söndag 18 augusti 2013

Genomgång av aktieportföljen - del 1 - översikt

Jag tänkte i en serie av inlägg kort kommentera bolagen i aktieportföljen (ett bolag i taget) och mina tankar kring innehaven. Det blir inga djupgående analyser utan mindre genomgångar för att ge min syn på bolagen.

Nedan visas innehaven i portföljen, så som det ser ut just nu (ej i storleksordning). De 6 största innehaven står i dagsläget för ca 50 % av portföljen. Övriga 11 bolag står således för ca 50 % av portföljen. Vissa innehav som tidigare var stora är nu mindre. Detta har skett helt naturligt i takt med att mer pengar sätts in i aktiedepån samt att vissa aktier har stigit och andra sjunkit. Storleken på innehaven lär förändras ytterligare framöver.

I kommande inlägg, i serien, kommer jag presentera bolagen var för sig.

6 största innehaven:

Immofinanz
Protector Försäkring
Danske Bank
AIG
Vivendi
Citigroup

Övriga innehav:

Talanx
Nordfyns Bank
Sydbank
Santander
Prospect Capital
Banknordik
Spar Nord Bank
Chesnara
Kvaerner
Nordjyske Bank
Lollands Bank

Marknadsvärde ca 1,3 miljoner

21 kommentarer:

  1. Hej ägamintid!

    Tack för att du delar med dig av innehållet i din portfölj.

    Det som slår mig direkt när jag läser listan med företag du äger aktier i, är att du har en väldigt stor exponering mot finansbranschen (16 av 17 aktier!). Har det varit din tanke från början, eller har det bara blivit så när du köpt aktier undervärderade företag? Det vore intressant att höra dina tankar kring detta!

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken från början var inte att ha så mycket finans och försäkring. Det är en effekt av att just finans har värderats lågt under de 2-3 år som jag har investerat. Meningen är att portföljen ska ha en bättre balans över tid men jag har ingen brådska då jag vill köpa billiga bolag och då hamnar jag mest i finans, just nu.

      Risken går att diskutera då slagsidan är stor mot finans. Dock tycker jag att värderingarna är så låga så att risken ändå är acceptabel/låg.

      Radera
  2. Vet du när det är utdelning för Immofinanz?
    Tycker även dagens kurs är rimlig för att gå in som aktieägare.
    Tack för en mycket bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Immofinanz har utdelning i oktober så den kommer snart. Tidigare har man även återköpt aktier motsvarande 5 cent vilket gjort totalt 20 cent i "utdelning".

      Kul att du uppskattar bloggen!

      Radera
  3. Vilken aktie ser du som mest köpvärd just nu av alla?

    Och om du bara får välja mellan dina sex störta innehav, vilket hade du ökat i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer under hösten att öka i Citigroup och AIG om nuvarande värderingar kvarstår. Jag ser stor uppsida i dessa aktier till en begränsad risk.

      Protector försäkring är det högre risk i men kanske tom större uppsida. Danske Bank köper jag om den går ner under 110 dkr.

      Radera
  4. Hur stor uppsida tro du det finns i Citigroup? Tror du att vi kommer se samma hiskliga nivåer som innan finanskrisen?

    Ser du högre risk även i Immofinanz?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppsidan i Citigroup är mycket stor om de kan uppnå ROE på 10-15 % inom några år.

      Kan de t.ex. nå ROE 15 % om 5 år så kommer de att tjäna kanske 10-15 USD per aktie per år. Sen kan man själv sätta ett lämpligt p/e-tal på detta. Jag har inte koll på vad aktien stod i innan krisen då det är nytt antal aktier och splittar mm.

      Immofinanz har väl medel eller låg risk. Väldiversifierat fastighetsbolag.

      Radera
  5. Hej!
    Ett annat bolag i USA, som också bör ha rejäl uppsida är Philip Morris International.
    Inget du har kollat på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag kollat på men jag tycker bolaget är ganska dyrt även om det är ett mycket bra bolag.

      Radera
  6. Har du sålt dina Kinder Morgan och JP Morgan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, tidigare i våras sålde jag dom. Jag hittade bättre alternativ till Kinder Morgan och JP Morgan var ett så litet innehav så det gjorde varken till eller från. Dock gjorde jag god vinst på JPM.

      Radera
    2. Kan tillägga att jag anser att JPM fortfarande är köpvärt och väldigt lågt värderat.

      Radera
  7. Intressant att jag kan läsa din blogg med så stor behållning trots att jag förmodligen aldrig skulle köpa ett enda av bolagen på din lista ;) Keep it up!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den! :)

      Det var ett bra betyg då. Jag suger åt mig den positiva kritiken! :)

      Radera
  8. Köper du allt i kapitalförssäkring?

    SvaraRadera
  9. Tycker du att jag ska köpa Norwegian Air Shuttle just nu?

    SvaraRadera
  10. Känner du till ett företag som heter American Capital Mortage Investment (MTGE på Nasdaq).) Lågt P/E, låg skuldsättning och hög dividend. Vore kul om du var intresserad av att göra en analys av företaget. Annars får jag tacka för en lysande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du tycker om bloggen! Jag har koll på några reits i USA men har inte hört talas om bolaget du nämner. Kanske kommer jag skriva om några bolag av den typen framöver men kan inte lova någonting.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...