torsdag 22 augusti 2013

Genomgång av aktieportföljen - del 3 - Protector Försäkring

Bolag 2 i serien om mina aktieinnehav är det norska försäkringsbolaget Protector Försäkring. Jag har skrivit en del om bolaget tidigare här. Aktiefokus har skrivit en mycket intressant analys av bolaget här.

Det som gör Protector intressant som innehav är:

Combined ratio ligger runt 90 % historiskt vilket innebär att de tjänar bra med pengar på försäkringsverksamheten. Många försäkringsbolag tjänar, tro det eller ej, mest pengar på investeringsdelen.

Bolaget kommer att växa med 10-15 % 2014 och 2015 i takt med att de slår sig in på den svenska och danska marknaden. Det finns dessutom stor lönsamhetsförbättringspotential i Sverige och Danmark när bolaget har uppnått en tillräcklig volym.

Deras investeringsportfölj ligger nu runt 4 miljarder NOK vilket ska jämföras med börsvärdet på 1,6 miljarder NOK. Det finns alltså en stor hävstång här om man kan nå en rimlig avkastning på dessa pengar. Jag måste säga att jag är något skeptisk kring denna del. Jag tror att bolaget är bättre på försäkringar än man är på investeringar men de får gärna överbevisa mig.

En spretig ägarbild gör bolaget till ett uppköpsobjekt.

Som jag tidigare har skrivit om så motiverar idag bara försäkringsdelen en värdering på dagens kursnivå. Om de kan nå en avkastning på 4 % på investeringsdelen så adderar detta lika mycket till. Sen ska tillväxten adderas. Jag tror att bolaget omsätter 50 % mer om 3-4 år och tjänar 50 % mer än idag. Om bolaget finns kvar om 4 år, vilket jag inte tror, så kommer nog aktien att handlas till dubbla priset. Medan man väntar på uppvärderingen så kan man förvänta sig en saftig utdelning.

Protectors hemsida har ni här

Övriga delar i serien om aktieportföljen finns här

ägamintid

3 kommentarer:

  1. Kul initiativ med aktieserien! Varför tror du inte bolaget finns kvar om 3-4 år och vad grundar du det på? Samt hur kom du fram till "3-4 år"?
    Vänligen
    Oscar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du uppskattar det! 3-4 år är bara taget ur luften. Det jag tror är att bolaget skulle vara en perfekt kandidat för t.ex. Gjensidige. De köper Protector för en ganska liten peng då de är stora i förhållande till Protector.

      Det som gör att de kan tänkas köpas upp grundar jag på storleken (de är små), det spridda ägarbilden samt deras starka framfart på marknaden.

      Det kan ta 1-5 år eller längre eller inte bli något. Vem vet... Men jag tror inte de finns kvar om några år.

      Radera
  2. Den låga likviditeten är dock väldigt jobbig. kanonaktie annars! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...