söndag 25 augusti 2013

Trustbuddy-rapport augusti

Dags för en ny rapport kring mina 5000 kr som finns hos Trustbuddy!

Jag lovade att återkomma med rapporter om hur det går för mina pengar som jag lånar ut via Trustbuddy. Här kommer rapport nr 5. Mina tidigare rapporter finns här.

Jag satte in 5 000 kr den 25 mars och det har alltså gått fem månader sedan insättningen.

Hur har det då gått?

Idag finns 5505 kr på kontot vilket innebär att jag har fått en ränta på 9,62 % på de fem månader som pengarna har "arbetat". En helt ok årsränta måste jag säga.

Detta är inga stora pengar i sammanhanget men det är en mycket bra ränta. Det ska bli intressant att stämma av kontot framöver när jag haft pengarna på kontot lite längre. Det som är intressant är att den räntan som jag har tjänat in lånas ut vilket gör att min utlåning nu är 5505 kr. Ränta på ränta-effekt.

Kreditförlusterna hittills uppgår 23,19 kr vilket är oförändrat mot föregående månad.

På totalen så är mitt experiment än så länge lyckat och det går bättre än mina förväntningar. Räntan i juli och augusti var lägre än tidigare månader. Det verkar som att det är en fallande trend i avkastning. Jag har inte tänkt att gräva djupare i detta utan jag konstaterar att jag har erhållit nästan 10 % i ränta på 5 månader vilket är bättre än mina förväntningar.

 ägamintid

9 kommentarer:

  1. Anledningen till att räntan faller är att om en person lånar dina pengar i 6 månader får du bara ränta de första 4 månader. Månad 5 och 6 får du ingen ersättning för.

    Jag har varit kund hos Trustbuddy i 8 månader och har fått 12,19%

    Om det finns fler som läser bloggen som funderar på trustbuddy skulle jag bara vilja varna för länderna utanför Sverige har själv pengar i Danmark och Finland och där är avkastningen är inte i närheten av den som Sverige ger, de ger lite drygt 50% av den svenska avkastningen.

    SvaraRadera
  2. Hur funkar det att ta ut pengarna?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ta ut 90% av pengarna "direkt" resterande 10% hålls kvar tills de lånen är återbetalda skall enligt uppgift ta ca 1 år.

      Radera
  3. Skulle du kort kunna förklara hur trustbuddy fungerar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du sätter in pengar på ett konto hos Trustbuddy. Trustbuddy lånar ut dina pengar till privatpersoner. under tiden de har pengarna betalar de ränta, tot 12% till dig om de har pengarna i över 15 dagar.

      Du får samma pengar om personen lånar dem 15 dagar eller 6 månader. Trustbuddy lever på att ta ut höga avgifter av den som lånar pengar.

      Kreditförlusterna har historiskt varit relativt små. Om du skall prova håll pengarna i Sverige, utklassar alla andra marknader jag har provat.

      Radera
    2. Observera att Trustbuddy inte garanterar nånting, men säger att man skall räkna med 12% jag nådde 12% på 8 månader så det verkar stämma.

      Radera
  4. Med den räntan kanske det är dags att öka insättningarna i Trustbuddy.... 1,2 miljoner*0,12= 144 tkr i ränta om året.

    Med ränta på ränta kommer du att bli oberoende på rekord tid under förutsättning att inte alt bara är en stor bluff...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med trustbuddy att det känns osäkert och dessutom skatt på räntan. Sen får man ingen kursuppgång. Jag tror jag kan få mer än 12 % på aktier och dessutom stigande utdelningar som täcker inflationen.

      Radera
  5. Hej!

    Jag vill bara säga att jag är jättenöjd med Trustbuddy. Har sparat hos dem sedan i början av 2012.
    Rena guldgruvan ju!

    hade bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...