torsdag 1 augusti 2013

Bloggen fyller 2 år

Oj vad mycket som har hänt under den här tiden...

Det första inlägget skrevs 1 augusti 2011. Här är länken till det inlägget.

Vi har uppnått målen som sattes upp och har levt enligt vår plan. Vi börjar nu skörda frukterna av hårt arbetande och smart levande. Låga kostnader och höga inkomster gör att vi tar snabba steg mot vårt mål att äga vår tid.

Från början var utdelningsinvestering strategin men på senare tid har jag gått mer mot värdeinvestering, att köpa så mycket vinst för pengarna som möjligt med en säkerhetsmarginal. Detta utesluter dock inte att bolagen har utdelningar och många av innehaven har utdelningar eller kommer att påbörja utdelningar inom kort. Eftersom vi ska leva på passiva inkomster (utdelningar till största delen) så är det viktigt att bolaget har en utdelningskapacitet över tid.

Mestadels har det varit framgångar dessa två år. Vårt aktieinnehav har ökat från 340 TKR till 1,2 MKR och skulderna har minskat från 299 TKR till 133 TKR. Vårt egna kapital (tillgångar minus skulder) har ökat med i snitt 45 TKR per månad sedan vi började mäta vår utveckling december 2010. Utdelningen låg på 18 TKR i augusti 2011 och nu ligger den på ca 45 TKR och förväntas öka upp mot 50 TKR till årsskiftet. Jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med utvecklingen.

Bloggen är ett verktyg för oss att hålla fokus, att dokumentera vår resa. Att jag får en massa kommentarer gör att det är extra roligt att skriva. Vi kommer att fortsätta att jobba målmedvetet kommande år och sen får vi se hur långt vi når. Med rätt inställning borde vi klara av att nå vårt mål.

Nedan finns vår målgraf som vi har för avsikt att följa. Vi ligger lite efter just nu men jag har en tro på att vi ska kunna hämta ikapp det vi ligger efter kommande år.




27 kommentarer:

  1. Stort grattis till er! Och jag önskar er fortsatt tillfredsställelse i att realisera era mål!

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat och gratulerar på 2-årsdagen! Inspirerande för oss som går med liknande drömmar men ganska många steg bakom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är drömmen som är det viktiga.

      Radera
  3. Ett stort grattis, till en intressant blogg. Fortsätt gärna med med dina inlägg, vilket kommer att resultera i att ni kommer att uppnå era drömmar väldigt snart, gällande er ambition att äga er tid.

    Det är oerhört viktigt att vara konsekvent om man vill uppnå sina drömmar, och det är något ni verkar vara duktiga på, är själv av uppfattningen att utan mål är det säkerligen 10 ggr svårare att uppnå sina mål.

    SvaraRadera
  4. bra jobbat fiskar efter protector. papillon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiska på! Jag ska själv fiska på rekyler.

      Radera
  5. Grattis :)
    Har följ din blog nu sen årskiftet, tycker väldigt mycket om den.

    Varför ökade du i Protector Forsikring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag återkommer med ett inlägg kring Protector inom kort.

      Radera
  6. "Vårt aktieinnehav har ökat från 340 k till 1,2m". Att använda termen ökat är väl lite väl magstarkt när den stora majoriteten av ökningen kan hänföras till insättning av det kapital som du sparat ihop...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljen är upp 31 % i år. Har inte räknat på hur mycket vi satt in själva men avkastningen är en betydande del.

      Radera
  7. Svar
    1. Tack, gör det. Det är en bra motivator.

      Radera
  8. Grattis! Du/ni har gjort ett bra jobb och har en inspirerande blogg

    SvaraRadera
  9. Stort grattis! Jag gillar din/er blogg skarpt. Spelar inte så stor roll om det är ihopsparat eller om det är värdeökning. Som jag förstår det är det både och. Oavsett vilket är det imponerande, så ignorera den sura kommentaren från "anonym 1 augusti kl. 18.55"

    Bloggen är som sagt superinspirerande, så fortsätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller med dig! 1,2 MKR är 1,2 MKR. Portföljen är upp ca 30 % i år vilket är en del av förklaringen till ökningen.

      Radera
  10. Hej.
    Undrar varför levnadsomkostnader ökar och nästan dubblar sig för er på 14år?
    Här har våra levnadsomkosnader enbart stigit med knappt 50kr avgiftshöjning/år de senaste 8åren! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat med era kostnader! Jag har lagt in 3 % inflation för att vara på den säkra sidan när det gäller kostnadssidan. Blir kostnadssökningen lägre än så är det bara ett plus!

      Radera
  11. I vilken takt ökar mål utd mån?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska avancerad beräkning som jag har satt upp som bygger på en viss insättning av pengar varje månad samt inköp av aktier månadsvis. Sen spelar det roll vilken utdelning aktierna har och hur den ökar över tid.

      Radera
  12. Och hur har ni räknat ut att ni skall kunna hålla den takten? :)

    Tack

    SvaraRadera
  13. Vad använder du för program för att rita ut extrapolerad graf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder excel när jag bygger mina prognoser.

      Radera
  14. Grattis! Den här bloggen är otroligt inspirerande och jag uppskattar att den är lite mer personlig än andra ekonomibloggar! Dvs. inte bara en massa aktier hit och dit (vilket förstås också är intressant i lagom dos) utan även hur er plan ser ut osv.

    Jag har precis fått min första tillsvidareanställning och försöker bli vuxen på allvar med sparande etc, hehe.

    Just nu brottas jag och min sambo med frågan om vi ska sälja bostadsrätten och köpa hus... Ingen lätt sak :/ Äger ni ert boende eller hyr ni? :)

    //Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var kul att höra! Det är ju inte en aktieblogg rakt av utan mer än dagbok om vår resa mot att äga vår tid. Jag blandar och ger lite beroende på vad jag känner för att skriva om.

      Vi hyr boende just nu men kanske blir det villa eller radhus om ett tag. Vi har ju fått barn nyligen så vi går i tankar att köpa något.

      Lycka till med sparplanerna!

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...