torsdag 29 augusti 2013

Genomgång av aktieportföljen - del 7 - Citigroup


Det sista av mina stora innehav att gå igenom är Citigroup, en av världens största banker med verksamhet över hela världen.

Citigroup var illa ute under finanskrisen men idag är banken i ett mycket bra skick och en av de mest kapitalstarka bankerna i USA.

Lönsamheten är ännu inte optimal och det pågår även här (liksom i AIG) kostnadsbesparingar och nedläggning av icke kärnverksamheter för att förbättra lönsamheten.

Caset i Citigroup är att de kan uppnå en ROE på 10-15 % under kommande 2-5 år. Detta kommer sannolikt att radera ut rabatten mot eget kapital och på sikt även göra att banken handlas med en premie mot eget kapital. Att de kommer att uppnå dessa nivåer tvivlar jag inte en sekund på. CEO Michael Corbat har jag mycket stort förtroende för och han verkar göra allt rätt just nu. Det känns mycket tryggt att ha honom vid rodret.

Jag räknar med stora återköp av egna aktier och höjd utdelning kommande år i takt med att banken nu bygger upp mycket starka finanser.

Citigroup ser jag som en kursdubblare inom 3-5 år.

Citigroups hemsida har ni här

Här har ni tidigare delar i serien om aktieportföljen

ägamintid

4 kommentarer:

  1. jag tror att du råkat hoppa över del 6 i din serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! :) Del 6 kommer nog imorgon.

      Radera
  2. Hej, jag har kollat på utdelningshistoria för citigroup... Förstår jag det rätt att bolaget "bara" delade ut drygt 2dollar strax innan finanskrisen? Om bolaget nu skulle komma dit igen om några år skulle det alltså bara ge 2/50 alltså ca 4% i direktavkastning? Känns inte som du köper bolaget för utdelningens skull?
    Med vänlig hälsning, johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag köper inte bolaget för utdelningen skull utan för att värderingen är mycket låg och att jag förväntar mig stora utdelningshöjningar kommande år. Min avkastning är ju värdeuppgång och utdelning i förhållande till satsat kapital och när det gäller Citigroup tror jag att det kan bli en bra sådan på 5 år sikt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...