen som plockat upp Talanx.Även det finska Fondbolaget Taalerintehdas har gjort det. Vet att fonder inte är din grej men kolla gärna på profilen och speciellt innehaven i "Taaleri Rhein Equity Value" fonden.
    Intressant profil tycker jag som värde investerare och även vissa av innehaven är intressanta. Tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska kika på deras rapporter.

      Radera
    2. Ett litet tillägg; har själv fonden som en del av PPM, gått bra!

      Radera
  2. Är det telefonorder som gäller om man efter egen analys kommer fram till ett ev köp? /V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, via avanza är det telefonorder som gäller.

      Radera
  3. Berlin IV +35% efter den senaste årsrapporten där fastigheterna värderades upp. Inte för sent att kolla på aktien. EK 2,13 DKK. Men man ska inte stirra sig blind på rabatten mot EK, kolla istället på hur lägenheterna värderas, bara ca 10.000 kr/kvm. Flera år av uppvärderingar väntar, vilket bolaget också flaggar för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. ska kolla vidare. Har ju gjort mindre genomgångar men inte fastnat för bolaget.

      Radera
  4. Funderar lite på den låga utdelningen (inte i förhållande till aktiekursen, men till vinsten). Växer dem, eller betalar ned skuld? Eller ökar de kanske i Hannover Re?

    Oavsett är det utanför min investeringshorisont, men det låter billigt!! Lycka till =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De växer organiskt och via förvärv vilket gör att de inte vill dela ut mer just nu.

      Radera
  5. Hm, det här verkar ju högintressant. Jag kommer att tänka på Gjensidige som var lågt värderat bra länge tills det kom en riktig ketchupeffekt och dubblade kursen. P/B 1 i ett sådant här bolag vore väl inte orimligt?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...