lördag 21 september 2013

Genomgång av aktieportföljen - del 11 - Chesnara

Chesnara är en udda fågel i portföljen som jag ägt i snart 2 år.

Utvecklingen har varit mycket god sedan inköp. Inklusive utdelning är avkastningen 75 %. Då jag köpte in aktien på runt 1,75 GBP så är yield on cost hela 10 % på dagens utdelning. Bolaget har en utdelningspolicy där man årligen höjer utdelningen och de senaste åren, trots svag konjunktur, har man lyckats höja den med 3-5 % per år.

Chesnara är ett brittiskt livförsäkringsföretag som består av 3 bolag där 2 av bolagen är verksamma i UK och ett i Sverige.

CA
S&P
Movestic (tidigare Moderna försäkringar)

Bolaget är finansiellt starkt och har mycket fina kassaflöden. Aktien är i dagsläget ganska fullvärderad men jag säljer inte då jag inkasserar fin utdelning varje år och jag bedömer att det finns fortsatt uppsida och en begränsad nedsida. Bolaget har flaggat för att de söker aktivt efter nya förvärv. Detta är intressant då det kan öka vinsten framöver, de har historiskt varit mycket framgångsrika på att förvärva bolag.

Chesnara klarade sig igenom finanskrisen utan att sänka utdelningen, den höjdes istället under hela krisen. Jag har stort förtroende för ledningen i detta "lilla" bolag (börsvärde 310 miljoner GBP).

Länk till bolagets hemsida

Övriga delar i serien om aktieportföljen finner ni här


1 kommentar:

  1. Har ingen direkt uppfattning om Movestic.

    Kanske off-topic...men för att få en snabb uppfattning om hur konkurrensen ser ut och hur mycket de (och andra) betalar förmedlarna, se denna långa länk som exempel:
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDwQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.soderbergpartners.se%2FDocuments%2FProduktersattning.pdf&ei=dJ49UqmNNpOv4QSii4DYCQ&usg=AFQjCNHljhqtTuE8zO4D08vVbxaWMIWaRg&sig2=R7iB6mBWnZeXPBUgZqCRNg&bvm=bv.52434380,d.bGE

    Känns som att både förmedlarna och försäkringsbolagen många gånger skor sig på försäkringstagarnas bekostnad. En förmedlare man kan investera i är australiensiska Austbrookers, som jag ska kika på vid tillfälle.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...