onsdag 7 augusti 2013

Delårsrapport AIG




AIG kom med sin delårsrapport den 1 augusti och det var en trevlig sådan. Rapport och presentation finns att läsa här. Här kommer några kommentarer kring rapporten.

AIG tog ytterligare ett steg framåt. Verksamheten tuggar på fint nu, och bolaget är överkapitaliserat.

Man återinför nu utdelning för första gången sedan finanskrisen då man börjar med en kvartalsutdelning på 10 cent. Det ger en direktavkastning på ca 0,8 %. Jag räknar med att denna kommer att höjas ordentligt kommande år. Man annonserar också återköp av egna aktier för 1,0 miljard USD vilket motsvarar ca 1,5 % av utestående aktier. Jag räknar med att det kommer att bli mer av detta framöver.

Book value per aktie ökar till 61,25 USD vilket är en ökning med 3 % jämfört med Q1.

De har ännu inte sålt ILFC (international lease finance Corporation) vilket är deras flygplans-leasingverksamhet. När det sålt denna så kommer utdelning och aktieåterköp att öka markant. Detta är den sista verksamheten som är non-core och förhoppningen från ledningen är att denna kommer att säljas under innevarande år.

AIG har en CEO (Benmosche) som gör allt rätt. Han gör det enkelt och han är ärlig. Jag har mycket stort förtroende för honom. Med honom vid rodret så ser jag inte hur de ska kunna misslyckas. De verkar göra allt rätt just nu.

AIG har idag ett eget kapital per aktie på 61,25. Detta kommer att öka med 4-5 USD årligen och dessutom kommer man makulera stora mängder aktier kommande år. Jag ser kurser bra mycket högre än dagens 49 USD i takt med att bolaget sätter sprätt på överlikviditeten. AIG:s earningspower bör vara mellan 6-7 USD per aktie inom 2-3 år.



 


5 kommentarer:

  1. Håller med dig om att det var en härlig rapport! Bara att stoppa in aktien i byrån något år och låta investeringen öka i värde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den var fin. Vi hoppas de fortsätter att leverera. Jag ser framför mig betydligt mindre antal utestående aktier om 5 år. Stora återköp av egna aktier förväntar jag mig.

      Radera
  2. Använder du dig av insider monkey något för att se vilka innehav som de "bästa" investerarna och de stora hedgefonderna (daniel loeb, soros o co) har i portföljen för att hitta intressanta bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men när jag läser nyheter på googlefinance så ser jag ibland att "kända" investerare har köpt aktier som jag äger. Annars kan man ju söka på diverse sajter vilka bolag som större investerare söker. Det kan ge goda uppslag, helt klart.

      Radera
  3. Hej, blev ett inköp av AIG i dag. Tar rygg på dig :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...