lördag 10 augusti 2013

Intressant rapportvecka på gång

Nästa vecka blir mycket intressant då flera av de mindre danska bankerna ska rapportera.

På tisdag är det dags för Banknordik och Nordjyske Bank.

På onsdag rapporterar Lollands Bank och Spar Nord Bank.

Veckan efter så rapporterar Sydbank och Nordfyns Bank. Sen är rapportperioden slut för de danska bankerna.

Det blir intressant att se om de kan prestera i nivå med Danske Bank och Ringköping som hade starka rapporter.

Jag vill se tecken på att kreditförlusterna avtar ytterligare. Det är vad som krävs för att momentum ska behållas i bankerna. Aktierna har gått starkt sedan Danske Banks rapport.

På något sätt ser jag bankerna som en investering och inte som 7 investeringar, trots att jag äger 7 banker. Caset är liknande för samtliga banker, en fastighetsmarknad som stabiliseras och kreditförluster som stabiliseras och sjunker.

Hittills har satsningen på de danska småbankerna varit 2013-års bästa affär. Utvecklingen har varit magnifik. Nu hoppas jag det går att skönja lite gröna skott i delårsrapporterna. Det ska bli väldigt spännande.

Under sommaren har Banknordik och Nordfyns Bank meddelat att man betalat av delar av de dyra statliga lånen. Det är goda nyheter och i takt med att de återbetalar ytterligare dyra lån så kommer det ha en signifikant effekt på räntenettot. Det går helt klart åt rätt håll och uppsidan bedömer jag fortfarande vara betydande, främst i de mindre bankerna så som Banknordik, Nordfyns Bank, Lollands Bank och Nordjyske Bank.

Ha en riktigt trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har med intresse läst dina tankar kring de danska bankerna, men inte riktigt känt att jag vågat mig på en investering tyvärr. Kul att det hittills gått vägen för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, det har minst sagt gått bra. jag tror inte att det är för sent att köpa än. Kan själv tänka mig att öka i några av de mindre bankerna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...