lördag 31 augusti 2013

Månadsbokslut augusti


Ytterligare en månad är avverkad. Tiden går i en rasande takt med nytt jobb och ett barn. Det är fullt ös varje dag, minst sagt. Fantastiskt roligt just nu både på jobbet och hemma.

Augusti var en svängig månad som började bra men som slutade lite sämre. Börsen gick bra inledningsvis men vände sedan ner andra halvan av månaden. Det egna kapitalet ökade med  49 000 kr. Vi satte 25 000 kr till aktiekontot vilket är något mindre än vanligt. Aktierna steg med ca 24 000 kr.

Portföljen är upp hela 30 % i år vilket är långt mer än förväntat. Samtidigt tycker jag att många av innehaven har fortsatt stor uppsida även om den fortsatta utvecklingen är beroende på hur börsen i sin helhet utvecklar sig.

Vi amorterade ingenting den här månaden men vi kommer att börja amortera igen, i höst, med 2000-3000 kr per månad.

Aktieportföljen är nu värd ca 1,2 MKR.

Utdelningen på årsbasis ligger nu på drygt 46 000 kr och den förväntas öka till drygt 50 000 kr vid årsskiftet.

 
Jag håller tummarna för en fortsatt skakig börs under hösten. Portföljen har fyllts på med ytterligare aktier i Citigroup och AIG de senaste dagarna och ett nytt innehav som jag kommer att skriva om inom kort.

Ha en trevlig helg!

ägamintid

16 kommentarer:

  1. Hej, bra blogg du skriver! Har läst ett tag men inte kommenterat. Måste säga att jag imponeras över hur mycket ni klarar av att spara varje månad. Jag trodde jag hade pressat mina kostnader, men ni gör ett fantastiskt jobb. Läste ett tidigare inlägg om hur mycket du/ni lägger på nöje/övrigt och det var inte mycket. Kommer dessa "blygsamma" vanor helt naturligt eller har du någon gång fattat ett beslut om att aktivt sänka dina kostnader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att den uppskattas! Vi har vidtagit åtgärder för att sänka våra kostnader. Sen har vi heller inga dyra vanor så det är inte särskilt svårt att hålla kostnaderna låga. Men man måste ha lite fokus och tänka till lite extra emellanåt.

      Radera
  2. Hej. Undrar i vilket program du gjort diagrammen? Tack för en intressant blogg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 99,99% säker på att det där är Microsoft excel!

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    2. Olle har rätt, graferna är ritade i excel.

      Radera
  3. väldigt häftigt att se att man kan bli rik bara man bestämmer sig för det. Det handlar om inställning inte tur/otur osv som många använder som dålig ursäkt.
    Hejja!

    PS: Din portfölj har ändå ganska hög riskprofil, håller du med? Har du någon strategi att minska risken snart när beloppen ändå börjar bli så pass stora? Har du någon strategi för stora sättningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Risk comes from not knowing what you're doing"
      För att citera en icke helt okänd investerare, som för övrigt fyllde 83-år igår 30 september

      Radera
    2. 30 augusti naturligtvis...

      Radera
    3. Det går att styra sig till relativ rikedom ganska enkelt men det kräver tankeverksamhet och disciplin.

      Jag tycker inte att risken är särskilt hög då de bolag vi äger har en uthållig vinstnivå som med enkelhet kan försvaras till dagens priser. Sen är nog volatiliteten i portföljen ganska hög men det innebär inte en högre risknivå enligt mitt sätt att se det. Så länge vi sätter in 360 k per år så kommer vi att fortsätta att köpa månadsvis/regelbundet för att minska risken för att vi köper på "toppen". Köper jag en aktie till rätt pris, ett lågt pris, så är inte risken särskilt stor.

      En större sättning kan komma och vi kommer att sitta med hela vägen ner och hela vägen upp. Det är möjligt att det kommer att göra ont men portföljen fylls på med nya pengar och utdelningar hela tiden vilket gör att det också kommer att uppstå mycket fina köpmöjligheter.

      Radera
    4. "Risk comes from not knowing what you're doing"

      Citatet är underbart!

      Återstår att se om jag vet vad jag gör.... :)

      Radera
  4. Intressant att följa din blogg. Tack för att du delar med dig. Jag funderar på en del saker dock. Är det en medveten strategi du har att ligga tung i bank/finans och försäkring ? Jag har seglat omkring lite på och tittat på de gamla jättarna Fannie Mae och Freddie Mac som väl fått stå med mycket av hundhuvudet för finanskraschen och som verkar särbehandlas av de amerikanska myndigheterna (som mer eller mindre konfiskerat framtida vinster och blivit stämda på kuppen). De verkar dock också vara på väg att visa hälsosamma vinster och betalar tillbaka i rasande takt. Är det något du tittat på eller analyserat. Skulle vara intressant att höra dina tankar i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en medveten strategi. Jag ser mest värde där just nu och det hänger nog samman med finanskrisen som fortfarande sitter kvar i många av aktierna i branscherna.

      Jag har inte tittat alls på dessa bolag och kommer inte att göra det heller. Jag tycker deras verksamhet verkar väldigt annorlunda och jag har inte haft tid och ork att sätta mig in i den.

      ägamintid

      Radera
  5. Hur ser du på aktien "National Bank of Greece", Har ju rasat sjukt mkt så uppsidan borde vara enorm om man tror på att grekland kommer återhämta sig.. Nedsidan borde vara begränsad. Vad tror du, ngt för äga min tid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kikat på den men får inte grepp om banken. Tycker inte värderingen verkar så låg när jag tittar på bolaget. Men jag kan ha fel. Fairfax CEO Prem Watsa är intresserad och då brukar det vara intressant. Möjligt jag kommer att gräva lite till i banken framöver.

      Radera
  6. AIG, Citybank.. Några av de värsta tjuvarna under finanskrisen. Vad får dig att tro att skiten är upprensad där nu (företagskulturen) ? De ingår ju i en diger skara som har blåst amerikanska folket. Säkert en orsak till att de handlas med rabatt fortfarande kan jag tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du skriver håller jag inte med om helt. AIG har nu dessutom betalat tillbaka allt till skattebetalarna med vinst.

      Bolaget är helt nya bolag idag, framför allt AIG som nu är ett "rent" försäkringsbolag. Det finns idag inget som skulle kunna ge upphov till en liknande kollaps.

      Citigroup är också mycket renare och den spekulation som tidigare fanns, finns inte längre.

      Bolagen har två av de bästa CEO i världen som styr skeppen.

      Din fråga är berättigad men jag är inte orolig, inte nu i alla fall.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...