torsdag 19 september 2013

Genomgång av aktieportföljen - del 10 - Banknordik



Banknordik är en relativt liten dansk bank baserad på Färöarna. Banken bedriver verksamhet på Färöarna, Danmark och Grönland och även en mycket lönsam försäkringsverksamhet.

Jag köpte in banken tidigt i våras kring 85-90 dkr och utvecklingen sedan dess har varit mycket bra men med stora fluktuationer. Likviditeten i aktien är godkänd men inte optimal. Jag har stort förtroende för ledningen och jag tycker de sköter den här banken på ett mycket bra sätt.

Banknordik lider av ganska höga nedskrivningar liksom övriga banker men deras verksamhet skiljer sig något från övriga banker. Banknordik köpte de friska delarna av Amagerbanken och etablerade sig genom köpet i Danmark. Än så länge har det inte varit så lyckat och lönsamheten lyser med sin frånvaro. Dock besitter man här stora möjligheter om man kan vända verksamheten. Lönsamheten på Färöarna är god och försäkringsverksamheten är mycket lönsam.

Jag ser en uthållig vinstnivå på ca 20-25 dkr per aktie för Banknordik vilket till dagens kurs (123 dkr) ger en mycket låg värdering. Man kan redan 2014 nå en vinst på knappa 20 dkr enligt min tro. Men det är först när den danska verksamheten vänder som det börjar se riktigt bra ut.

Med en ROE på över 10 % så ska banken handlas i nivå med eget kapital vilket idag ligger på ca 215 dkr och kommer att öka till runt 225 dkr till årsskiftet. Det finns en god potential om danska ekonomin fortsätter att stabilisera sig. Värderingen av banken är låg, i likhet med många andra mindre danska banker, och jag ser att aktiemarknaden tar fortsatt höjd för diverse problem. Min syn är att problemen som finns är diskonterade och det finns god möjligheter till en uppvärdering kommande år.

Banken har betalat tillbaka delar av hybridkapitalet vilket ökar räntenettot väsentligt då räntan ligger på ca 10 % på lånen Jag ser att de kommer att betala tillbaka ytterligare kommande 6-12 månader.


Länk till bolagets hemsida

Länk till övriga delar i serien om aktieportföljen

12 kommentarer:

  1. Hej!

    När du skriver: "Med en ROE på över 10 % så ska banken handlas i nivå med eget kapital vilket idag ligger på ca 215 dkr och kommer att öka till runt 225 dkr till årsskiftet." Kan du förklara för en amatör som mig hur du räknar då? Jag vet vad ROE är.

    Tack!

    Mvh, Erik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Banknordik tjänar ca 4-5 dkr per aktie per kvartal vilket gör att det egna kapitalet ökar med motsvarande allt annat lika.

      Radera
    2. Tack för svaret och en bra blogg!

      Mvh, Erik.

      Radera
  2. Kruxet med det växande egna kapitalet i form av kvarhållna vinster är väl att det inte gör någon nytta, utan bara leder till minskande ROE. Om det växande egna kapitalet ska göra någon nytta måste det få arbeta, eller delas ut. BankNordik kommer väl i och för sig betala av hybridkapital under de kommande åren, så nytta gör det ju.

    Apropå utdelning så är utdelningspolicyn:

    - Om kärnprimärkapitalrelationen är lägre än 12 % kan 10 % av nettovinsten delas ut (vilket var fallet 2012 då kärnprimärkapitalrelationen var 9,6 % och 9,5 % av vinsten delades ut)

    - Om kärnprimärkapitalrelationen är 12-14 % kan 20 % av nettovinsten delas ut

    Kärnprimärkapitalrelationen exkl. hybridkapital är i nuläget under 12 % om jag minns rätt, så vi lär inte få se mer än 10 % av vinsten delas ut. Men en krona per aktie eller något i den stilen är i alla fall mer än noll och så småningom blir det säkert 30 % av dina bedömda vinster på 22-25 dkr och då är vi uppe på 7 dkr per aktie i utdelning vid en utdelningsandel som fortfarande är låg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa de kan göra med ett stigande eget kapital är ju att öka utlåningen. Alternativt dela ut pengarna. I dagsläget är det bästa att betala av hybridkapital i takt med att den finansiella styrkan ökar. Utdelningspolicyn begränsar utdelningen under några år men sedan kan det bli mycket feta utdelningar, precis som du säger.

      Radera
  3. Hej Äga min Tid,

    du har ju haft en enastående utveckling på din aktieportfölj i år - ett stort grattis till det.
    Eftersom du är tungt inne i finans så må du ju tro stenhårt på den sektorn. När du pratar om att öka utlåningen, hur ska dte ske i ett sånt land som DK? Belåningsgraden är ju 250% i genomsnitt, jämfört med Sverige (där amorteringsfrågan ligger högt på dagordningen) är det bra mycket högre. Jag har flera bekanta som har köpt hus i DK och är i en fas som vill byta upp sitt boende pga av barn;kruxet är dock attde får inte sålt sitt hus till ett rimligt pris.Är det inte ofrånkomligen så att vi kommer se en stagnerande utlåningsmarknad i DK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju indirekt få tillgång till ökad utlåning genom förvärv.

      När det gäller BankNordik så är en kurs på minst 200 dkr per aktie motiverad, utan att banken växer. Dvs det räcker i stort sett med att nedskrivningarna upphör samt att hybridkapitalet betalats tillbaka.

      Mvh

      Radera
    2. Tack! Ja, utvecklingen har varit fantastisk när det gäller de danska bankerna. Det är för tidigt att utvärdera än men jag tänker följa upp utvecklingen i februari 2014 då det är 1 år sedan jag köpte aktierna.

      Det kan bli svårt att växa nu då marknaden inte växer. Dock minskar antalet banker och antalet kontor vilket gör att man kan växa inom vissa områden. Sen kan man ju växa genom att ta marknadsandelar.

      Inköpet av de danska bankerna är inte för att jag tror på någon stark tillväxt. Det räcker med att intäkterna står still och kostnader och nedskrivningar minskar för att det ska bli bra.

      Tillväxt, vilket jag tror kommer längre fram, är bonus och det kan göra att resultaten för bankerna kan stiga väsentligt. Men detta ligger lite längre fram i tiden.

      Radera
    3. Zen,

      Jag håller med dig i ditt resonemang.

      Radera
  4. Angående ditt tidigare inlägg om Prospect Capital, det var det någon som ställde följande fråga som jag också gärna skulle vilja veta hur du resonerar kring.

    Hur ser du på beskattningen av utdelning på amerikanska bolag. Jag tittade på avanzas avtal och såg att vi i sverige betalar 30% i skatt till IRS på utdelning från amerikanska bolag. Det gör ju att man genast får räkna bort 30% av utdelningen även om man har en ISK...

    Tycker också att Prospect Capital verkar intressant, men en sådan aktie där stor del av avkastningen kommer från udelning skulle jag vilja ha i ISK. Om jag ändå måste betala 30% skatt blir direktavkastningen på 11% bara 7,7% vilket såklart fortfarande är bra men inte lika anmärkningsvärt. Det enda jag kan kan kvitta en sådan skatt mot är väl schablonskatten på ISK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du betalar 15% skatt på utdelningen, inte 30%, och dessa 15% är avdragsgilla mot skatten du betalar för att du har pengar på ditt ISK.

      Avanza och Nordnet skickar uppgifterna till skatteverket, så du behöver inte ens göra något själv

      Radera
    2. Japp,det är korrekt. Det dras 15 % skatt som sedan kan avräknas mot skatten på ISK.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...