lördag 3 augusti 2013

Månadsbokslut juli

 


Juli blev en mycket bra månad. Börsen gick bra vilket påverkade månadens utfall. Det egna kapitalet ökade med 111 000 kr. Vi satte 35 000 kr till aktiekontot vilket är något mer än vanligt. Aktierna steg med 76 000 kr. De största bidragsgivarna var Protector Försäkring, Vivendi och Nordfyns Bank.

Portföljen är upp hela 27 % i år vilket är långt mer än förväntat. Samtidigt tycker jag att många av innehaven har fortsatt stor uppsida även om den fortsatta utvecklingen är beroende på hur börsen i sin helhet utvecklar sig.

Vi amorterade ingenting den här månaden men vi kommer att börja amortera igen, i höst. med 2000-3000 kr per månad.

Aktieportföljen är nu värd ca 1,2 MKR.
 
Utvecklingen i år har varit magnifik. Om vi inte hade lagt till CSN-lånen i balansräkningen, i april, så hade vårt egna kapital ökat med 600 000 kr under årets första 7 månader.

Nedan finns en graf som visar vår månatliga förändring av förmögenheten. Nedgången i april är hänförlig till att vi då lade in CSN-lånen i balansräkningen.



Ha en trevlig helg!
 

23 kommentarer:

  1. Wow. Ni kör verkligen på som tåget! Väldigt avundsjuk men väldigt glad för er skull också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det går bra nu men det gäller att inte ta något för givet och behålla fokus. Ibland går det lätt och ibland är det tufft. Man måste behärska alla "klimat".

      Radera
  2. Imponerande och inspirerande. Riktigt kul att följa er resa.

    -cmj
    tradingtheomx.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att kunna inspirera!

      Radera
  3. Vad grymma ni är! Jag är riktigt imponerad och inspirerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att höra! Att kunna inspirera är en fantastisk bonus på den här resan.

      Radera
  4. Grymt resultat, ni inspirerar mig!
    Är lite intresserad av din input till aktier som:
    Glaxo, Seadrill ,Fiskars

    Med vänliga hälsningar
    Niclas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Glaxo och Seadrill har jag funderat på men aktierna har dragit iväg. Glaxo ligger ändå på en nivå där det är intressant. Fiskars känner jag inte till. Någon större utläggning kommer eventuellt kring Seadrill och/eller Glaxo framöver.

      Radera
    2. Seadrill ser väldigt intressant ut ifrån ägar perspektivet också: http://www.insidermonkey.com/insider-trading/company/seadrill+ltd/1351413/

      Flera stora män med tunga plånböcker.

      MVh

      Radera
  5. Vad händer om ni förlorar allt aktiekapital?
    Trots allt ska man ju inte satsa pengar på börsen som man inte kan avvara!
    så krasst sett kastar du bort 35.000kr/månad.
    Sen låter det på dig som att du tror att du kan plocka ur 1,2mille från börsen....not the case...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle han inte kunna plocka ut 1.2 mille från börsen?

      Radera
    2. Precis, det tar typ 120 sek att realisera de pengarna. Gött mos!

      Radera
    3. Förklara gärna varför han inte kan ta ut sina pengar från börsen?

      Radera
    4. Som ovanstående säger så kan jag ju plocka ut pengarna på måndag om jag vill. Kasta pengar i sjön håller jag inte med om. Investeringar i bra företag skapar mer pengar. Men du har en poäng och det är att man har ingen vinst förrän man har realiserat den.

      Radera
  6. Grattis!

    Istället för att alltid köpa aktier och amortera varje månad, så kan man ju köpa aktier när man tycker börsen känns billig och amortera på lån när börsen känns dyr. Vad tror du om det? Det finns i och för sig alltid enskilda bolag som är billiga/dyra men.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar ständigt i dom banorna. Dvs hur jag bäst allokerar vårt överskottskapital. Så länge jag hittar intressanta investeringsalternativ kommer jag att köpa aktier. När jag inte finner detta kommer jag att amortera eller låta pengarna växa på ett likvidkonto.

      Radera
  7. Din satsning på finans och försäkring har lönat sig. Målet borde vara att gå om lundaluppen!

    Allmänläkarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, den har lönat sig! Big time! Jag har bara personliga mål men att nå upp till Lundaluppens portföljstorlek vore en dröm! Vi får se vad som händer framöver. Det gäller att vara ödmjuk.

      Radera
  8. Bra jobbat!!!! Såå jäkla sotis, dock glad för er skull också! =) Vi hoppas på en bra höst!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Du gör ett jäkla bra jobb själv. Jag är glad för din utveckling. Du var i brygga men ser nu ljuset. Keep up the good work!

      Radera
  9. Borde du inte lägga till CSN-skulden bakåt också, så det inte blir något "hopp" i grafen? Borde ju vara ganska enkelt, gissar att du kan hitta alla betalningar på CSNs hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra poäng. Jag ska justera detta till nästa månadsbokslut.

      Tackar ödmjukast för den poängen.

      Radera
  10. Instämmer med många andra. Otroligt imponerande och inspirerande! Stark jobbat!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...